Reklama

Niewiarygodne. To auto ma już 29 lat! Miałeś takie?

Równo 33 lata temu - 9 września 1987 roku - podpisano umowę licencyjną na produkcję przez polską Fabrykę Samochodów Małolitrażowych nowego modelu Fiata o kryptonimie X1/79. Auta, które na dobre wpisało się w historię polskiej motoryzacji i przez wiele lat kształtowało krajobraz naszych dróg...

Było to ostatnie porozumienie podpisane przez włoski koncern z polskim rządem socjalistycznym. Przyjęto tę samą formułę umowy, co w przypadku Fiata 126. Określała ona warunki uzyskania przez stronę polską licencji i niezbędnych pożyczek dla Fabryki Samochodów Małolitrażowych na uruchomienie produkcji. Fiat zobowiązał się na wyeksportowanie modelu za pośrednictwem własnej sieci sprzedaży oraz zapewnienie obsługi technicznej i handlowej.

Reklama

Warto pamiętać, że - przynajmniej dla włoskiego partnera - porozumienie to znacznie różniło się od poprzednich. Nowy model, któremu wkrótce nadano nazwę Cinquecento, miał być produkowany wyłącznie w Polsce. Po raz pierwszy w historii światowy producent samochodowy wybrał jeden z krajów dawnego Bloku Wschodniego do produkcji strategicznego w swojej gamie modelu, który był przeznaczony do sprzedaży na wszystkich rynkach europejskich! Bez skromnej przesady można więc stwierdzić, że reputacja Fiata leżała w polskich rękach!

Przypominamy, że prace konstrukcyjne nad następcą Malucha trwały już od początku lat osiemdziesiątych. W 1985 roku zaprezentowano prototypowy model Topolino wyróżniający się trzydrzwiowym nadwoziem i - umieszczonym z przodu - chłodzonym cieczą - silnikiem napędzającym przednie koła.

Już w 1979 roku polska FSM zawarła z Fiatem umowę na montaż i produkcję modelu Panda. Zapaść gospodarcza początku lat osiemdziesiątych sprawiła jednak, że jej realizację odłożono o trzy lata, by - ostatecznie - zupełnie z niej zrezygnować.

Trzeba też wiedzieć, że podpisanie umowy na produkcję Cinquecento było bezpośrednim powodem wstrzymania prac rozwojowych nad rewolucyjnym, zdaniem sympatyków polskiej motoryzacji, prototypowym Beskidem 106. Auto, w którego kształtach wielu doszukuje się podobieństw do późniejszego Renault Twingo, zrodziło się w głowach polskich konstruktorów i stylistów na początku lat osiemdziesiątych, jako alternatywa na wypadek fiaska rozmów z włoskim inwestorem.

Ostatecznie - pierwszy egzemplarz Fiata Cinquecento opuścił linię montażową zakładu w Tychach w 1991 roku. W międzyczasie w Polsce nastąpiły bezprecedensowe zmiany polityczne. Zmieniły one radykalnie wszystkie założenia gospodarcze i środowiskowe, z jakimi miano dotychczas do czynienia. Zmiana ustroju "wywróciła" też  "do góry nogami" Fabrykę Samochodów Małolitrażowych. Ale to już temat na zupełnie inną opowieść...

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje