Porsche 917 ma już 50 lat
Porsche 917 obchodzi w tym roku 50. urodziny. Ten słynny samochód wyścigowy zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, 12 marca 1969 r.

Porsche Museum świętuje ten jubileusz planami przywrócenia pierwszego w historii egzemplarza 917 do oryginalnego stanu sprzed pół wieku.
Historia 917-001 jako pojazdu testowego i prezentacyjnego
Porsche 917-001 zapoczątkowało niezrównaną, wyścigową karierę modelu 917. Należący do 4. grupy egzemplarz 917-001, zaprojektowany z myślą o triumfach w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i wygrywaniu Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych, był pierwszym z 25 pojazdów, które musiały zostać wyprodukowane, aby spełnić wymóg dotyczący homologacji. Szefem projektu 917 był Hans Mezger, odpowiedzialny nie tylko za dwunastocylindrowy silnik, ale i za samochód jako całość.Porsche 917-001 zostało po raz pierwszy zaprezentowane w Genewie w marcu 1969 r., z białym nadwoziem i lakierowanym na zielono przednim pasem; w tym samym roku, podczas międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie, pokazano nową stylizację samochodu - w barwach białej i pomarańczowej.
Później, kiedy Porsche ogłosiło powierzenie swoich wyścigowych aktywności ekipie J.W. Automotive Engineering kierowanej przez Brytyjczyka Johna Wyera, 917-001 zostało ponownie wykorzystane jako pojazd demonstracyjny. Otrzymało wówczas niebiesko-pomarańczowe malowanie w kolorach amerykańskiego przedsiębiorstwa naftowego, a jednocześnie sponsora - firmy Gulf.

We wrześniu 1970 r., po pierwszym zwycięstwie Porsche 917 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, egzemplarz 917-001 został "przerobiony" na wersję z krótkim tyłem Hansa Herrmanna i Richarda Attwooda; kiedy w październiku tego samego roku samochód przekazano Porsche Salzburg, miał on barwy egzemplarza, który wygrał wyścig Le Mans - z numerem startowym 23.Przywrócenie 917-001 do pierwotnego stanu z 1969 roku
Muzealni mechanicy, byli technicy i inżynierowie z Zuffenhausen oraz Weissach, a także pracownicy historycznych archiwów i firmy partnerskie - przez ponad rok wszyscy pracowali nad renowacją pierwszego egzemplarza 917. Ze względu na liczne modyfikacje, które w swoim czasie samochód przeszedł jako pojazd testowy i demonstracyjny, projekt od samego początku stanowił trudne wyzwanie. Najważniejszym priorytetem pozostawało zachowanie i ponowne wykorzystanie jego oryginalnych części - tam, gdzie tylko było to możliwe i technicznie wykonalne.Renowacja w szczególności bazowała na wynikach przeprowadzonych testów, w tym na analizie materiałów oraz porównaniach historycznych szkiców i zdjęć - co pozwoliło ustalić, które z elementów nadwozia były oryginalne i można je było ponownie wykorzystać. W rezultacie, z pomocą techniki 3D i z uwzględnieniem oryginalnych rysunków projektowych, starannie odtworzono przednią i tylną partię nadwozia; również tylna część aluminiowej ramy przestrzennej została odrestaurowana z wykorzystaniem oryginalnej dokumentacji. Dokładnie 50 lat po swoim debiucie 917-001 zostaje zaprezentowane w Porsche Museum, przywrócone do pierwotnego stanu, takiego samego jak w 1969 r.

Niezrównana dominacja w sporcie motorowym i wyznacznik trendów w technice turbo
Historia sukcesu 917 jest owiana legendą. Już w pierwszym roku samochód zwyciężył w generalnej klasyfikacji 1000-kilometrowego wyścigu w austriackim Zeltweg. W 1970 r. Hans Herrmann i Richard Attwood wywalczyli nim tak pożądany triumf w "generalce" Le Mans - był to największy motorsportowy sukces w ówczesnej historii Porsche.
Rok później ten sam wyczyn powtórzyli dr Helmut Marko i Gijs van Lennep. Po przeprowadzeniu kolejnych prac rozwojowych 917 i opracowaniu turbodoładowanych wersji 917/10 i 917/30 o mocy ponad 1000 KM duet George Follmer i Mark Donohue zdominował północnoamerykańską serię wyścigów CanAm w sezonach 1972 i 1973. Oba modele Porsche okazały się nie do pobicia również w europejskim odpowiedniku tych mistrzostw - Interserie. Nieco później zmodyfikowana wersja techniki turbodoładowania została wykorzystana w "cywilnym" samochodzie Porsche - zaprezentowanym w 1974 r. 911 Turbo.

Specjalna wystawa w Muzeum Porsche
Od 14 maja do 15 września 2019 r. Porsche Museum będzie świętować 50. rocznicę powstania 917, prezentując obszerną, specjalną wystawę pt. "Kolory prędkości - 50 lat 917". Pojawi się na niej łącznie 14 eksponatów, w tym 10 egzemplarzy 917 o łącznej mocy 7795 KM.
W ramach uczczenia pierwszego zwycięstwa w Le Mans w 1970 r. Porsche Museum po raz pierwszy zaprezentuje publiczności koncepcyjne studium 917. Czerwono-biały samochód pokazowy został zaprojektowany przez niewielki zespół projektantów i inżynierów, choć z powodu wejścia Porsche do kategorii LMP1 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC) pozostał jedynie w postaci pojazdu studyjnego.

Na specjalnej wystawie - o rekordowej w historii takich imprez sumie koni mechanicznych prezentowanych eksponatów - nie zabraknie także wyścigowych plakatów oraz pomniejszych eksponatów technicznych. Z okazji jubileuszu muzealny sklep zaoferuje z kolei gamę produktów dotyczących Porsche 917, w tym różowy fartuch do grillowania inspirowany wyjątkowym 917/20 z 1971 r., nazywanym "Różową świnią". Ponadto firmowy wydawca Edition Porsche Museum opublikuje książkę z okazji rocznicy 917.