Kochasz polskie samochody? Musisz to zobaczyć

Jeszcze kilkanaście lat temu, wśród setek pojazdów rodzimej produkcji, widok aut zachodnich marek wywoływał na naszych drogach ogólne zainteresowanie.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Po latach sytuacja zmieniła się o 180 stopni - dziś to auta polskich marek (skądinąd w większości już nieistniejących) wzbudzają na drogach powszechny podziw.

Z roku na rok obserwujemy rosnące zainteresowanie tymi właśnie pojazdami wśród pasjonatów i kolekcjonerów. Jedni cieszą się z zakupu ładnego Poloneza, inni próbują odbudować Warszawę, którą pamiętają z dzieciństwa, jako samochód ojca.

Posiadanie pojazdu rodem z PRL często przeistacza się w hobby - grupy zapaleńców łączą się w kluby czy stowarzyszenia i poświęcają czas na ratowanie czegoś, co dla laików jest tylko wrakiem o wartości iloczynu masy i ceny za kilogram w punkcie skupu złomu.

W Busku-Zdroju w woj. świętokrzyskim od kilkunastu lat entuzjaści polskiej myśli technicznej budują kolekcję poświęconą polskiej motoryzacji. Rodzinna Kolekcja Polskiej Motoryzacji XX wieku "Polska na Kołach" w Busku - Zdroju (bo tak brzmi jej pełna nazwa zapisana przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Kielcach) na chwilę obecną liczy około 50 wyjątkowych pojazdów.

W skład kolekcji wchodzi wiele niezwykle interesujących pojazdów, jak motocykle: Sokół 125 i SHL M04 czy samochody: FSO Warszawa 201, jedyna w Polsce oryginalna karetka na samochodzie typu Warszawa 223A, polski mikrosamochód WSK Mikrus MR-300 czy oczekująca na remont cysterna paliw na pojeździe typu Jelcz 315 z pierwszej serii produkcyjnej (czyli z kabiną Żubra A80).

Prawdziwą perłą tego niecodziennego zbioru są polskie autobusy. Ze względu na duże gabaryty oraz fakt, iż w przeszłości właścicielami czynnych pojazdów tego typu mogły być w naszym kraju głównie przedsiębiorstwa państwowe, do dziś zachowało się ich niewiele.

Rodzinna Kolekcja Polskiej Motoryzacji XX wieku "Polska na Kołach" w Busku - Zdroju

SHL M04 
SFA SAN H100 
SFA SAN H100 
SFA SAN H100 
SFA SAN H25/H27, SFA SAN H100 
SFA SAN H100, SFA SAN H25/H27 
Od lewej: SFA SAN H100, SFA SAN H25/H27, JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
Autosan H9-03 
Autosan H9-03 
SFM Junak M10 z wózkiem bocznym 
SFM Junak M10 z wózkiem bocznym 
SFM Junak M10 z wózkiem bocznym 
JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
FSO Warszawa 223A sanitarny i JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
FSO Warszawa 223A sanitarny i JZS Jelcz 043 "Ogórek" 
Mikrus MR 300 
FSO Syrena 103 
Mikrus MR 300 
FSO Polonez 1,6 sanitarny 

W 2011 roku - z udziałem specjalistycznego zakładu PNT PKS w Woli Dalszej - odbudowano, jednego z najstarszych w Polsce, Jelcza RTO 043 z 1963 roku, czyli popularnego niegdyś Ogórka. W sierpniu br. z remontu w tym samym zakładzie powrócił autobus SFA SAN H100 A z 1970 roku - jeżdżące egzemplarze pojazdów tego typu można policzyć dziś na palcach jednej ręki. Zaledwie kilka dni temu - tuż przed Świętami Bożego Narodzenia - w garażu Kolekcji stanął też perfekcyjnie wyremontowany, jedyny na świecie znany, zachowany autobus SFA SAN H27 A. Pojazd przywieziony został na lawecie, aby oszczędzić mu kontaktu z posolonymi drogami, ale gdy tylko warunki pogodowe pozwolą na pierwszą przejażdżkę po okolicznych drogach zrelacjonujemy te wydarzenie!

W Kolekcji znajduje się także najstarszy w Polsce znany Autosan H9, którego zasługi dla transportu osób w naszym kraju są trudne do przecenienia. Jest to wersja H9-03 posiadająca liczne cechy wersji prototypowej nieobecne w późniejszych egzemplarzach. Remont tego pojazdu właśnie się rozpoczyna!

Właściciele Kolekcji "Polska na Kołach" czynią wiele starań, aby zachować od zapomnienia pamięć o polskiej myśli technicznej minionego wieku. Chociaż na chwilę obecną całą Kolekcję można podziwiać głównie na stronie internetowej, a wybrane jej eksponaty podczas różnych zlotów i imprez okolicznościowych w kraju i za granicą, jej twórcy rozpoczęli już starania mające na celu utworzenia pierwszego w Polsce muzeum poświęconego wyłącznie pojazdom rodzimej produkcji.

Z całej siły trzymamy kciuki za powodzenie tego projektu!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas