Pamiętasz o ustawianiu zbieżności kół w aucie? To podstawa bezpieczeństwa

Zbieżność kół w samochodzie to jeden z kluczowych elementów wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz równomierne zużycie opon. Złe ustawienie zbieżności może prowadzić do szybszego zużycia opon, pogorszenia prowadzenia pojazdu, a także zwiększonego zużycia paliwa. Sprawdzamy, jak ustawić zbieżność kół w samochodzie, czy można to zrobić samemu i ile taka usługa kosztuje w serwisie.

Dlaczego ustawianie zbieżności kół jest ważne?
Dlaczego ustawianie zbieżności kół jest ważne?123RF/PICSEL

Zbieżność kół (inaczej ustawienie kół) to kąt, jaki tworzą opony samochodu względem osi pojazdu. Jest to parametr geometrii zawieszenia, który określa, czy przednie koła są ustawione równolegle do siebie oraz w stosunku do osi pojazdu. Zbieżność może być pozytywna lub negatywna. Pozytywna występuje wtedy, gdy przednie krawędzie opon są skierowane ku sobie. W tym przypadku koła są lekko skierowane do środka pojazdu. Zbieżność negatywna powstaje, gdy przednie krawędzie opon są skierowane na zewnątrz. Tzw. "negatywy" są jednym z popularnych zabiegów tuningowych.

Czy trzeba ustawiać zbieżność kół?

Zbieżność to tylko jeden z czynników wpływających na geometrię. Dzięki wyważaniu kół zostaje zniwelowana dysproporcja nierówności i umożliwia rozłożenie masy opony i felgi idealnie wokół osi obrotu. Powodem, dla którego stosuje się takie ustawienie, są siły działające na łożyska kół. W pojazdach z napędem na przednią oś koła ciągną samochód, zatem naturalnie rozchodzą się na boki. Aby zniwelować ten efekt, stosuje się zbieżność ujemną, która powoduje, że w trakcie jazdy obie felgi ustawiają się równolegle. Podobną zbieżność kół należy ustawić w autach z napędem 4x4. W przypadku aut tylnonapędowych, koła przedniej osi są pchane przez tylne, na wewnątrz wypychana jest tylna ich część. Takie ustawienie kół powoduje, że koła schodzą się do środka, zatem wyjściowo muszą być odrobinę rozchylone.

Nieprawidłowo ustawiona zbieżność skutkuje brakiem stabilizacji całego samochodu. Auto może ściągać na jedną ze stron i wymagać ciągłej korekty toru jazdy. Często ma tendencję do nerwowego zachowania podczas jazdy na wprost. Z początku takie ustawienie może wydawać się niegroźne, ale z czasem może grozić uszkodzeniem nie tylko opon, ale także wahaczy, stabilizatorów, czy nawet amortyzatorów.

Kiedy trzeba ustawić zbieżność kół?

Zwykle raz ustawiona zbieżność nie powinna się rozstrajać, ale niewłaściwie przykręcone koła, najechanie na dziurę, czy niewielka kolizja mogą wpłynąć na zbieżność kół w aucie. Zaleca się, aby profilaktycznie sprawdzać geometrię przynajmniej raz na 2 lata lub co 30 tys. km. Ponowną regulację zbieżności kół należy wykonać także po poważniejszej naprawie zawieszenia, wymianie drążków kierowniczych, kolizji lub wypadku.

Zbieżność kół - gdzie to zrobić i ile to kosztuje?

Mimo że regulacja zbieżności wymaga użycia drogich narzędzi, sama usługa nie kosztuje dużo i można jej dokonać w dowolnym warsztacie specjalistycznym. Najprościej znaleźć takie miejsce korzystając z przeglądarki internetowej i wybrać miejsce najbardziej nam odpowiadające.

Koszt wykonania zbieżności to 150-250 zł w zależności od wybranego serwisu. Cena obejmuje zarówno pomiar zbieżności, jak i korektę ewentualnych odchyleń. Sam pomiar, jeśli żadne poprawki nie będą konieczne - kosztuje około 100-150 zł.

Czy można to zrobić samodzielnie?

Ustawienie zbieżności samemu jest możliwe, ale niekoniecznie wskazane. Do prawidłowego ustawienia zbieżności kół potrzebne są specjalistyczne maszyny, które mało kto posiada w przydomowym garażu. Metoda z użyciem sznurka lub innego przedmiotu wyznaczającego kąt ustawienia felg nie zapewni dokładnej regulacji zbieżności, nie mówiąc już o całej geometrii zawieszenia. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest oddanie samochodu do warsztatu, wyposażonego w specjalistyczny sprzęt.

Jak ustawia się zbieżność kół?

Do tej czynności używa się śrub na końcówkach drążków kierowniczych. Aby poprawnie ustawić geometrię, kierownica powinna być ustawiona na godzinie “12". Następnie do kół samochodu przyczepia się głowice pomiarowe, które na bieżąco określają ustawienie felg. Po skompensowaniu bicia obręczy wykonywany jest właściwy pomiar zbieżności. Specjalista na bieżąco przekręca śruby regulacyjne do momentu, aż komputer wskaże wartości na zielono, zgodnie z założeniami producenta auta. Wówczas dociska się śruby kontrujące, zapobiegające ponownemu rozregulowaniu zawieszenia. Czasami zdarza się, że ustawienie zbieżności nie jest możliwe i nie da się dokręcić śrub do żądanej wartości. Wówczas konieczne jest wykonanie pomiaru ponownie lub wymiana elementów zawieszenia.

Volkswagen Tayron w Polsce. Ma 7 miejsc, 850 l bagażnika i mocnego dieslaMaciej OlesiukINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas