Kto dokończy budowę A4? Miała być gotowa 2 lata temu
W piątek w rzeszowskim oddziale GDDKiA otwarto oferty w przetargu na dokończenie budowy podkarpackiego odcinka autostrady A4 Rzeszów - Jarosław. Do przetargu przystąpiły dwa konsorcja - poinformowała rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie Joanna Rarus.
Najniższą ofertę na ponad 719,5 mln zł złożyło konsorcjum firm Budimex i Strabag. Drugą, opiewającą na ponad 876 mln zł złożyło konsorcjum firm z Salini Polska jako liderem. GDDKiA planowała przeznaczyć na tę inwestycję ponad 835 mln zł.
Rarus dodała, że kolejnym etapem będzie sprawdzenie kosztorysów oraz weryfikacja ofert pod względem finansowym, formalno-prawnym i merytorycznym. Dyrekcja liczy, że podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi w najbliższych tygodniach.
Zwycięzca przetargu na ukończenie inwestycji będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy; z czasu tego wyłączono okresy zimowe, czyli dwa razy po trzy miesiące, od 15 grudnia do 15 marca. Natomiast w ciągu 12 miesięcy będzie musiał wykonać tzn. kamień milowy, czyli ukończyć pierwszą nitkę autostrady.
Odcinek A4 Rzeszów-Jarosław miał być gotowy przed Euro 2012, ale w połowie stycznia br. GDDKiA zerwała umowę ze spółką Polimex-Mostostal na jego wykonanie. Powodem były znaczne opóźnienia w budowie. Inwestycja jest zrealizowana w ok. 70 proc. Ponad 41-kilometrowy fragment autostrady A4 między Rzeszowem a Jarosławiem firma ta budowała od 2010 r. Kontrakt na budowę opiewał na 2,1 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest z pieniędzy unijnych.
Podkarpacki fragment autostrady A4 jest częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę trasy, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady A4 w Polsce wyniesie ok. 670 km.