Przejedziesz obok i wiedzą o tobie wszystko. Tajna broń ITD
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego inspektorzy transportu drogowego z sunących prawym pasem ciężarówek zatrzymują do kontroli konkretne auto lub dlaczego, spośród kierowców "kręcących pauzę" na parkingu, wybierają do sprawdzenia konkretną osobę? Wbrew pozorom nie chodzi jedynie o wieloletnie doświadczenie i służbowego "nosa" krokodylków. W "wyrywkowych" kontrolach wspiera inspektorów najnowsza technologia - anteny systemu DSRC. Jak działa bezprzewodowy system kontroli ciężarówek?
Spis treści:
Zgodnie z unijnym prawem, tachografy najnowszej generacji muszą być wyposażone w funkcję bezprzewodowej łączności krótkiego zasięgu. Do komunikacji z tachografem służy antena DSRC (Dedicated Short-Range Communication). Pobrane z tachografu dane pozwalają m.in. stwierdzić czy kierowca prowadził pojazd bez zalogowanej karty, czy tachograf rejestruje prędkość i jazdę oraz czy występują błędy mogące wskazywać na manipulacje w tachografie.
Tajna broń ITD. Co to jest DSRC?
Pierwszą jednostką ITD w Polsce wyposażoną w nową technologię był Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego z Gdańska. Anteny DSRC trafiły na wyposażenie pomorskich "krokodylków" dwa lata temu, we wrześniu 2021 roku.
Obecnie zdecydowana większość WITD dysponuje mobilnymi antenami DSRC wraz z oprogramowaniem, które umożliwia zdalne pobranie danych z inteligentnych tachografów i ich weryfikację - informuje Interię Monika Niżniak z GITD.
Jak działa system DSRC do kontroli tachografów?
Wszyscy z korzystających z systemu DSRC inspektorów mają za sobą specjalistyczne szkolenia zarówno z obsługi konkretnych urządzeń, jak i interpretacji danych. Pobrane zdalnie z tachografu informacje pozwalają stwierdzić m.in.:
- czy kierowca prowadził pojazd bez zalogowanej karty,
- czy tachograf rejestruje prędkość i jazdę,
- czy występują błędy mogące wskazywać na manipulacje w tachografie,
- kiedy przeprowadzono ostatnią kalibrację urządzenia.
Dzięki sygnałowi radiowemu inspektorzy mogą też sprawdzić bieżące informacje, np. sprawdzić czy kierowca w czasie jazdy nie rejestruje odpoczynku czyli świadomie manipuluje tachografem.
System DSRC w ITD. Przypadkowe kontrole nie muszą być dziełem przypadku
Inspektorzy - po dostępności sygnałów satelitarnych oraz pobraniu danych z tachografu - są w stanie sprawdzić dokładną lokalizację pojazdu co 3 godziny jazdy. Pozwala to określić, w którym miejscu dany pojazd się znajdował i czy np. nie było tam wówczas zakazu ruchu dla ciężarówek lub ograniczeń tonażowych.
Następuje również weryfikacja, czy kierowca po wprowadzeniu miejsca rozpoczęcia oraz zakończenia kraju dokonał prawidłowego wpisu. W przypadku nieprawidłowego wpisu dane pobrane z tachografu umożliwiają sprawdzenie, w którym miejscu pojazd się znajdował - tłumaczy Niżniak.
Możliwość wykorzystania specjalistycznego sprzętu oraz oprogramowania umożliwia przeprowadzenie wstępnej kontroli, bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Urządzenia dają też możliwość efektywnej selekcji pojazdów typowanych do dalszych kontroli drogowych. Te odbywa się bowiem na podstawie konkretnych wskazań i pozwala wytypować do dalszego sprawdzenia konkretne pojazdy.