Honda ST125 Dax: nowoczesny minibike w retro wydaniu wraca do Europy

Po 41 latach nieobecności model Dax powraca do europejskich klientów, a wraz z nim niskie spalanie i sporo retro stylu. Nowa Honda ST125 Dax oferuje 12-calowe koła, dwumiejscową kanapę i silnik o mocy 9,4 KM.

Można by powiedzieć, ze historia zatoczyła koło. A dokładnie dwa i to 12-calowe. Otóż w 1969 roku w Europie i w USA zadebiutowała pierwsza generacja Dax'a - japońska "motorynka" występowała w wersji 50 ccm oraz 70 ccm, ale w każdej z tych wersji singielek zblokowany był z 3-biegową skrzynią.

Minimalistyczny styl bardzo przypadł do gustu klientom i w 1972 roku zaprezentowano ST90 Mighty Dax z większą jednostką napędową oraz 14-calowymi kołami.

Potem jeszcze był 1995 rok i wielki powrót po 14 latach nieobecności w gamie - niestety, po ośmiu latach model ten wycofano z produkcji.

Reklama

Aktualnie europejski oddział Hondy potwierdza, ze w sezonie 2023 Dax powróci na europejskie rynki i jest duże prawdopodobieństwo, że pojawi się także w polskich salonach.

Nowoczesny mini bike w retro wydaniu

Na razie nie znane są daty debiutu u dealerów ani ceny, ale wiadomo już, że "125-tka" spala średnio 1,6 litra na 100 kilometrów a pełny zbiornik o pojemności 3,8 litra pozwoli na przejechanie 237 kilometrów bez tankowania.

Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI pozwala uzyskać 10,8 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 5000 obr./min., ale chłodzenie nie odbywa się z pomocą osobnego układu z cieczą, ale samym powietrzem.

Ważący 107 kg motocykl otrzymał z przodu widelec upside-down o skoku 100 mm, natomiast przy tylnym kole pracują dwa amortyzatory o skoku 120 mm.

Warto też dodać, że zarówno przedni hamulec z tarczą o średnicy 220 mm, jak i tylna 190-milimetrowa tarcza współpracują z systemem ABS.

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc



INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Honda | motocykle
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama