Powoli nadchodzi kres bramek na państwowych autostradach

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy znoszącą bramki na państwowych autostradach i wydłużającą okres przejściowy, kiedy równolegle miałby działać nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL i stary viaTOLL - poinformowało we wtorek biuro prasowe kancelarii prezydenta.

Bramki znikną, ale tylko z państwowych odcinków autostrad
Bramki znikną, ale tylko z państwowych odcinków autostradDamian KlamkaEast News

Chodzi o nowelę ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, którą prezydent podpisał w poniedziałek.

Celem rządowej ustawy jest zwiększenie przepustowości i ograniczenie zatorów na państwowych autostradach płatnych poprzez zmianę sposobu poboru opłaty za przejazd.

"Zmiana polega na rezygnacji z poboru manualnego prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, oraz wprowadzeniu dwóch nowych trybów uiszczenia opłaty: elektronicznego biletu autostradowego i opłaty pobranej na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS, dalej jako +SPOE KAS+" - czytamy w informacji o ustawie zamieszczonej na stronie kancelarii prezydenta.

Jak wyjaśniono, w razie wyboru tej ostatniej metody płatności, użytkownik autostrady będzie obowiązany do zainstalowania i uruchomienia stosownego urządzenia lub aplikacji.

W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że rezygnacja z manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i wprowadzenie nowoczesnego i efektywnego systemu poboru opłat, jakim jest elektroniczny bilet autostradowy i opłata pobrana na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, pozwoli na zapewnienie niezakłóconego i płynnego przejazdu bez konieczności zatrzymywania w Miejscu Poboru Opłat (MPO).

Jak czytamy, ustawa wprowadza podstawę prawną dla szefa KAS do poboru opłaty za przejazd autostradą również na odcinkach koncesyjnych, na których opłatę za przejazd autostradą pobiera drogowa spółka specjalnego przeznaczenia albo spółka, z którą Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowa spółka specjalnego przeznaczenia zawarli umowę o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady.

Jednocześnie w ustawie wskazano, że na odcinkach koncesyjnych szef KAS będzie pobierał opłatę w wysokości wynikającej z umów koncesyjnych, o ile koncesjonariuszowi przysługuje uprawnienie do ich ustalania.

"Ustawa stanowi, że do wniesienia opłaty za przejazd autostradą, pobieranej przez szefa KAS, będzie zobowiązany właściciel pojazdu, posiadacz pojazdu albo użytkownik pojazdu" - czytamy.

Opłatę za przejazd autostradą będzie można wnosić w sposób przewidziany dla opłaty elektronicznej, na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazanych z urządzeń lub systemów wykorzystujących technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych.

Bilety autostradowe będzie można kupić online oraz w stacjonarnych punktach sprzedaży takich jak stacje paliw czy w kioski, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady wskazanym przez kierowcę.

Obecnie KAS pobiera opłatę na dwóch odcinkach autostrad płatnych A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica i to właśnie na tych odcinkach autostrad w pierwszej kolejności zostanie wdrożona nowa metoda poboru opłat. Stanie się to 1 grudnia tego roku, kiedy wygasają umowy na obsługę bramek na tych autostradach.

W obecnym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie pojazdu w Miejscu Poboru Opłat, pobranie biletu lub wniesienie opłaty i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, by wjechać lub zjechać z autostrady.

Oparty o pozycjonowanie satelitarne system e-TOLL to następca systemu viaTOLL, opartego o pozycjonowanie radiowe służącego do poboru opłat od pojazdów lub zespołów pojazdów za przejazd po niektórych odcinkach dróg krajowych. Za przejazd muszą płacić m.in. ciężarówki, autobusy czy samochody osobowe z przyczepami, jeśli dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu jest większa od 3,5 tony.

W systemie e-TOLL użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie.

Pobór opłaty za przejazd samochodami będzie też możliwy dzięki urządzeniu OBU (On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny), o ile pojazd będzie w nie wyposażony.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem kilku przepisów.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas