Chcieli budować drogę S7 za "rażąco niską cenę"

Odcinek drogi S7 z obwodnicą Ostródy zbuduje za 1,3 mld zł konsorcjum Budimexu i Ferrovial Agroman. W piątek Sąd Okręgowy w Olsztynie oddalił skargi dwóch innych oferentów na niekorzystne dla nich wyroki Krajowej Izby Odwoławczej, dotyczące wyniku przetargu.

Zbyt niska cena wielkrotnie prowadziła do porzucenia placu budowy. Tak było na A1 koło Łodzi
Zbyt niska cena wielkrotnie prowadziła do porzucenia placu budowy. Tak było na A1 koło ŁodziMikołaj ZacharowReporter

W przetargu na budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Ostróda Północ-Ostróda Południe o długości 9,7 km wraz z 8,7-kilometrową obwodnicą Ostródy startowało siedmiu wykonawców. W połowie października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie uznała za najkorzystniejszą ofertę konsorcjum Salini Polska oraz włoskich firm Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali, które chciało zrealizować inwestycję za ponad 995 mln zł.

Od takiego rozstrzygnięcia przetargu odwołało się jednak konsorcjum Budimexu i Ferrovial Agroman, które zarzuciło, że jest to rażąco zaniżona cena. Krajowa Izba Odwoławcza uznała ten zarzut za zasadny. Włoskie konsorcjum zaskarżyło wówczas orzeczenie KIO do Sądu Okręgowego w Olsztynie, który w piątek skargę oddalił. Wyrok jest prawomocny.

W piątek sąd wydał również prawomocny wyrok dotyczący skargi innego oferenta, uczestniczącego w tym przetargu - spółki Astaldi z Rzymu. Jej ofertę wykonania inwestycji za 1 mld 124 mln zł GDDKiA odrzuciła jako niezgodną ze specyfikacją warunków zamówienia. Niekorzystną dla Włochów decyzję podtrzymała - jako słuszną - najpierw KIO, a teraz Sąd Okręgowy w Olsztynie.

Według rzecznika olsztyńskiej GDDKiA Karola Głębockiego, takie rozstrzygnięcia oznaczają, że umowa zostanie podpisana z konsorcjum Budimexu, które złożyło najkorzystniejszą z pozostałych ofert. Ten wykonawca ma wybudować drogę w 20 miesięcy za 1 mld 318 mln zł brutto. Zaoferował też 10 lat gwarancji.

Oferta Budimexu - jak poinformował Głębocki - jest o prawie 130 mln zł niższa od kosztorysu inwestorskiego.

Zdaniem rzecznika zakończona w piątek procedura odwoławcza nie powinna wpłynąć na termin zakończenia budowy, bo rozstrzygnięcie sądu zapadło w okresie zimowych przestojów w inwestycjach drogowych. Podpisanie umowy i rozpoczęcie prac będzie możliwe po przeprowadzeniu kontroli postępowania przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Inwestycja obejmuje budowę odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, dróg serwisowych, obiektów inżynierskich i obiektów ochrony środowiska oraz remont wybranych dróg lokalnych. Powstaną dwa węzły drogowe - "Ostróda Północ" na przecięciu z drogą wojewódzką 530 i "Ostróda Południe" na skrzyżowaniu z dk 16. Wraz z budową odcinka S7 zostanie zrealizowana w ciągu drogi krajowej nr 16 obwodnica Ostródy - od skrzyżowania z dk 15 w rejonie miejscowości Ornowo do węzła "Ostróda Południe". Obwodnica Ostródy będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas