Zostało 10 dni do Euro. Gotowe prawie wszystko!
Na 10 dni do Euro lotniska w miastach - gospodarzach mistrzostw są gotowe do przyjęcia kibiców, a kolejarze oddają do użytku wyremontowane dworce. Wciąż trwa walka o całość A2 między Łodzią a Warszawą - nadal nie wiadomo, czy kierowcy nie pojadą objazdem.
Wciąż trwa walka o przejezdność autostrady A2 z Łodzi do Warszawy, między węzłami w Strykowie i Konotopie. Dwa z pięciu odcinków drogi - budowane przez Budimex i Strabag - zostały oddane kierowcom do użytku 23 i 27 maja. Autostradą można więc na razie dojechać z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpiła o wydanie pozwolenia na użytkowanie kolejnych dwóch odcinków położonych najbliżej Łodzi i budowanych przez Eurovię i Mostostal Warszawa. Nie wiadomo natomiast, czy uda się ukończyć środkowy odcinek C, porzucony przez Chińczyków, a teraz budowany przez Bogl a Krysl. Na odcinku układana jest ostatnia warstwa asfaltu - warstwa ścieralna. Pracujący przy budowie inżynierowie zakładają, że jedna z jezdni będzie gotowa do końca maja. Jednak minister transportu Sławomir Nowak przedstawił plan objazdu drogami nr 70 i 2, na wypadek, gdyby autostrada jednak nie była przejezdna na Euro.
Wiadomo za to na pewno, że podczas mistrzostw kierowcy nie pojadą odcinkami autostrady A1 Toruń-Stryków, A4 Rzeszów-Korczowa i A4 Kraków-Tarnów.
Ministerstwo przedstawiło także zalecane trasy przejazdu samochodem między arenami mistrzostw. Kibicom zaleca się, by z Warszawy do Gdańska nie jechali najpopularniejszą przez lata trasą nad morze, czyli krajową siódemką, tylko drogą krajową nr 10 do autostrady A1. Z Poznania do Gdańska kibice też mają kierować się na A1, a dojechać do niej drogą nr 5. Jednak 35 km drogi Gniezno - Poznań jest w przebudowie, która ma się zakończyć dopiero na koniec czerwca br. Zgodnie z zapowiedziami, na mistrzostwa ma być tylko przejezdna - nie ukończona. Z Poznania do Wrocławia kibice mają jechać krajową piątką. Najgorzej zapowiada się połączenie z Wrocławia do Warszawy. Zalecany jest przejazd drogą krajową nr 8. Niestety, trasa między stolicą a Piotrkowem Trybunalskim jest w przebudowie - droga na Euro miała być podniesiona do standardu ekspresówki, ale wykonawcy inwestycji zwrócili się do GDDKiA o przesunięcie terminu oddania inwestycji. Droga będzie gotowa w tym roku - ale już po mistrzostwach.
Lotnisko Chopina w Warszawie do obsługi większej liczby osób nie wybuduje specjalnej infrastruktury; wykorzysta tę, którą ma. Władze lotniska zdecydowały, że w czasie Euro ponownie otworzą zamknięty w 2009 r. terminal Etiuda, który wcześniej obsługiwał pasażerów tanich linii lotniczych. Pozostały w nim odpowiednie instalacje, których nie zdemontowano, a które na Euro zostaną wykorzystane.
Jak powiedział PAP rzecznik Lotniska Chopina Przemysław Przybylski, dawny terminal Etiuda jest już gotowy na przyjęcie kibiców. Zamontowane są m.in. bramki do kontroli bezpieczeństwa i stanowiska odprawy kibica.
"Dawny terminal Etiuda będzie nazwany +strefą F+. Będą w nim odprawiane tylko zorganizowane grupy kibiców, a jeżeli główny terminal będzie miał zbyt wielu pasażerów czekających na odprawę, będzie przyjmował pojedynczych fanów piłki nożnej" - powiedział Przybylski.
Na parkingu obok dawnej Etiudy jest przygotowywana tymczasowa poczekalnia przedodlotowa. "Miejsce to zostało już oczyszczone. 2 czerwca organizujemy tam piknik +Otwarte lotnisko+, gdzie rozstawione zostaną namioty oraz stanowiska gastronomiczne, które pozostaną już na Euro. Po pikniku ustawione zostaną ekrany, na których będą wyświetlane informacje o planowanym czasie odlotu samolotu i konieczności udania się do odprawy" - powiedział. Dodał, że w poczekalni może oczekiwać na samoloty do 3 tys. osób jednocześnie.
Trwają końcowe przeróbki w nowym terminalu. Chodzi m.in. o zwiększenie liczby stanowisk kontroli bezpieczeństwa, a także powiększenie tej części, w której pasażerowie oczekują w kolejce do kontroli. 1 czerwca ruszy rozkładowe połączenie kolejowe z centrum miasta na lotnisko.
W czasie mistrzostw na lotnisku kibicom będzie pomocą służyć 80 wolontariuszy. Będą oni informować m.in. o tym, jak się dostać z lotniska do centrum miasta, wskazywać, gdzie są przystanki autobusowe.
Władze lotniska zapewniają, że będzie ono mogło przyjąć dziennie nawet 30 tys. kibiców plus ruch niezwiązany z Euro.
Do przyjęcia kibiców gotowy jest Port Lotniczy we Wrocławiu. W marcu oddano do użytku drugi terminal lotniska. Przepustowość pasa startowego, dzięki zrealizowanej inwestycji i budowie nowego radaru, wzrosła ponaddwukrotnie. Jak zapewniają władze lotniska infrastruktura i służby są w stanie w ciągu godziny obsłużyć 4 tys. pasażerów. Lotnisko spodziewa się, że najwięcej zorganizowanych grup i prywatnych osób przyleci prywatnymi maszynami z Rosji. Na drugim miejscu będą Grecy, a na trzecim Czesi. Natomiast dla najważniejszych gości została przygotowana specjalna strefa, dedykowany personel i osobna odprawa.
Na obsługę kibiców gotowy jest także Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. W marcu oddano nowy terminal pasażerski - jeden z najnowocześniejszych obiektów lotniskowych w Polsce. Dzięki niemu port w Gdańsku będzie mógł obsłużyć 5 mln pasażerów rocznie; dwukrotnie więcej niż dotychczas. Terminal ma trzy kondygnacje nadziemne i jedną podziemną. Wcześniej oddano do użytku m.in. drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania samolotów.
W Porcie Lotniczym Poznań-Ławica w maju oddano do eksploatacji nowo wybudowaną drogę kołowania oraz rozbudowane płyty postojowe dla samolotów. Zakończono rozbudowę płaszczyzn lotniskowych obejmujących równoległą drogę kołowania, która przebiega wzdłuż pasa startowego na całej długości 2,5 km i jest z nim połączona dwoma tzw. ścieżkami szybkiego zjazdu oraz dodatkową drogą kołowania. Realizacja tego zadania zwiększa przepustowość portu. Użytkowanie drogi kołowania zapewni możliwości realizacji do 30 operacji na godzinę. Ponadto w porcie rozbudowano płytę postojową mieszczącą do sześciu samolotów typu Airbus A320 lub Boeing 737.
Od końca marca pozwolenie na użytkowanie ma nowo wybudowany terminal pasażerski, mieszczący strefę przylotów. Jak podkreślają przedstawiciele lotniska, realizacja inwestycji pozwoli na przyjęcie i sprawną obsługę ruchu pasażerskiego w trakcie Euro 2012. Obecnie w Poznaniu odprawianych jest ok. 1,5 mln pasażerów rocznie, w przyszłości port lotniczy obsłuży rocznie trzymilionowy ruch pasażerski.
Oprócz lotnisk w miastach - gospodarzach obsługę ruchu lotniczego podczas mistrzostw zapewnią lotniska wspomagające. Dla Warszawy będzie to Łódź Lublinek oraz Modlin, dla Poznania - Zielona Góra Babimost, dla Wrocławia - Katowice Pyrzowice. W przypadku Gdańska będzie to Bydgoszcz. Lotnisko w Krakowie będzie miało również istotne znaczenie podczas turnieju w związku z wyborem Krakowa na centrum pobytowe dla drużyn angielskiej, włoskiej i holenderskiej. Wyznaczone lotniska wspomagające dla lotnisk głównych będą przyjmować samoloty z kibicami oraz pełnić funkcję parkingu dla samolotów, które przywiozą pasażerów na lotnisko główne, ale nie będą tam mogły na nich czekać.
Na czas Euro Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przygotowała nową organizację przestrzeni powietrznej, dzięki której obsłuży wzmożony ruch lotniczy. Chodzi o to, aby oddzielić ruch związany z mistrzostwami od pozostałego. Ponadto na lotniskach w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu na Euro uruchomione zostaną dodatkowe stanowiska pracy kontrolerów naziemnego ruchu lotniczego.
Urząd Lotnictwa Cywilnego zdecydował o wprowadzeniu na czas Euro w miastach, gdzie mają się odbywać mecze, koordynacji rozkładów lotów. Ma to m.in. usprawnić płynność ruchu lotniczego w trakcie mistrzostw. Koordynacja rozkładu lotów w portach lotniczych w Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku, będzie obowiązywać przejściowo, czyli od 1 czerwca do 8 lipca 2012 roku. Na Lotnisku Chopina w Warszawie, ze względu na specyfikę i rolę tego portu lotniczego, koordynacja została od 25 marca br. wprowadzona na stałe.
Jak zapewniają kolejarze, dworce we wszystkich miastach - gospodarzach mistrzostw będą udostępnione pasażerom po remontach jeszcze przed pierwszym gwizdkiem. Rzecznik Grupy PKP Łukasz Kurpiewski poinformował PAP, że 29 maja ma zostać otwarty dworzec w Poznaniu. "Kolejne dworce, czyli Warszawa Wschodnia, Wrocław i Gdynia będą udostępniane w następnych dniach" - powiedział rzecznik. Dodał, że specjalnie na mistrzostwa powstały dwa nowe przystanki kolejowe przy stadionach w Gdańsku i Wrocławiu - były budowane po to, by pasażerowie mogli dojechać pociągiem na mecz. Przystanek przy Stadionie Narodowym w Warszawie został odnowiony i oddany do użytku na początku maja.
Kolejarzom udało się także zakończyć inwestycję, z którą borykali się od kilku lat: 2-km łącznica z warszawskiego Służewca do stołecznego Lotniska Chopina. Tunel kolejowy, który według pierwszych planów miał być gotowy w 2005 r., został ukończony w kwietniu. Inwestycja ma już pozwolenie na użytkowanie, pierwsze rozkładowe pociągi pojadą tamtędy już 1 czerwca.
Dalekie od ukończenia są za to modernizacje linii kolejowych. Jedną z kluczowych inwestycji na mistrzostwa miał być remont linii kolejowej E65 Warszawa-Gdańsk. Podróż pociągiem ze stolicy do Gdańska nie zajmie ok. 3,5 godziny jak zapowiadano, ale ok. 4,5-5 godz. Około 5 godz. zajmie podróż z Warszawy do Wrocławia. Przejazd z Poznania do Gdańska potrwa ok. 3,5 godz., z Poznania do Wrocławia ok. 2,5 godz.