Ile kosztują wypadki spowodowane przez kierowców bez OC?

Ponad 170 mln złotych kosztują kierowców nieubezpieczeni i niezidentyfikowani sprawcy wypadków drogowych - wynika z wstępnego podsumowania 2017 roku przez Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny.

Gdy sprawcą wypadku jest kierowca OC, szkody pokrywane są przez UFG, czyli pośrednio wszystkich kierowców (fot. ilustracyjne)
Gdy sprawcą wypadku jest kierowca OC, szkody pokrywane są przez UFG, czyli pośrednio wszystkich kierowców (fot. ilustracyjne)GRZEGORZ DEMBINSKI/POLSKA PRESSEast News

W całym minionym roku UFG zlikwidował 7,9 tys. szkód. 5,3 tys. przypadków skończyło się wypłaceniem odszkodowania. 20 proc. z nich dotyczyło wypadków spowodowanych przez nieustalonych kierujących. Pozostałe 80 proc. to następstwa wypadków spowodowanych przez kierujących bez obowiązkowego ubezpieczenia OC!

Głównym źródłem finansowania UFG jest składka od firm sprzedających polisy komunikacyjne. W ubiegłym roku wyniosła ona łącznie 195,6 mln złotych, o 33,6 mln więcej niż rok wcześniej. Z ogólnej sumy składek wniesionych w 2017 roku na UFG - 96,8 proc. pochodziło od krajowych ubezpieczycieli, reszta czyli 3,2 proc. od zagranicznych towarzystw, działających w Polsce na zasadzie swobody świadczenia usług lub w formie oddziałów. Rok wcześniej było to odpowiednio: 97,7 i 2,3 proc. Fundusz szacuje, że w 2017 roku z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych (OC komunikacyjne i rolników) towarzystwa zebrały łącznie 15 mld złotych, o blisko 2,6 mld złotych więcej niż przed rokiem.

Monitorując szczelność systemu obowiązkowych ubezpieczeń OC - UFG kontroluje polisy wśród posiadaczy pojazdów. W minionym roku Fundusz zarejestrował ponad 98 tys. zawiadomień dotyczących braku ubezpieczenia OC i w oparciu o te sprawy wystawił 79,9 tys. wezwań do zapłacenia kary za brak komunikacyjnego OC. To aż o 12 proc. więcej niż rok wcześniej!

Rośnie też skuteczność wykrywania tego typu nadużyć. Już blisko 70 procent przypadków braku polisy OC identyfikowana jest na podstawie ustaleń własnych Funduszu (głównie dzięki tzw. "wirtualnemu policjantowi" i ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych). Tylko 25 proc. kierowców przyłapanych na braku obowiązkowego ubezpieczenia OC "wpadło" przy okazji kontroli drogowych ze strony policji!

Przychody z tytułu kar za brak OC wyniosły w minionym roku 158 mln złotych, o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Wobec coraz skuteczniejszego wykrywania kierowców bez OC oraz większej świadomości ubezpieczonych odnośnie terminu zakupu tej polisy - jeszcze w 2016 roku UFG obniżył o połowę szacunki dotyczące liczby nieubezpieczonych pojazdów poruszających się po polskich drogach. Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około 90 - 100 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4 - 0,5 procent pojazdów biorących udział w ruchu. Jeszcze do niedawna było to ok. 200 tys., czyli prawie 1 proc.

Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny wciąż udoskonala system wykrywania nieubezpieczonych i pilnuje szczelności systemu ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Poza ściganiem kierowców bez ważnej polisy OC Fundusz zajmuje się również wypłatą odszkodowań osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczonych lub niezidentyfikowanych sprawców. Po wypłacie im odszkodowania - UFG występuje - o zwrot wypłaconej kwoty (tzw. "regres") do: sprawcy i posiadacza nieubezpieczonego pojazdu. W 2017 roku przychody z tytułu roszczeń regresowych wyniosły łącznie blisko 45 mln złotych. Na koniec grudnia 2017 roku Fundusz prowadził - w trybie dobrowolnym i egzekucyjnym - 16,4 tysiąca spraw regresowych na łączną sumę 237,2 mln złotych (o 12,4 proc. więcej niż rok wcześniej).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas