1416 km dróg w budowie

Prawie 1,6 mld zł ma kosztować budowa dwóch kolejnych odcinków autostrady A2 w Łódzkiem - od Strykowa do granicy z województwem mazowieckim. Uroczyste rozpoczęcie budowy nastąpiło w czwartek pod Bolimowem, u zbiegu przyszłej autostrady z drogą wojewódzką.

Prawie 1,6 mld zł ma kosztować budowa dwóch kolejnych odcinków autostrady A2 w Łódzkiem - od Strykowa do granicy z województwem mazowieckim. Uroczyste rozpoczęcie budowy nastąpiło w czwartek pod Bolimowem, u zbiegu przyszłej autostrady z drogą wojewódzką.

"Autostrada A2 ma połączyć dwa bardzo ważne miasta w Polsce - stolicę i Łódź. Tak naprawdę jest to jednak droga do Europy. Autostrada A2 ma służyć kibicom, którzy będą przyjeżdżać do stolicy na otwarcie mistrzostw Europy w 2012 roku. Ale drogi służą przede wszystkim kierowcom, służą gospodarce. To dźwignia rozwoju gospodarczego. I z myślą o tym w Polsce budujemy dziś autostrady, drogi ekspresowe, obwodnice" - powiedział w trakcie uroczystości minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Dodał, że po oficjalnym rozpoczęciu prac przy dwóch odcinkach A2 w Łódzkiem, w całym kraju w budowie będzie 1416 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic, które będą gotowe na Euro 2012.

Reklama

Liczący 46,1 km odcinek autostrady A2 od Strykowa do granicy woj. łódzkiego został podzielony na dwa odcinki: A - od Strykowa do Bolimowa, o długości 29,1 km i B - od Bolimowa do granicy z województwem mazowieckim o dł. 17 km.

Odcinek A wybuduje konsorcjum trzech firm chińskich i jednej polskiej: China Overseas Engineering Co., Szanghaj Construction, China Railway Tunel Group i DECOMA. Budowa tego odcinka będzie kosztowała ponad 754,5 mln zł. Odcinek B będą budowały firmy polskie i hiszpańska: Mostostal Warszawa, Polimex-Mostostal SA Katowice i Acciona Infrastruktura. Budowa tej części trasy pochłonie ponad 843,5 mln zł. Prace na obu odcinkach mają być zakończone do maja 2012 r.

Na odcinku od Strykowa do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego autostrada A2 będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, o szerokości 3,75 m każdy, oraz trzymetrowy pas awaryjny. W przyszłości będzie możliwe dobudowanie trzeciego pasa ruchu.

Na 46-kilometrowym odcinku powstaną m.in. węzły autostradowe "Łyszkowice" (u zbiegu z drogą wojewódzką nr 704) i "Nieborów" (u zbiegu z drogą krajową nr 70), sześć miejsc obsługi podróżnych, 10 przejść dla dużych zwierząt - 12 dla średnich, 44 dla małych i 5 dla płazów. Wzdłuż trasy powstanie też 29,5 km ekranów dźwiękochłonnych, o wysokości od 4,5 do 6 m.

Podczas prac przy budowie A2 od Strykowa do granicy woj. łódzkiego zmieniony będzie bieg pięciu okolicznych rzek: Mrożycy, Mrogi, Bobrówki, Pisi i Uchańki. W sąsiedztwie przyszłej trasy powstanie m.in. 55 zbiorników retencyjnych o łącznej powierzchni 44 tys. m kw.

Autostrada A2 jest częścią drogi międzynarodowej E30 z Cork w Irlandii do Omska w Rosji. W Polsce ma przebiegać od przejścia granicznego w Świecku przez Poznań, Łódź, Warszawę i Siedlce do przejścia granicznego z Białorusią w Kukurykach. Istniejący i już eksploatowany 252-kilometrowy odcinek autostrady przebiega od Nowego Tomyśla (województwo wielkopolskie) do Strykowa (województwo łódzkie).

PAP
Dowiedz się więcej na temat: trasy | odcinek | budowa | autostrada | Autostrada A2 | autostrady
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy