10 lat Michelina w Polsce
Blisko półtora miliona złotych przeznaczy w ciągu trzech lat marszałek województwa warmińsko-mazurskiego na utworzenie nowych miejsc pracy w fabryce Michelin w Olsztynie.
Tak wynika ze złożonej deklaracji, dotyczącej pomocy publicznej dla koncernu Michelin, mającego zamiar zatrudnić w latach 2005-2007 ponad pół tysiąca osób w ewentualnie rozbudowanej fabryce w stolicy Warmii i Mazur. Pieniądze pochodzić będą z rezerwy Funduszu Pracy, będącej w dyspozycji marszałka województwa.
W Polsce Michelin rozpoczął swoją działalność 10 lat temu, w 1994 roku. Na rynku polskim sprzedaje opony do samochodów osobowych, dostawczych, 4x4 i do pojazdów ciężarowych, a także ogumienie rolnicze i przemysłowe 4 marek - Michelin, Kleber, BFGoodrich oraz Kormoran. Polski rynek opon osobowych i dostawczych w 2004 szacowany jest na 7,5 miliona opon. W porównaniu z rokiem 1994 oznacza to wzrost aż o 87%. Do Grupy Michelin należy 25% polskiego rynku oponiarskiego w kategorii opon do samochodów osobowych i dostawczych,
45% w kategorii opon ciężarowych, 57% w rynku opon rolniczych i 46% w przemysłowych. Marka Michelin ma największy, 33% udział w segmencie opon premium do samochodów osobowych. Wspomagana rozpoznawalność marki Michelin wśród konsumentów wynosi 95%, a spontaniczna 50%.
Według raportu opublikowanego przez branżowy magazyn Rubber & Plastics News 2004 Global Tire Company Rankings, Grupa Michelin po raz trzeci z rzędu uzyskała pozycję lidera wśród wszystkich producentów opon. Michelin zajął pierwsze miejsce na liście 75 firm produkujących opony.
Z wynikiem ponad 16 miliardów dolarów - to wartość sprzedanych przez Grupę opon w 2003 roku - Michelin wyprzedził swoich największych konkurentów: japoński Bridgestone Corp. oraz amerykański Goodyear Tire & Rubber Co.
Wartość sprzedanych przez Michelin opon (wszystkich rodzajów i wszystkich marek należących do Grupy) od 2001 roku wzrosła o prawie 3 miliardy dolarów. W celu wzmocnienia swojej dominującej pozycji Grupa Michelin w 2003 roku zakupiła po 10% udziałów w południowokoreańskim Hankook Tire i w indonezyjskim PT Gajah Tunggal Tbk., a w 2004 roku zainwestowała w zakup 14,9% udziałów koncernu Apollo Tyre z Indii. W chwili obecnej na całym świecie trwa realizacja dwunastu projektów, które pozwolą Grupie na zwiększenie całościowej produkcji i sprzedaży opon. Zysk netto Grupy Michelin w 2003 roku wyniósł 318 miliardów Euro. Przychody netto ze sprzedaży 15,370 miliardów Euro.
Światowy rynek oponiarski wzrósł w 2003 aż o 12% i osiągnął wartość 80 miliardów dolarów. O pieniądze te konkuruje ponad 150 producentów opon działających na całym świecie. Trzy największe firmy - Michelin, Bridgestone oraz Goodyear - mają ponad 55% udziałów w całym rynku. Do Grupy Michelin, która również w tej kategorii jest liderem, należy 20.10% całego światowego rynku oponiarskiego. Michelin to największy na świecie producent opon, zatrudniający blisko 125 tysięcy pracowników w 74 zakładach produkcyjnych, posiadający sześć plantacji kauczuku zlokalizowanych w Brazylii i Nigerii. Rocznie Michelin produkuje 180 milionów opon. Firma wydaje również rocznie 22 miliony map drogowych i przewodników.