Po co kupiłeś motocykl?
Każdego roku firmy sprowadzające i sprzedające jednoślady notują kolejne rekordy sprzedaży.
Rosnąca popularność motocykla, powodowana jest kilkoma ważnymi czynnikami. Pierwszym jest chęć spędzania wolnego czasu w siodełku motocykla. Kolejnym argumentem przemawiającym za rosnącą popularnością, zwłaszcza małych motocykli i skuterów, jest wzrost natężenia ruchu w wielkich miastach.
Następnym czynnikiem jest zakup motocykla w charakterze oznaki statusu zamożności właściciela. Zagadnienie to dotyczy z oczywistych względów jedynie najdroższych i prestiżowych marek, których zakup podobnie, jak zakup dzieł sztuki, można traktować na zasadzie inwestycji.
Polski rynek motocykli jest wciąż w fazie rozwoju i wzrostu. W przeciwieństwie do Europy Zachodniej, gdzie rynek motocykli podlega wahaniom koniunkturalnym, polski rynek odnotowuje stabilną tendencję wzrostową.
Ze względu na swój mały rozmiar nie podlega korelacji z rynkiem samochodów osobowych. Klient polskiego salonu motocyklowego to osoba w wieku około 35-45 lat, dobrze sytuowana, która po zdobyciu podstawowych dóbr takich jak dom, samochód decyduje się na spełnienie swoich marzeń.
Jest też druga grupa klientów, którzy za stosunkowo niewielkie pieniądze stają się posiadaczami dwóch kółek. Mowa tu oczywiście o skuterach. Wciąż rośnie sprzedaż tych najtańszych jednośladów w przedziale cenowym 2500 - 3500 zł brutto.
Polski rynek nie kopiuje także z Europy Zachodniej wzorców popularności poszczególnych typów motocykli. Polską modą są ostatnio lekkie motocykle typu naked oraz skutery i enduro. Wolumen sprzedaży podnoszą również motocykle sportowe. Cruisery i choppery pozostają w tyle gdy chodzi o ilość sprzedaży.
Większość stanowią pojazdy o pojemności do 50 ccm, a więc motorowery i skutery. Z racji niskich cen właśnie te jednoślady są najłatwiej dostępne dla młodych ludzi. Wiek klientów odgrywa w tej kwestii zasadniczą rolę ze względu na możliwość użytkowania motorowerów przez osoby, które skończyły 16 lat.
Ponadto, pojazdami o pojemności do 50 ccm mogą kierować bez żadnych uprawnień osoby, które ukończyły 18 lat. Dzięki takiemu ustawodawstwu ogół czynności związanych ze zdobyciem uprawnień do kierowania motorowerami jest ograniczony do minimum. (Eurotax)