Droga S3 dłuższa o 42 km

Od dziś sieć dróg ekspresowych w Polsce jest dłuższa o 42 kilometry. Zakończono prace na budowie dwóch odcinków drogi S3 w woj. zachodniopomorskim.

W ich efekcie powstał zupełnie nowy dwujezdniowy odcinek Brzozowo - Miękowo o długości 22,4 km, zaś fragment od Miękowa do Rzęśnicy został dostosowany do współczesnych parametrów drogi ekspresowej. Kierowcy mogą korzystać z tych dwóch odcinków na zasadach docelowej organizacji ruchu, bez utrudnień spowodowanych robotami. Łączna całkowita wartość inwestycji dla tych dwóch odcinków S3 wyniosła 583,8 mln złotych.

Na ponad 22-kilometrowym odcinku nowej S3 od Brzozowa do Miękowa powstały węzły drogowe - Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo - oraz para MOP Przybiernów. Droga przebiega w większości przez tereny leśne, w związku z tym powstało pięć przejść dla dużych zwierząt, w tym cztery górne. Nowa dwujezdniowa S3 połączyła zakończone w latach 2011-2012 obwodnice Miękowa oraz Troszyna, Parłówka i Ostromic. 

Reklama

Kontrakt o wartości 360,5 mln zł został zawarty z firmą Budimex w grudniu 2017 roku. Roboty ruszyły wiosną 2019 roku z terminem zakończenia w kwietniu 2021 roku. 

Od kilku miesięcy, zmieniając czasową organizację ruchu, udostępniano kierowcom kolejne fragmenty nowej jezdni. Teraz ostatnie utrudnienia i zawężenia ruchu drogowego. Zacznie obowiązywać docelowa organizacja ruchu z ograniczeniem prędkości do 120 km/h.  

Dwujezdniowa droga na odcinku Miękowo - Rzęśnica powstała w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. Trasa nie spełniała już współczesnych standardów drogi ekspresowej. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł, w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z drogą wojewódzką nr 142. Inwestycję podobnie, jak odcinek Brzozowo - Miękowo, zrealizowała firma Budimex.   

Kierowcy mogli skorzystać z nowych węzłów w przekroju dwujezdniowym już od początku ubiegłorocznych wakacji, co zmniejszyło korki w okresie letnim. Po wakacjach pewne utrudnienia wróciły. Teraz wszelkie prace zostały już zakończone. 

Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Jest to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą trzy autostrady - A6, A2 i A4. Obecnie, licząc razem z oddanymi dzisiaj do ruchu odcinkami z liczącej około 480 km drogi, gotowych jest już 402,3 km, czyli 83,6 proc. tej drogi. 

Obecnie trwa jeszcze realizacja robót budowlanych na odcinkach od Bolkowa do Lubawki, gdzie są drążone dwa tunele. W IV kwartale tego roku powinna zakończyć się realizacja odcinka Lubin - Polkowice (woj. dolnośląskie). W województwie zachodniopomorskim w sierpniu ubiegłego roku podpisano umowy na realizację w formule Projektuj i buduj, odcinków od Świnoujścia do Troszyna. Opracowywanie projektów budowlanych jest już zaawansowane, na wiosnę przyszłego roku powinny ruszyć roboty budowlane. Ich zakończenie, które jest planowane w roku 2024, będzie oznaczało też zakończenie realizacji całej drogi ekspresowej S3. 

***

GDDKiA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy