Ważny odcinek S74. 5 km drogi skróci przejazd z 30 do 3 minut

Maciej Olesiuk

Maciej Olesiuk

Aktualizacja

Póki co odcinek drogi ekspresowej S74 od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek oczekuje na wydanie przez wojewodę decyzji pozwalającej na rozpoczęcie budowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest jednak optymistycznie nastawiona do terminu i informuje, jak poprawi się życie mieszkańców miasta po ukończeniu tej dość krótkiej, ale bardzo istotnej trasy.

Zaledwie pięciokilometrowy odcinek drogi S74 skróci przejazd z 30 do 3 minut.
Zaledwie pięciokilometrowy odcinek drogi S74 skróci przejazd z 30 do 3 minut.GDDKiA/WOJCIECH STROZYKReporter

Kiedy ruszy budowa S74 Kielce Zachód - Kielce Bocianek?

Umowa na realizację odcinka drogi ekspresowej S74 od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek podpisana została w 2023 toku. W 2024 roku z kolei wykonawca złożył do Wojewody Świętokrzyskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Jej wydanie nie tylko pozwoli na rozpoczęcie budowy, ale także umożliwi wypłatę odszkodowań za nieruchomości. W styczniu 2025 r. natomiast wojewoda poinformował o rozpoczęciu rozpatrywania wniosku. GDDKiA planuje, że budowa ruszy jeszcze w tym roku.

Lokalne media wskazują, że nowa trasa, mająca przebiegać właściwie przez środek miasta, budzi emocje wśród mieszkańców. Cześć uważa, że trasa zdecydowanie powinna powstać, ponieważ podniesie komfort mieszkańców i odciąży miejskie ulice. Nie brakuje jednak osób, które wskazują m.in. na negatywne konsekwencje dla środowiska i mają nadzieję na zmianę przebiegu trasy. Ponadto na 14 lutego 2025 roku grupa przeciwników budowy trasy zapowiedziała protest. I właśnie w odpowiedzi na obawy tych mieszkańców Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła przedstawić zalety wybudowania wspomnianego już odcinka.

5-kilometrowa trasa skróci czas przejazdu z 30 do 3 minut

Nowy odcinek drogi ekspresowej S74 nie będzie zbyt długi – liczy raptem pięć kilometrów – ale niezwykle ważny. Połączy bowiem zbudowane już węzły Kielce Zachód (na skrzyżowaniu z drogą S7) oraz Kielce Bocianek (wybudowany w ramach S74 Kielce – Cedzyna). Trasa nie tylko ułatwi wjazd do Kielc z S7 (łączącej Warszawę i Kraków), ale także połączy dwa odcinki S74, czyli budowany obecnie Mniów – Kielce Zachód z już istniejącym Kielce – Cedzyna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że nowa trasa ułatwi mieszkańcom województwa świętokrzyskiego komfortowy wjazd do Kielc, a także sprawne skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi w mieście.

Co więcej nowy odcinek przełoży się na znaczne skrócenie czasu przejazdu między węzłami Kielce Zachód i Kielce Bocianek. Obecnie trwa to 30 minut. Po ukończeniu tego pięciokilometrowego czas ten skróci się dziesięciokrotnie – do trzech minut. Ponadto drogowcy zwracają uwagę, że likwidując konieczność przejazdu miejskimi ulicami oraz w ten sposób oddzielają ruch tranzytowy od lokalnego odcinek S74 doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu nie tylko kierowców, ale także rowerzystów, pieszych czy pasażerów komunikacji miejskiej.

Przebieg S74 Kielce Zachód - Kielce Bocianek

Wiele osób może obawiać się perspektywy drogi ekspresowej pod oknem. GDDKiA zaznacza jednak, że trasa będzie poprowadzona w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74. Ten zaś przeważnie sąsiaduje z terenami bez typowo osiedlowej zabudowy. Z kolei tam, gdzie zaczynają się już budynki mieszkalne trasa pobiegnie tunelem.

Skoro już przy tunelach jesteśmy, projekt zakłada wybudowanie dwóch takich elementów infrastruktury drogowej. Dłuższy z nich, liczący ok. pół kilometra, planowany jest na odcinku między ulicami Klonową i Warszawską. Oprócz tego planowana jest m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad krótszym tunelem biegnącego pod ulicą Olszewskiego czy dwóch węzłów drogowych – Kielce Herby i Kielce Skrzetle.

Droga S74 połączy trzy województwa.

Odcinek prowadzący przez Kielce będzie częścią przeszło stukilometrowego fragmentu S74 od granicy z województwem łódzkim do Opatowa, a w przyszłości będzie częścią trasy prowadzącej przez Tarnobrzeg do drogi ekspresowej S19 łączącej Lublin i Rzeszów. Tym samym ukończona droga S74 połączy trzy województwa - łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?