Koniec "polskiej" zafiry
Gliwicka fabryka Opla, która w pierwszym półroczu w odniesieniu do tego samego okresu 2009 r. zwiększyła produkcję o ponad 60 proc., spodziewa się zamknięcia całego roku liczbą ponad 160 tys. wyprodukowanych aut - wynika z informacji General Motors Poland.
W ubiegłym, kryzysowym dla rynku motoryzacyjnego, roku z linii produkcyjnych gliwickiego zakładu zjechało niespełna 96,7 tys. samochodów.
Tegoroczny wzrost to głównie efekt popytu na nową astrę IV, produkowaną w Gliwicach od ubiegłorocznej jesieni. Od maja tego roku fabryka ponownie pracuje na trzy zmiany, zatrudnienie wzrosło do 3,3 tys. osób.
"Jeżeli popyt na astrę IV będzie utrzymywał się na podobnym do obecnego poziomie i nie nastąpi spadek zamówień, głównie z rynków Europy Zachodniej, łączna wielkość produkcji w Gliwicach powinna osiągnąć, a nawet przekroczyć 160 tys. sztuk. Astra IV może stanowić ok. 90 proc. tej ilości" - powiedział rzecznik GM Poland Przemysław Byszewski.
Do połowy roku gliwicka fabryka wyprodukowała 78 165 samochodów, z czego prawie 54 tys. stanowiła nowa astra. W pierwszym półroczu 2009 r., kiedy astra IV nie była jeszcze produkowana, łączna produkcja zakładu w Gliwicach wyniosła 48 800 egzemplarzy. Oznacza to wzrost o ponad 60 proc.
Aby "zwolnić" moce produkcyjne, potrzebne do zwiększonej produkcji astry IV, gliwicka fabryka wcześniej niż planowano zakończyła wytwarzanie modelu zafira. Początkowo zakładano, że nastąpi to w połowie przyszłego roku.
"W związku z dużym zapotrzebowaniem na astrę, wcześniej wyprodukowaliśmy taką ilość zafiry, która była zakładana na 2010 i przyszły rok. Tym samym zwolniliśmy moce produkcyjne pod zwiększoną produkcję astry IV" - wyjaśnił rzecznik.
Zafira jest nadal wytwarzana w zakładzie w niemieckim Bochum. W Gliwicach ten model produkowano przez blisko pięć lat, od września 2005 roku. Z linii produkcyjnych gliwickiej fabryki zjechało w tym czasie w sumie 459 549 aut tego modelu, z czego 17 506 w tym roku.
Oprócz astry IV w Gliwicach nadal wytwarzana jest astra poprzedniej generacji; do połowy tego roku wyprodukowano jej 6675 sztuk. W przyszłości w Gliwicach będą wytwarzane także inne wersje astry IV - już w przyszłym roku ma pojawić się wersja trzydrzwiowa, a w 2012 r. wersja sedan, przeznaczona głównie na rynki Europy Środkowej.