Nowy rekord prędkości w mistrzostwach świata. Kosmicznie szybko!
W miniony weekend na torze Mugello odbyła się szósta runda motocyklowych mistrzostw świata MotoGP. Dwa zwycięstwa zaliczył Włoch Pecco Bagnaia, ale to inny zawodnik z RPA był na ustach całego świata. Podczas jednej z sesji pobił rekord prędkości maksymalnej.
Maszyny MotoGP to odpowiedniki samochodów Formuły 1 wśród motocykli. Podczas mistrzostw świata MotoGP najlepsi zawodnicy na świecie dosiadają prototypowych motocykli zbudowanych przez duże koncerny motocyklowe.
Obecnie w MotoGP dominuje włoskie Ducati, mocny jest KTM i Aprilia, a japońscy producenci tacy jak Honda i Yamaha zmagają się obecnie ze sporymi problemami technicznymi. Motocykle europejskich marek przeważają, nic więc dziwnego, że w ostatniej rundzie wyścigi zdominował włoski zawodnik - obecny mistrz świata Francesco Bagnaia właśnie na Ducati.
Jego dokonanie przyćmił jednak fabryczny zawodnik zespołu Red Bull KTM -Południowoafrykańczyk Brad Binder. 27-latek z RPA pobił rekord prędkości MotoGP.
Prosta startowa na torze Mugello we Włoszech, na którym odbywało się ostatnie Grand Prix, to miejsce gdzie już wcześniej dochodziło do ustanawiania rekordów w MotoGP. Ma długość 1141 metrów co zwykle pozwalało rozwinąć prędkości rzędu 350-355 km/h godzinę. Poprzedni rekord wynosił 363,6 km/h i był ustanowiony w 2022 roku właśnie na Mugello przez Jorge Martina ścigającego się na Ducati. Wcześniejsze rekordy również były ustanawiane na piekielnie mocnych maszynach Ducati i KTM-a.
Tym razem jednak to nie Ducati wystąpiło w roli głównej, a austriacki KTM RC16, na którym ściga się Południowoafrykańczyk Brad Binder. Podczas sobotniego wyścigu sprinterskiego (podobnie jak w Formule 1) zawodnik fabrycznego zespołu KTM-a rozpędził motocykl do niebotycznych 366,1 km/h bijąc dotychczasowy rekord. Na dodatek aby zmieścić się w pierwszym zakręcie, musiał na około 200 metrach wyhamować maszynę do około 80 km/h. W rozwinięciu tak wysokiej prędkości zawodnikowi pomógł cień aerodynamiczny tworzony przez innego zawodnika jadącego przed nim, ale przyznajemy że rozwinięcie takiej prędkości na odcinku nieco ponad 1 kilometra to totalne szaleństwo!
Maszyny wyścigowe kategorii MotoGP to motocykle o pojemności 1000 cm3, rozwijające moc w okolicach 270 do 300 KM (oficjalnych danych nie ma, są tylko przybliżone). Aby umożliwić im stabilne rozwijanie tak wysokich prędkości już kilka lat temu zmieniono warunki techniczne budowy motocykli pozwalając na dodawanie elementów aerodynamicznych, tzw. wingletów, czyli skrzydełek i spoilerów. Dzięki nim motocykl przyspiesza stabilnie i nie podnosi przedniego koła, co wcześniej było notorycznym problemem w przypadku maszyn dysponujących tak ogromną mocą. Na dodatek wprowadzono również regulowane zawieszenie, pozwalające obniżyć motocykl podczas jazdy na prostych.
***