Badanie ruchu na polskich drogach - są pierwsze wnioski
W minionym roku, na całej sieci dróg krajowych zarządzanej przez GDDKiA został przeprowadzony Generalny Pomiar Ruchu (GPR 2015). Przez cały ubiegły rok, w wybrane dni pomiarowe, w ponad 1900 punktach pomiarowych na drogach krajowych można było zauważyć tabliczki z napisem "Pomiar ruchu" oraz stojących przy nich obserwatorów lub sprzęt do wideorejestracji - w punktach tych wykonywane było zliczanie przejeżdżających pojazdów.
Głównym celem GPR jest uzyskanie podstawowych parametrów i charakterystyk ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA, w tym przede wszystkim Średniego Dobowego Ruchu Rocznego (SDRR). Pomiary generalne przeprowadzane cyklicznie co 5 lat są podstawowym źródłem informacji o ruchu drogowym w Polsce, a zebrane dane są wykorzystywane przez administrację drogową m.in. do realizacji zadań związanych z zarządzaniem, utrzymaniem i planowaniem sieci drogowej.
Obecnie ukończony został pierwszy etap przetwarzania zebranych danych, czego efektem jest m.in:
- publikacja opracowania pt. "Synteza wyników GPR 2015 na zamiejskiej sieci dróg krajowych" zawierająca podstawowe wyniki przeprowadzonego w zeszłym roku pomiaru generalnego;
- tabelaryczne zestawienie wyników SDRR na poszczególnych odcinkach pomiaru generalnego, wraz ze strukturą rodzajową ruchu;
- mapa prezentująca wielkości SDRR na sieci dróg krajowych.
Szczegółowe opracowanie wyników pt. "Ruch Drogowy 2015" będzie dostępne w październiku 2016 roku. Już teraz jednak dało się wyszczególnić kilka istotnych wniosków i spostrzeżeń. Wynika z nich, że średni dobowy ruch na drogach krajowych, to 11 178 pojazdów. W stosunku do pomiarów z roku 2010 daje to wzrost rzędu 14 %. Najbardziej obciążone drogi to trasa S8 w Warszawie, droga ekspresowa S86 na odcinku Sosnowiec-Katowice oraz autostrada A4 na odcinku przejścia przez Katowice. Średnio na dobę korzysta z nich ponad 100 tys. pojazdów.
Z zebranych danych wynika także, iż znacznemu zmniejszeniu uległa ilość dróg jednojezdniowych, na których dobowy ruch przekracza 15 tys. pojazdów. Poprawia to znacząco bezpieczeństwo, podobnie jak fakt, że obecnie 40 % pracy przewozowej na sieci dróg krajowych, przypada na autostrady i drogi ekspresowe.