BMW M3 świętuje 30-lecie

Najostrzejsza odmiana BMW serii 3 gości na rynku już 30 lat i w tym czasie urosła do rangi wzorca w swojej klasie. Jakie były początki M3?

BMW M3 (1986)

To może być dla niektórych zaskoczeniem, ale BMW wcale nie planowało stworzenia sportowej wersji serii 3. Niemcy planowali wziąć udział w wyścigach DTM, co wymaga spełnienia szeregu wymogów. Jednym z nich jest sprzedanie przynajmniej 5000 egzemplarzy drogowej wersji w ciągu 12 miesięcy. To stworzyło wyjątkowe warunki dla inżynierów, ponieważ projektowali oni jednocześnie samochód wyścigowy i jego przeznaczoną na drogi publiczne odmianę.

W efekcie takie elementy jak zawieszenie, układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami i ABSem oraz skrzynia biegów z "jedynką" w miejscu "dwójki" (częsty zabieg w samochodach wyścigowych, ułatwiający przełączanie się między 2. i 3. biegiem). Wyścigowe pochodzenie widać było również w nacisku na obniżenie masy - zderzaki, błotniki, pokrywa bagażnika i znajdujący się na niej spojler były wykonane z plastiku. Sporo uwagi poświęcono również aerodynamice.

Reklama

Pod maskę pierwszego M3 trafił silnik bazujący na 2-litrowej, 4-cylindrowej jednostce ze zwykłej serii 3. Poddano ją sporym modyfikacjom - zwiększono pojemność do 2,3 l, zastosowano cztery zawory na cylinder oraz głowicę "pożyczoną" z modelu M1. Pierwsze M3 mogło pochwalić się mocą na poziomie 200 KM.

BMW M3 Pickup (1986)

en pomysł zrodził się w głowach inżynierów BMW Motorsport, którzy potrzebowali samochodu do transportowania części i narzędzi po terenie zakładu. Za podstawę do stworzenia pick-upa posłużyło BMW serii 3 Convertible, którego nadwozie miało już kształt przypominający pick-upa. Ponadto, takie akurat auto dywizja M miała do dyspozycji.

Pod maskę samochodu trafił silnik z tzw. "włoskiej" wersji M3, a więc 2-litrowa jednostka rozwijająca 192 KM (mniejsza pojemność wynikała z kwestii podatkowych). Później zastąpiono go silnikiem ze zwykłych odmian M3. Samochód dzielnie służył przez 26 lat.

BMW M3 Compact (1996)

BMW serii 3 Compact było skróconą wersją modelu klasy średniej, odpowiadające wielkościom zwykłym kompaktom. To wyjątkowo zwinny samochód, dzięki niewielkim wymiarom, niskiej masie własnej (1,3 t) i napędowi na tylne koła. Nic więc dziwnego, że powstała również jego wersja M, rozwijająca 321 KM. Auto było lżejsze od zwykłego M3 o 150 kg i miało twardsze zawieszenie.

BMW M3 Touring (2000)

M3 w wersji kombi? To projekt zrealizowany wyłącznie na potrzeby BMW Motorsport. Samochód powstał na bazie serii 3 E46, więc pod jego maskę trafiła rzędowa "szóstka" o pojemności 3,2 l i mocy 343 KM.

BMW M3 Pickup (2011)

Kiedy pick-up na bazie pierwszej generacji M3 zaczął coraz bardziej zdradzać oznaki swojego zaawansowanego wieku, padła decyzja o zastąpieniu go autem bazującym na najnowszej generacji sportowca BMW. Zbiegło się to w czasie z... Prima Aprilis, więc postanowiono rozpuścić plotki, że powstaje nowa wersja nadwoziowa M3 i przeprowadzono jej testy na Nurburgringu. Dowcip się udał, media podchwyciły informację, a M3 Pickup z 420-konnym V8 pod maską zastąpiło swojego wysłużonego poprzednika.

BMW M3 przeszło długą drogę w ciągu tych 30 lat. Od 200-konnego sedana, rozpędzającego się do 100 km/h w 6,7 s, poprzez wersje sześciocylindrowe, aż po bolid z 4-litrowym V8 pod maską. Wraz z niemal dwukrotnym zwiększeniem pojemności silnika, ponad dwukrotnie wzrosła też moc.

Najnowsza odsłona BMW M3 wróciła do silnika R6, ale po raz pierwszy ma ona doładowanie. Ma ona co prawda tylko nieznacznie więcej mocy od poprzednika (431 KM), ale jest o 80 kg lżejsza. Jest też zdecydowanie najszybsza - sprint do 100 km/h trwa jedynie 4,1 s.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: BMW M3
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy