Używane auto z instalacją LPG

Kupujesz samochód używany z instalacją LPG? Zwróć uwagę na poniższe problemy. Często pojawia się nawet kilka naraz.

Praktycznie każda instalacja gazowa montowana do samochodu oznacza istotną ingerencję w jego konstrukcję i generuje pewne kłopoty. Od rodzaju samochodu i jakości montażu zależy, jak nasilone będą te problemy, ale naiwnością byłoby oczekiwać, że nie będzie ich w ogóle. Poniżej przedstawiamy zagadnienia, na które warto zwrócić uwagę już przy kupnie auta z instalacją LPG. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można oczekiwać, że w niedługim czasie po zakupie wystąpi nawet po kilka spośród wymienionych problemów.

Ogólnie znaną prawidłowością jest to, iż auta z instalacją LPG są zwykle mniej zadbane. Dlatego, w miarę możliwości, warto wybrać samochód jeszcze nieprzerobiony i zlecić montaż instalacji we własnym zakresie. Unikniemy wtedy wielu niespodziewanych problemów.

Reklama

BUTLA GAZOWA

Wymaga wymiany co 10 lat

Problem dotyczy aut, które już dłużej mają zamontowaną instalację LPG. Zbiornik gazu w fabryce otrzymuje legalizację na 10 lat. W zasadzie po upływie tego czasu czeka nas wymiana zbiornika na nowy, gdyż inaczej samochód nie przejdzie badania technicznego. Jest to wymóg wynikający z faktu, iż zbiornik pracuje pod ciśnieniem.

Rozwiązaniem alternatywnym jest poddanie starego zbiornika badaniu legalizacyjnemu, jednak mało kto się na to decyduje. Powody są dwa: po pierwsze koszt badania wynosi zwykle 150-300 zł, co stanowi połowę ceny nowej butli, a po drugie badanie przedłuża zwykle życie butli na następne 2-3 lata, a nie kolejne 10 jak przy nowym zbiorniku. Dlatego można przyjąć, że rozwiązaniem jest tylko wymiana butli na nową.

Koszt butli: ok. 600 zł

LUZY ZAWOROWE

Ulegają rozregulowaniu znacznie szybciej w autach z LPG

Problem dotyczy aut z ręcznie regulowanymi luzami zaworowymi (nie ma problemu w silnikach z tzw. hydrauliczną regulacją luzów).

W aucie z instalacją LPG regularne sprawdzenie luzów (co roku) jest obowiązkiem, podczas jazdy na benzynie robi się to raz na kilka lat. Silniki z gniazdami i zaworami odpornymi na LPG mogą nie wymagać korekcji luzów nawet przez 100 tys. km, ale w autach z bardziej delikatnymi gniazdami może być niezbędna kontrola nawet co 20 tys. km.

Zaniedbanie faktu skasowania się luzów zaworowych doprowadza do wypalania gniazd i utraty kompresji. W efekcie konieczna staje się regeneracja całej głowicy - zakres naprawy niemal jak po zerwaniu paska rozrządu (koszt przynajmniej 1500 zł).

Koszt regulacji luzów: 100-500 zł

WĘŻE GUMOWE INSTALACJI LPG

Bardzo szybko parcieją i tracą szczelność

Przy okazji montażu instalacji LPG w aucie pojawiają się dodatkowe węże gumowe. Służą one do dostarczania gazu oraz do przepływu cieczy chłodzącej do reduktora. Praktyka wykazuje, że to jedne z najmniej trwałych elementów instalacji. Gazownicy często oszczędzają, stosując najtańsze węże, których trwałość jest nawet 10-krotnie niższa od wytrzymałości oryginalnych przewodów w samochodzie. Parciejące przewody powodują wycieki gazu i ubytki cieczy chłodzącej. Węże należy kontrolować co roku i w razie objawów parcenia - wymienić cały komplet. Warto stosować najlepsze z możliwych, gdyż ich koszt i tak nie jest wysoki.

Koszt wymiany węży w instalacji: ok. 50 zł

FILTRY GAZU

Wymagają częstej wymiany

W każdej instalacji powinny być przynajmniej dwa takie: filtr fazy ciekłej umieszczony w elektrozaworze, zwykle na wlocie do parownika, oraz filtr fazy lotnej znajdujący się za parownikiem.

Praktycznie regułą jest to, że filtry te w sprzedawanym samochodzie kwalifikują się już do wymiany. Brudne filtry powodują kłopoty z pracą na gazie i należy je bezwzględnie wymienić, tym bardziej że nie kosztują dużo.

Przy okazji warto "przedmuchać" przewody gazowe.

Koszt filtrów: ok. 60-100 zł




REDUKTOR

Zużywa się, tracąc swą wydajność

Z reduktorem (zwanym też często parownikiem) sprawa wygląda podobnie jak z butlą. Nowy jest niewiele droższy niż koszt przywrócenia do używalności starego.

Są oferowane zestawy naprawcze, składające się z przepon, uszczelek i zaworków, ale ich ceny to często ponad 100 zł, podczas gdy nowy parownik można kupić często już za niecałe 200 zł.

W przypadku auta mającego za sobą ponad 150 tys. km na gazie z reguły reduktor jest już do naprawy lub wymiany. Czasami jest to dobra okazja, aby zamontować lepszy reduktor, który szybciej reaguje np. na nagłe dodanie gazu (ważne szczególnie w silnikach z turbo).

Koszt wymiany reduktora: ok. 300-500 zł

WTRYSKIWACZE GAZU

Wraz z wiekiem tracą precyzję dawkowania gazu

Gazownicy zgodnie twierdzą, że wtryskiwacze to jedne z najważniejszych elementów instalacji. Od ich jakości zależy praca silnika na gazie. Niektórych silników wręcz nie da się poprawnie wystroić przy zastosowaniu zbyt tanich wtryskiwaczy LPG.

W silniku, który pracował na gazie kilkadziesiąt tys. km wtryskiwacze mogą być już zużyte, powodując problemy z biegiem jałowym, rozwijaniem mocy czy przechodzeniem silnika w tryb awaryjny. W przypadku niektórych tańszych wtryskiwaczy możliwa jest ich regeneracja, natomiast te bardziej zaawansowane są zwykle nierozbieralne. W tym drugim przypadku po prostu wymienia się je na nowe.

Jeżeli silnik miał częste problemy z przechodzeniem w tryb awaryjny, to warto pomyśleć na tym etapie o zastosowaniu wtryskiwaczy z górnej półki.

Koszt wymiany czterech dobrej klasy wtryskiwaczy: od ok. 500 zł

KALIBRACJA INSTALACJI LPG

Instalacja gazowa potrzebuje częstej kontroli i regulacji

Oryginalny układ wtrysku benzyny zwykle nie wymaga żadnych regulacji przez całe życie samochodu. Zupełnie inaczej jest w przypadku instalacji wtrysku gazu. To urządzenie daleko mniej doskonałe niż wtrysk benzyny i nieradzące sobie ze zmianami warunków pracy czy składu gazu zbyt dobrze. Komputer gazowy wykorzystuje jedynie sygnały z wtrysku benzyny i próbuje na tej podstawie dobrać dawkę gazu, wykorzystując bardzo proste algorytmy i ustawienia wpisane przez montera instalacji.

Pracy instalacji gazowej trzeba pomóc, korygując raz na pewien czas ustawienia instalacji. Mechanik robi to za pomocą komputera diagnostycznego, poddając zwykle samochód jeździe testowej. Sprawdzenie i ewentualne skorygowanie pracy instalacji warto powtarzać co roku. Jeżeli instalacja jest nowego typu i sama uwzględnia tzw. mikrokorekty OBD, to w praktyce zwykle wystarczy sama kontrola i nie jest konieczna zmiana ustawień.

Koszt kalibracji: od 50 zł

WSKAŹNIK ILOŚCI GAZU

Konieczna regulacja, gdyż zwykle działa niedokładnie

To niemal reguła, że prymitywny wskaźnik ilości gazu w butli wskazuje tak, jak chce, a nie jak powinien. Kierowcy prawie zawsze szacują ilość pozostałego gazu na podstawie przejechanych kilometrów. Poprawa wskazań wymaga całkowitego opróżnienia zbiornika z gazu, wykręcenia tzw. wielozaworu i podgięcia pływaka. Jednak rzadko kiedy udaje się to zrobić dobrze za pierwszym razem, dlatego wielu właścicieli macha na to ręką. Tymczasem wyregulowanie wskaźnika tak, aby pokazywał z grubsza prawidłową ilość gazu, jest jak najbardziej możliwe i warto to zrobić dla własnego komfortu. To kilkanaście minut pracy.

Przestawienie czujnika ilości gazu: ok. 50 zł

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 6/2015

LPG krok po kroku – EKSPLOATACJA

To musisz wiedzieć o LPG – PORADY DLA KIEROWCÓW

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy