Diesel nie odpala na mrozie? Sprawdzone sposoby, jak uruchomić auto zimą

Zima potrafi dać się we znaki kierowcom aut z silnikiem Diesla. Mroźny poranek, przekręcasz kluczyk, a auto ani drgnie? To częsty problem. Sprawdź, co zrobić, gdy diesel nie chce odpalić na mrozie i jak uniknąć takich sytuacji w przyszłości.

Podczas mrozów pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika Diesla
Podczas mrozów pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika Diesla123RF/PICSEL

Diesel nie odpala na mrozie? Sprawdzone sposoby, jak uruchomić auto zimą

Zima potrafi dać się we znaki kierowcom aut z silnikiem Diesla. Mroźny poranek, przekręcasz kluczyk, a auto ani drgnie? To częsty problem. Sprawdź, co zrobić, gdy diesel nie chce odpalić na mrozie i jak uniknąć takich sytuacji w przyszłości.

Dlaczego diesel nie odpala na mrozie? Poznaj przyczyny problemu

Zima to trudny okres dla właścicieli aut z silnikiem Diesla. Ujemne temperatury mogą prowadzić do problemów z rozruchem diesla. Najczęstsze przyczyny to:

  • Zamarzanie oleju napędowego – W niskich temperaturach letnie paliwo może wytrącać parafinę, co prowadzi do zapchania filtra paliwa w dieslu.
  • Zużyte świece żarowe – Odpowiadają za podgrzewanie komory spalania. Jeśli są niesprawne, diesel może mieć problem z rozruchem, szczególnie na mrozie.
  • Słaby akumulator – Mróz obniża jego wydajność, co utrudnia uruchomienie silnika Diesla, który wymaga większej mocy rozruchowej.

Mróz potrafi być szczególnie dokuczliwy, gdy diesel stoi pod gołym niebem przez całą noc. Już temperatura poniżej -10 stopni Celsjusza może prowadzić do problemów z paliwem, które w niskiej jakości wersji letniej szybko zaczyna krystalizować. Parafina, która się wówczas wytrąca, tworzy gęstą substancję zatykającą przewody i filtr paliwa. Dodatkowo zimą szczególnie uwidaczniają się niedomagania układu elektrycznego. Akumulator, który latem działał bez zarzutu, zimą może ujawnić swoją słabość. Spadek temperatury do -15 stopni potrafi obniżyć jego sprawność nawet o 30-50%, co znacząco utrudnia rozruch silnika Diesla, wymagającego większej siły rozruchowej niż jednostki benzynowe.

Jak uruchomić diesla na mrozie? Sprawdzone sposoby

Jeśli Twój diesel nie chce odpalić w zimowy poranek, wypróbuj te metody:

  1. Podgrzej świece żarowe kilkukrotnie – Przekręć kluczyk w pozycję zapłonu i poczekaj, aż zgaśnie kontrolka świec żarowych. Powtórz tę czynność 2-3 razy, zanim uruchomisz silnik. Ciepło pomoże poprawić warunki do zapłonu w dieslu.
  2. Sprawdź akumulator – Jeśli rozrusznik ledwo kręci, spróbuj podłączyć auto do prostownika lub skorzystać z kabli rozruchowych i pomocy innego kierowcy. Warto też upewnić się, że klemy są czyste i dobrze dokręcone.
  3. Użyj odmrażacza do paliwa – W przypadku podejrzenia, że paliwo zamarzło, można zastosować specjalny preparat, który rozpuszcza parafinę i przywraca przepływ paliwa.
  4. Przepchnij auto w ciepłe miejsce – Jeśli masz taką możliwość, spróbuj przestawić samochód do garażu lub pod wiatę, gdzie temperatura jest wyższa. Kilka stopni więcej potrafi zdziałać cuda.
  5. Spróbuj sprayu do rozruchu – W skrajnych przypadkach możesz użyć specjalnego preparatu ułatwiającego rozruch silnika Diesla (tzw. samostart), aplikowanego do dolotu powietrza. Stosuj go ostrożnie, zgodnie z instrukcją.

Czy paliwo mogło zamarznąć? Jak to rozpoznać?

Objawy zamarzniętego paliwa w dieslu to przede wszystkim nierówna praca silnika lub jego całkowity brak możliwości uruchomienia. Filtr paliwa może być pokryty białą, woskową substancją, co świadczy o wytrąceniu parafiny. W takim przypadku nie warto na siłę kręcić rozrusznikiem – najlepiej spróbować ogrzać auto lub skorzystać z odmrażacza do paliwa.

Czy samostart jest bezpieczny dla diesla?

Preparaty do rozruchu, popularnie nazywane samostartami, mogą pomóc w uruchomieniu silnika w skrajnych przypadkach, jednak ich nadużywanie jest niebezpieczne. Nowoczesne diesle z systemem common rail są szczególnie wrażliwe na gwałtowne spalanie tych substancji, co może prowadzić do uszkodzeń tłoków i uszczelnień. Samostart stosuj zawsze zgodnie z instrukcją, w małych ilościach i tylko w sytuacjach awaryjnych.

Warto pamiętać, że częste próby uruchamiania silnika mogą doprowadzić do rozładowania akumulatora. Jeśli po kilku próbach diesel nadal nie odpala, lepiej zrobić przerwę i spróbować innego sposobu. Czasami wystarczy kilkanaście minut, aby paliwo nieco się rozrzedziło lub akumulator odzyskał część mocy.

Jak uniknąć problemów z dieslem zimą? Profilaktyka to podstawa

Aby zminimalizować ryzyko problemów z odpalaniem diesla, warto:

  • Zadbać o tankowanie zimowym paliwem (na stacjach od listopada) – Ma ono niższą temperaturę zamarzania i zawiera dodatki przeciwdziałające wytrącaniu parafiny.
  • Regularnie sprawdzać świece żarowe – Ich wymiana jest tańsza niż holowanie i naprawa w mroźny poranek.
  • Dbać o akumulator – Jeśli ma ponad 4-5 lat, warto rozważyć wymianę na nowy przed sezonem zimowym.
  • Stosować dodatki do paliwa – Poprawiają jego odporność na niskie temperatury i chronią układ wtryskowy diesla.
  • Parkować pod dachem lub osłoną – Nawet prowizoryczna osłona przed wiatrem i śniegiem może pomóc w zachowaniu dodatniej temperatury przy silniku.

Dobrze przygotowany diesel to podstawa spokojnej zimy. Jeśli zaczniemy dbać o auto już jesienią, zminimalizujemy ryzyko przykrych niespodzianek w mroźne poranki. Warto zainwestować w dobre zimowe paliwo do diesla oraz dodatki, które zapobiegają wytrącaniu parafiny. Nie należy również ignorować pierwszych oznak słabnącego akumulatora. Współczesne diesle, zwłaszcza te wyposażone w nowoczesne układy common rail, są bardzo czułe na spadki napięcia i jakość paliwa. Regularna kontrola świec żarowych oraz przegląd instalacji elektrycznej przed sezonem zimowym pozwolą uniknąć stresujących sytuacji.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?