Honda Civic ma już 50 lat. Oto jak się zmieniała przez dekady
Wprowadzona w 1972 roku Honda Civic do dziś została wyprodukowana w liczbie 27,5 mln egzemplarzy i trafiła do 170 krajów. Model doczekał się 11 generacji.
Honda Civic, model opracowany jako "samochód dla świata", kończy w tym roku 50 lat. Od momentu wprowadzenia na rynek trafił do klientów w 170 krajach w liczbie 27,5 mln egzemplarzy. Civica od początku planowano jako przestronny, ekonomiczny i dający radość z jazdy samochód kompaktowy.
Pierwsza generacja Civica była produkowana w latach 1972-1979. Samochód był opracowany z myślą o rynku globalnym. To również jeden z pierwszych modeli Hondy, który trafił do Europy. Civic był też pierwszym samochodem, który spełniał najsurowsze wówczas normy emisji spalin Clean Air Act z 1970 roku. O popularności auta może świadczyć fakt, że w ciągu czterech pierwszych lat produkcji powstał milion egzemplarzy.
Civic drugiej generacji, podobnie jak poprzednik, posiadał silnik o pojemności 1,3 l. Oprócz tego dostępny był również sedan z jednostką 1,5 l. Pojawiła się także nowa, pięciobiegowa manualna skrzynia biegów. W trzeciej generacji, która pojawiła się w 1983 roku, zastosowano koncepcję projektową "Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny", która opiera się na tym, że celem techniki oraz projektowania jest spełnianie potrzeb kierowcy oraz pasażerów. Civic trzeciej generacji dostępny był w trzech wersjach nadwozia: jako trzydrzwiowy hatchback, czterodrzwiowy sedan lub pięciodrzwiowe kombi. W ofercie dostępny był również usportowiony wariant Civic Si.
W 1987 roku w Civicu czwartej generacji pojawiła się nowa gama układów napędowych z opracowanym przez Hondę systemem kontroli zaworów VTEC. Mechanizm zmiennych faz rozrządu oferował lepsze osiągi przy wysokich obrotach oraz niższe zużycie paliwa przy niskich obrotach. Civic zdobył dzięki temu wiele nagród. Civic piątej generacji, który zadebiutował w 1991 roku, posiadał bardziej smukłą i aerodynamiczną sylwetkę względem swoich poprzedników.
W latach 90. wzrosło znaczenie ekologii w motoryzacji i dlatego w szóstej generacji pojawił się nowo opracowany silnik z systemem VTEC. Po raz pierwszy w modelu zastosowana została również automatyczna przekładnia bezstopniowa. W 1997 roku zadebiutowała wyczynowa wersja modelu - Honda Civic Type R.
W 2000 roku pojawiła się siódma generacja modelu. W kolejnym roku jako pierwsza zaoferowała napęd hybrydowy. Civic tej generacji zapisał się również jako najbardziej oszczędny na świecie 5-miejscowy model z silnikiem benzynowym. Osiągał zużycie paliwa na poziomie 3,39 l/100 km. W ósmej generacji, która pojawiła się w 2005 roku, zastosowano system Magic Seats, który umożliwiał podniesienie siedzisk tylnych foteli w celu pozyskania dodatkowej przestrzeni ładunkowej. Ponadto samochód w wersji europejskiej wyróżniał się futurystyczną stylizacją. Następca został wpisany do Księgi Rekordów Guinessa w kategorii "Najniższe zużycie paliwa - wszystkie 24 kraje Unii Europejskiej (wszystkie modele)", zużywając średnio 2,82 l/100 km. W ciągu 25 dni przejechał wówczas przez wszystkie 24 kraje Unii Europejskiej i pokonał dystans 13 498 km.
W dziesiątej generacji, która trafiła do klientów w 2015 roku, po raz pierwszy pojawiły się systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy Honda SENSING. W 2017 roku bazująca na niej Honda Civic Type R ustanowiła nowy rekord czasu okrążenia północnej pętli toru Nürburgring dla samochodów seryjnych z napędem na przód.
Najnowsza, jedenasta generacja Civica, dostępna jest tylko z układem hybrydowym. Wynika to ze strategii elektryfikacji europejskiej oferty producenta do końca 2022 roku.
***