Reklama

Kochasz polskie samochody? Musisz to zobaczyć

Jeszcze kilkanaście lat temu, wśród setek pojazdów rodzimej produkcji, widok aut zachodnich marek wywoływał na naszych drogach ogólne zainteresowanie.

Po latach sytuacja zmieniła się o 180 stopni - dziś to auta polskich marek (skądinąd w większości już nieistniejących) wzbudzają na drogach powszechny podziw.

Reklama

Z roku na rok obserwujemy rosnące zainteresowanie tymi właśnie pojazdami wśród pasjonatów i kolekcjonerów. Jedni cieszą się z zakupu ładnego Poloneza, inni próbują odbudować Warszawę, którą pamiętają z dzieciństwa, jako samochód ojca.

Posiadanie pojazdu rodem z PRL często przeistacza się w hobby - grupy zapaleńców łączą się w kluby czy stowarzyszenia i poświęcają czas na ratowanie czegoś, co dla laików jest tylko wrakiem o wartości iloczynu masy i ceny za kilogram w punkcie skupu złomu.

W Busku-Zdroju w woj. świętokrzyskim od kilkunastu lat entuzjaści polskiej myśli technicznej budują kolekcję poświęconą polskiej motoryzacji. Rodzinna Kolekcja Polskiej Motoryzacji XX wieku "Polska na Kołach" w Busku - Zdroju (bo tak brzmi jej pełna nazwa zapisana przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Kielcach) na chwilę obecną liczy około 50 wyjątkowych pojazdów.

W skład kolekcji wchodzi wiele niezwykle interesujących pojazdów, jak motocykle: Sokół 125 i SHL M04 czy samochody: FSO Warszawa 201, jedyna w Polsce oryginalna karetka na samochodzie typu Warszawa 223A, polski mikrosamochód WSK Mikrus MR-300 czy oczekująca na remont cysterna paliw na pojeździe typu Jelcz 315 z pierwszej serii produkcyjnej (czyli z kabiną Żubra A80).

Prawdziwą perłą tego niecodziennego zbioru są polskie autobusy. Ze względu na duże gabaryty oraz fakt, iż w przeszłości właścicielami czynnych pojazdów tego typu mogły być w naszym kraju głównie przedsiębiorstwa państwowe, do dziś zachowało się ich niewiele.

W 2011 roku - z udziałem specjalistycznego zakładu PNT PKS w Woli Dalszej - odbudowano, jednego z najstarszych w Polsce, Jelcza RTO 043 z 1963 roku, czyli popularnego niegdyś Ogórka. W sierpniu br. z remontu w tym samym zakładzie powrócił autobus SFA SAN H100 A z 1970 roku - jeżdżące egzemplarze pojazdów tego typu można policzyć dziś na palcach jednej ręki. Zaledwie kilka dni temu - tuż przed Świętami Bożego Narodzenia - w garażu Kolekcji stanął też perfekcyjnie wyremontowany, jedyny na świecie znany, zachowany autobus SFA SAN H27 A. Pojazd przywieziony został na lawecie, aby oszczędzić mu kontaktu z posolonymi drogami, ale gdy tylko warunki pogodowe pozwolą na pierwszą przejażdżkę po okolicznych drogach zrelacjonujemy te wydarzenie!

W Kolekcji znajduje się także najstarszy w Polsce znany Autosan H9, którego zasługi dla transportu osób w naszym kraju są trudne do przecenienia. Jest to wersja H9-03 posiadająca liczne cechy wersji prototypowej nieobecne w późniejszych egzemplarzach. Remont tego pojazdu właśnie się rozpoczyna!

Właściciele Kolekcji "Polska na Kołach" czynią wiele starań, aby zachować od zapomnienia pamięć o polskiej myśli technicznej minionego wieku. Chociaż na chwilę obecną całą Kolekcję można podziwiać głównie na stronie internetowej, a wybrane jej eksponaty podczas różnych zlotów i imprez okolicznościowych w kraju i za granicą, jej twórcy rozpoczęli już starania mające na celu utworzenia pierwszego w Polsce muzeum poświęconego wyłącznie pojazdom rodzimej produkcji.

Z całej siły trzymamy kciuki za powodzenie tego projektu!

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje