W Polsce powstaje 14 km drogowych tuneli

​Trwa budowa dziewięciu tuneli o długości ok. 14 km w sieci dróg krajowych - poinformowała w środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Dodała, że w najbliższej dekadzie przybędzie w Polsce kilkanaście tuneli o długości ok. 25 km.

Budowa tunelu na drodze S7, czyli Zakopiance
Budowa tunelu na drodze S7, czyli ZakopianceMarek Lasyk Reporter

Z danych Dyrekcji wynika, że pierwszym i jak na razie jedynym tunelem drogowym administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest blisko 700-metrowy tunel w ciągu trasy S1 w Lalikach w woj. śląskim.

GDDKiA przypomina w komunikacie, że w przyszłym roku kierowcy skorzystają z ponad dwukilometrowego tunelu pod Ursynowem w Warszawie na drodze ekspresowej S2 stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy.Z kolei na przełomie 2021 roku i 2022 roku będzie można pojechać tunelem w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały.Dyrekcja informuje, że niedawno rozpoczęła się budowa pierwszego z dwóch tuneli w Sudetach w ciągu trasy S3 oraz również pierwszego z dwóch tuneli, jakie będą drążone w ciągu S1 w masywie Baraniej Góry. Trwają też przygotowania do rozpoczęcia drążenia tunelu specjalną maszyną TBM pod Świną w Świnoujściu, który połączy brzegi wysp Uznam i Wolin.

GDDKiA zwraca uwagę, że niemal na każdej z tych inwestycji stosowana jest inna metoda budowy tunelu, co wynika z różnic budowy geologicznej terenów, przez które będzie przechodził. Na Ursynowie, gdzie tunel powstaje nie tylko pod silnie zurbanizowanym terenem dzielnicy Warszawy i pod linią metra, wykorzystywana jest metoda podstropowa.

Na trasie S7 wykonawcy tunelu zmagają się ze spękanym fliszem karpackim, stosując górniczą metodę ADECO-RS, a w Beskidzie i Sudetach stosowana jest również górnicza metoda określana skrótem NATM.“Najłatwiejsze wydaje się wykonanie tunelu pod Świną. Tu jednak za sprawą małych promieni łuku trasy wymagane jest zastosowanie przegubowej maszyny i bardzo precyzyjnego układania pierścieni obudowy tunelu" - poinformowała GDDKiA.Zwraca uwagę, że budowa tuneli wymaga od projektantów, wykonawców, a później służb utrzymania specjalistycznej wiedzy, wyjątkowych pomysłów, użycia ekstremalnych maszyn. Wymaga również zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa przyszłym użytkownikom tuneli.W zależności od parametrów technicznych oraz obowiązujących przepisów tunele będą oświetlone, wentylowane, monitorowane, wyposażone w instalację wykrywania i sygnalizacji pożaru, system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych czy system automatycznego sterowania i zarządzania tunelem.

***

Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!

Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas