Polka, która współprojektowała nową Fabię

Z krakowskiej ASP trafiła na wydział projektowania i sztuk pięknych uniwersytetu Coventry - jedną z nielicznych uczelni prowadzących studia z projektowania samochodów. Dziś mieszka w Czechach i projektuje dla Skody. Poznajcie Aleksandrę Sładek Zapletal - dziewczynę, która odpowiada za koncepcję kolorystyczną karoserii i wnętrza nowej Fabii.

Aleksandra Sładek Zapletal pracuje głównie z mężczyznami, ale w projektowanych autach dba o bardziej kobiecą stronę - specjalizuje się w dostosowaniu wyglądu kabiny do zmieniających się wymagań klientów. W przypadku powściągliwych z natury aut Skody oznacza to większą niż wcześniej swobodę doboru barw, odcieni tapicerek czy przeszyć. W skrócie - tzw. personalizację.

Wcześniej pani Aleksandra pracowała dla Hyundaia, Audi oraz Volkswagena, gdzie stworzyła m.in. projekt wnętrza limitowanego Beetle'a GSR oraz Scirocco GTS. Fani Skody z pewnością pamiętają też prototyp VisionC z tegorocznych targów w Genewie oraz Yeti X-Treme prezentowane na zlocie nad jeziorem Wörthersee - i tu Polka odpowiadała za projekty wnętrza i detali (fot. poniżej), a także pracowała nad koncepcja kolorów oraz materiałów. Jak sama mówi, ma nadzieję, że udało jej się nadać nowej Fabii trochę więcej charakteru (więcej informacji: nowa Skoda Fabia).

Reklama

Poniżej publikujemy krótki wywiad z panią Aleksandrą:

Skąd pomysł, by projektować właśnie samochody? Czy to owoc pasji z dzieciństwa, czy też decyzja podjęta np. podczas studiów?
Projektowanie  samochodów od zawsze mnie pociągało, ale dopiero na studiach - a właściwie pod koniec  - uświadomiłam sobie, że jest to ta dziedzina projektowania, która mnie naprawdę fascynuje i której chcę się poświęcić.

W nowej Fabii uwagę zwraca paleta świeżych odcieni nadwozia, dostępnego też w wersji dwukolorowej, oraz ciekawe tapicerki - np. z "diamentowymi" przeszyciami. Trudno negocjuje się z szefostwem i księgowymi co bardziej odważne propozycje kolorystyki karoserii czy wnętrza? Od początku zakłada się "bezpieczny" scenariusz, czy najpierw powstają fantazyjne projekty, z których później w dyskusji wybiera się te najbardziej warte realizacji?
Zarówno w projektowaniu wnętrz, jak i projektowaniu kolorystyki czy tkanin zawsze staramy się przygotować szeroka gamę propozycji. Od bardzo nowatorskich, wręcz awangardowych, aż do tych, jak Pan to określił, "bezpiecznych“,  zarówno w sferze formy, jak i materiałów czy technologii. Oczywiście jako projektantka zawsze szukam nowości i świeżych koncepcji i staram się przekonać do nich moich przełożonych. Ostateczna decyzja odnośnie wyboru do produkcji jest z reguły wynikiem wielu czynników.

Czy przy projektowaniu kolorystyki, wyglądu tapicerek bierze Pani pod uwagę zwyczaje klientów w różnych częściach Europy czy świata, np. w Azji, czy powstaje raczej jedna szersza, ale spójna oferta?
Oczywiście, projektując wnętrza, kolorystykę czy materiały na rynek europejski dokonujemy innych wyborów niż w przypadku Azji czy Ameryki Pn. Staramy się obserwować upodobania, przyzwyczajenia oraz lokalne trendy w danych krajach. Internet jest tutaj nieoceniony! Odpowiednie działy sprzedaży i marketingu także dbają, aby nasze informacje odnośnie preferencji klientów w poszczególnych regionach były jak najlepsze i jak najświeższe.

Z jakim wyprzedzeniem odbywają się prace projektowe w zakresie koncepcji kolorystyczno-materiałowej i jak długo, w przybliżeniu, trwają?
Praca w zakresie kolorystyki jest mocno powiązana z projektem wnętrza. Trwa w przybliżeniu 3,5 roku w przypadku nowego modelu, a około 2 w przypadku tzw. faceliftingu.

Ma Pani na koncie projekty wnętrz aut limitowanych i prototypów. Czy dla designera to "chwila oddechu" i zabawy związana z większą swobodą, czy zadanie nie mniej wymagające niż zdefiniowanie kolorystyki popularnego auta seryjnego?
Zdecydowanie, prototypy są projektami pozwalającymi na większa fantazje i wolność twórczą! Nie powiedziałabym jednak,  że to "chwila oddechu“ - z reguły czas pracy jest bardzo krótki i szalenie intensywny. Często ostatni miesiąc przed targami to praca po kilkanaście godzin dziennie bez przerw na weekendy...  Mimo to są to z reguły ulubione przez nas, projektantów modele.

Skąd czerpie Pani inspiracje do pracy? Bywa na targach motoryzacyjnych, ogląda prototypy, a może stare samochody? Czy to raczej kwestia "szóstego zmysłu" lub obserwacji świata dookoła?
Naturalnie, bywam na targach, sledze najnowsze trendy w dziedzinie projektowania samochodów, ale także mody, produktu, architektury. Staram się być otwarta na nowości i obserwować świat wokół. Żyję obecnie w Pradze, ale bardzo chętnie podróżuje i poznaje nowych ludzi, nowe miejsca, zwyczaje, tradycje, kuchnie czy architekturę. I to właśnie inspiruje!

Przypuszczam, że pracuje już Pani nad kolejnymi nowościami Skody. Zdradzi nam Pani pokrótce, na czym polega jeden z Pani aktualnych projektów? Jakich trendów możemy się spodziewać?
Pracujemy intensywnie nad wieloma nowościami. Nie chcę jednak zepsuć niespodzianki, więc powiem tylko, że Skoda nie przestanie zaskakiwać w najbliższych latach, a nasi klienci maja się na co cieszyć!

msob

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy