Oficjalnie: CEPiK 2.0 będzie później!

Niemożliwe jest uruchomienie zmodernizowanego system CEPiK, który gromadzi dane dotyczące kierowców i pojazdów, z początkiem nowego roku - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister cyfryzacji Piotr Woźny. Dodał, że trwają intensywne prace nad jego wdrożeniem.

Przesunięcie uruchomienia systemu CEPiK 2.0 jest szczególnie istotne dla młodych kierowców
Przesunięcie uruchomienia systemu CEPiK 2.0 jest szczególnie istotne dla młodych kierowcówMateusz OchockiReporter

"Od początku lipca zaprosiliśmy do współpracy wszystkich kluczowych interesariuszy po stronie państwa, czyli resorty spraw wewnętrznych i administracji, sprawiedliwości, infrastruktury i budownictwa oraz skarbu. W tym gronie opracowujemy plan naprawczy oraz przeformułowujemy sposób wdrożenia tego projektu" - powiedział Woźny. Dodał, że trwają także rozmowy z samorządami.

"Na dzień dzisiejszy ocena nasza stanu tego projektu jest taka, że niemożliwym jest uruchomienie tego systemu 1 stycznia 2017 r., jeśli chcemy dbać o prawidłową komunikację pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie wydawania dokumentów" - ocenił wiceminister.

Pytanie w sprawie zagwarantowania prawidłowej komunikacji pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w wydawaniu dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania i rejestracji pojazdów poprzez uruchomienie systemu CEPiK 2.0 zadał resortowi cyfryzacji Jarosław Gonciarz (PiS).

Ministerstwo Cyfryzacji przejęło nadzór nad wdrażaniem systemu CEPiK od początku tego roku. "To będzie jeden z najbardziej rozległych systemów informatycznych w Polsce" - powiedział wiceminister Woźny.

Przypomniał, że projekty informatyczne powinny być wdrażane w stabilnym "środowisku legislacyjnym" oraz w ramach koordynacji działań pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi. "Od września 2013 r., gdy zainicjowano prace nad systemem, nie przestrzegano ani jednej ani drugiej z tych złotych reguł realizacji projektu informatycznego" - podkreślił.

"W dniu, kiedy MC przejmowało ten projekt, na 25 niezbędnych rozporządzeń wykonawczych wydano dwa" - wskazał Woźny. Dodał, że do sierpnia tego roku jego resort wydał natomiast już 27 rozporządzeń.

W grudniu zeszłego roku przyjęta została nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, która przesunęła - z 4 stycznia 2016 r. na 1 stycznia 2017 r. - termin wdrożenia zmodernizowanego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców - CEPiK 2.0. Termin został przesunięty z powodu niedostatecznego przygotowania odbiorców systemu.

O przesunięcie terminu apelował m.in. Związek Powiatów Polskich, a także dostawcy oprogramowania. Zmiany dotyczą 380 powiatów, ponad 4 tys. stacji kontroli pojazdów oraz ponad 7 tys. ośrodków szkolenia kierowców.

Przepisy te regulują m.in. kwestie związane z gromadzeniem i przetwarzaniem danych w centralnej ewidencji kierowców oraz wprowadzeniem okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii B.

W ramach modernizacji systemu CEPiK przewidziano także rozszerzenie zakresu danych dotyczących np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas