Przejedziesz obok i wiedzą o tobie wszystko. Tajna broń ITD

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego inspektorzy transportu drogowego z sunących prawym pasem ciężarówek zatrzymują do kontroli konkretne auto lub dlaczego, spośród kierowców "kręcących pauzę" na parkingu, wybierają do sprawdzenia konkretną osobę? Wbrew pozorom nie chodzi jedynie o wieloletnie doświadczenie i służbowego "nosa" krokodylków. W "wyrywkowych" kontrolach wspiera inspektorów najnowsza technologia - anteny systemu DSRC. Jak działa bezprzewodowy system kontroli ciężarówek?

Zgodnie z unijnym prawem, tachografy najnowszej generacji muszą być wyposażone w funkcję bezprzewodowej łączności krótkiego zasięgu. Do komunikacji z tachografem służy antena DSRC (Dedicated Short-Range Communication). Pobrane z tachografu dane pozwalają m.in. stwierdzić czy kierowca prowadził pojazd bez zalogowanej karty, czy tachograf rejestruje prędkość i jazdę oraz czy występują błędy mogące wskazywać na manipulacje w tachografie.

Tajna broń ITD. Co to jest DSRC?

Pierwszą jednostką ITD w Polsce wyposażoną w nową technologię był Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego z Gdańska. Anteny DSRC trafiły na wyposażenie pomorskich "krokodylków" dwa lata temu, we wrześniu 2021 roku.

Jak działa system DSRC do kontroli tachografów?

Reklama

Wszyscy z korzystających z systemu DSRC inspektorów mają za sobą specjalistyczne szkolenia zarówno z obsługi konkretnych urządzeń, jak i interpretacji danych. Pobrane zdalnie z tachografu informacje pozwalają stwierdzić m.in.:

  • czy kierowca prowadził pojazd bez zalogowanej karty,
  • czy tachograf rejestruje prędkość i jazdę,
  • czy występują błędy mogące wskazywać na manipulacje w tachografie,
  • kiedy przeprowadzono ostatnią kalibrację urządzenia.

Dzięki sygnałowi radiowemu inspektorzy mogą też sprawdzić bieżące informacje, np. sprawdzić czy kierowca w czasie jazdy nie rejestruje odpoczynku czyli świadomie manipuluje tachografem.

System DSRC w ITD. Przypadkowe kontrole nie muszą być dziełem przypadku

Inspektorzy - po dostępności sygnałów satelitarnych oraz pobraniu danych z tachografu - są w stanie sprawdzić dokładną lokalizację pojazdu co 3 godziny jazdy. Pozwala to określić, w którym miejscu dany pojazd się znajdował i czy np. nie było tam wówczas zakazu ruchu dla ciężarówek lub ograniczeń tonażowych.

Możliwość wykorzystania specjalistycznego sprzętu oraz oprogramowania umożliwia przeprowadzenie wstępnej kontroli, bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Urządzenia dają też możliwość efektywnej selekcji pojazdów typowanych do dalszych kontroli drogowych. Te odbywa się bowiem na podstawie konkretnych wskazań i pozwala wytypować do dalszego sprawdzenia konkretne pojazdy. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Inspekcja Transportu Drogowego | ITD | kontrola ITD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy