Ekspresówka między Lublinem a Warszawą w całości w 2019 roku

Prawie 6 mld zł będą kosztować inwestycje na drogach i kolei, które przyniosą znaczne ułatwienie komunikacji między Lublinem a Warszawą. Droga ekspresowa ma być gotowa na całej trasie w 2019 r., a zmodernizowana kolej - w 2020 r.

Przejazd drogą ekspresową z Lublina do węzła Lubelska na przyszłej obwodnicy Warszawy, ok. 150 km, zajmie kierowcom niespełna półtorej godziny; w tym samym czasie mieszkańcy Lublina dojadą do stolicy pociągiem - zapowiadają przedstawiciele GDDKiA i kolei.

Blisko 2,4 mld zł kosztować będzie niemal 100 km brakującej drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą. Budowa trasy od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz od Garwolina do węzła Lubelska podzielona została na siedem odcinków.

Na budowę czterech odcinków umowy są już podpisane. 13,2 km drogi między węzłami Kurów Zachód i Skrudki buduje firma Mota Engil Central Europe (za 270,8 mln zł), zaś kolejny odcinek o długości 20,2 km - od węzła Skrudki do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego - firma POPP Polska Infrastructure (koszt - 608,8 mln zł).

Reklama

Wykonawcą dwóch odcinków na terenie woj. mazowieckiego, 13 km od granicy województw do Gończyc oraz 12,2 km od końca obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina, jest spółka Budimex. Koszt pierwszego wynosi 313,6 mln zł, a drugiego - 288,5 mln zł.

Lubelska GDDKiA, która prowadzi tę inwestycję, wyłoniła najkorzystniejsze oferty na budowę pozostałych trzech odcinków trasy. Budimex chce za 290 mln zł budować 13-km odcinek od obwodnicy Garwolina do Kołbieli, natomiast konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe - obwodnicę Kołbieli (8,7 km) za 225,5 mln oraz 15,2 km drogi od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska za 370,5 mln zł.

"Podpisanie umów z wykonawcami będzie możliwe m.in. po przeprowadzeniu przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kontroli dokumentacji przetargowej" - powiedział rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA Krzysztof Nalewajko.

Nawierzchnia drogi ekspresowej wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wyłonieni w przetargach wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy, bez okresów zimowych. Jeśli nie będzie opóźnień, to trasa z Kurowa do węzła Lubelska będzie oddana do użytku do końca 2019 r.

Blisko 3,5 mld zł kosztować ma modernizacja 150 km linii kolejowej nr 7 na odcinku Lublin-Otwock. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie robót, według planów mają być one przeprowadzone w latach 2017-2020 - powiedział rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.

To główny szlak kolejowy łączący Lublin ze stolicą i innymi miastami Polski. Po modernizacji pociągi mają jeździć tą trasą z prędkością 160 km/h, a czas przejazdu najszybszym pociągiem z Lublina do Warszawy skróci się do 90 minut, czyli wyniesie 45 minut mniej niż obecnie.

Na około 30-kilometrowym odcinku między Pilawą a Otwockiem wybudowany zostanie drugi tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii i będzie można uruchomić większą liczbę połączeń. Dziś mieszkańcy Lublina narzekają na zbyt małą częstotliwość pociągów.

PKP PLK zmodernizuje sieć trakcyjną, wymieni rozjazdy oraz zamontuje nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie dodatkowy przystanek, Lublin Zachód, dwa nowe wiadukty kolejowe, 11 przejść dla pieszych pod torami. Wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku wyposażone będą w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem.

Zanim rozpoczną się prace modernizacyjne kolej przygotuje alternatywne połączenie Lublin-Łuków, które będzie trasą objazdową, w szczególności dla ruchu towarowego.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy