Honda CL500 to stylowy, miejski scrambler. Wystarczy prawo jazdy kat. A2

Honda CL500 to nowy motocykl japońskiego producenta, który balansuje pomiędzy modnym wyglądem, a dobrymi właściwościami użytkowymi. Czy ten zestaw cech sprawia, że jest to maszyna na każdą okazję? Sprawdzamy stylowego scramblera z Kraju Kwitnącej Wiśni, który jest dostępny dla kierowców z prawem jazdy kategorii A2.

Honda CL500 to retro scrambler w nowoczesnym wydaniu

Stylistyka Hondy CL500 nawiązuje do pierwszej drogowej terenówki Hondy - CL72 z 1962 roku. Dzięki temu mamy wrażenie obcowania z klasykiem. Szeroka kierownica, płaskie, długie siodło, skok zawieszenia większy niż w pojazdach szosowych, opony kostki czy wysoko poprowadzony tłumik oraz przedni błotnik przypominają pojazdy enduro. Niektóre elementy, takie jak gumowe osłony rur teleskopu, poprzeczka na kierownicy czy okrągłe lusterka, przenoszą nas w przeszłość. Ale pojazd jest jak najbardziej współczesny.

Lampa wykonana w technologii LED, cyfrowe wskaźniki i wszechobecna elektronika są znakiem czasu. Technika bazuje na kultowej, sprawdzonej i bardzo cenionej, dwucylindrowej Hondzie CB500. W ofercie znajdziemy szeroki wachlarz akcesoriów dodatkowych, dzięki czemu łatwo spersonalizować pojazd w kierunku klasyki, turystyki lub lekkiego terenu.

Reklama

Stylistyka tego motocykla to kwestia dyskusyjna. Jeśli oczekujemy modelu wyciągniętego z przeszłości w skali 1:1 to będziemy rozczarowani. Jeśli jednak poszukujemy współczesnego, nowoczesnego pojazdu w bardziej klasycznej obudowie, interpretacji dawnych modeli, moim zdaniem Honda CL500 ma szanse zrobić na nas dobre wrażenie. Ja polubiłem jej stylistykę i właściwości jezdne, ale o tym później.

Honda CL500 - wrażenia z jazdy

Kiedy usiądziemy za sterami Hondy CL500, szybko dociera do nas jak bardzo swobodna i naturalna jest pozycja kierowcy. Poczucie komfortu potęgowane jest przez miękkie siodło i podobnie zestrojone zawieszenie. Motocykl jest zwrotny, chętnie zmienia kierunki, a niewielki promień skrętu ułatwia dojazdy do pracy w miejskiej dżungli. Silnik zestrojono tak, żeby moc i moment były dostępne w każdym zakresie i żeby motocykl spełniał wymagania na kategorie prawa jazdy A2. Skrzynia pracuje perfekcyjnie, a działanie układu hamulcowego jest intuicyjne i dobrze wyczuwalne. Jak to w Hondzie.

Prawdziwą wisienką na torcie jest rozkład masy, czyniący z tego motocykla wyjątkowo neutralnie prowadzący się pojazd. Zestrojenie elektroniki zarządzającej ABS - znowu idealne. Oczywiście, jeśli mamy ochotę, możemy mocniej odkręcić manetkę i dynamicznie przemieszczać się w miejskich warunkach. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak na szutrach. Wprowadzanie w poślizg i kontrola motocykla w takich warunkach jest bardzo intuicyjna, a do tego sprawia mnóstwo przyjemności. 

Ten motocykl zachowuje się naprawdę dobrze, jeśli zbliżymy się do końca jego potencjału. Przewidywalny, neutralny, przyjazny. Aż chciałoby się cofnąć w czasie i zabrać go na wakacje - na przykład na obóz dla surferow i wykorzystywać do codziennych dojazdów do miejscowych sklepów z wakacyjnym asortymentem. Bez ochraniaczy, bez kurtki, swobodnie i naturalnie. Jak czterdzieści, pięćdziesiąt lat temu. Prędkość autostradowa 140 km/h nie robi wrażenia na scramblerze Hondy. Jednak w głowie cały czas pojawiała się myśl: zwolnij, ciesz się jazda.

Czy Honda CL500 to motocykl, który warto kupić? Nasza opinia

Honda CL500 została zaprojektowana, jako motocykl do codziennej jazdy. Nawiązuje do godnego przodka, czerpie z jego legendy, ale jest współczesnym, radosnym jednośladem, generującym mnóstwo radości z jazdy. Ale ta przyjemność nie wynika z osiągów a swobody. To świetny pojazd dla ludzi ceniących luz, lubiących klasykę, ale tylko pod względem wizualnym. Dobry kierowca szybko wykorzysta potencjał terenowy, a także utrzyma sensowne tempo w trasie. Mniej zaawansowany doceni przyjazność i neutralność. 

Jakość wykonania CL500 jest na wysokim poziomie. Przyznam, ze chciałbym ten motocykl, jako "któryś tam" w garażu, żeby zabierać go w wakacje na Mazury, a w niedzielne, upalne popołudnia zrobić nim wycieczkę wokół Warszawy. Chociaż nie jest idealnie klasyczny, potrafi sprawić przyjemność, do której będziemy wracać z sentymentem.

Ile kosztuje nowa Honda CL500 w Polsce?

Honda CL500 spełnia wymogi dla prawa jazdy A2, które można uzyskać mając zaledwie 18 lat. Japoński scrambler kosztuje 32 200 zł. Trudno znaleźć tańszy model w tej klasie wśród japońskiej i europejskiej konkurencji.

Honda CL500 - dane techniczne

Średnica cylindra x skok tłoka (mm)67 x 66,8
Dawkowanie paliwaElektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Stopień sprężania10,7:1
Emisja CO286 g/km
Pojemność skokowa (cm³)471 cm3
Typ silnikaChłodzony cieczą 4-suwowy 4-zaworowy 2-cylindrowy DOHC
Moc maksymalna (KM)46,2 KM (34kW) / 8500 obr./min.
Maks. moment obrotowy (Nm43,3Nm / 6000 obr./min.
Pojemność miski olejowej (Litry3,2 l
RozrusznikElektryczny
Poziom hałasu76,1 dB / 72,9 dB
System ABS2-kanałowy
Hamulec przedniPojedyncza pływająca tarcza 310 mm, 2-tłoczkowe zaciski
Hamulec tylnyPojedyncza tarcza 240 mm, 1-tłoczkowy zacisk
Zawieszenie przednieTeleskopowy widelec 41 mm, skok 150 mm
Zawieszenie tylnePodwójny amortyzator 45 mm, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego
Rozmiar opony przedniej110/80R19M/C 59H
Rozmiar opony tylnej150/70R17M/C 69H
Koło przednieOdlew aluminiowy
Koło tylneOdlew aluminiowy
Pojemność akumulatora (Ah)12V 7Ah
Kąt pochylenia główki ramy27 st.
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm)2175 mm x 830 mm x 1135 mm
Typ ramyStalowa typu Diament
Pojemność zbiornika paliwa (litry)12 litrów
Zużycie paliwa (l / 100 km)3,77 l/100km
Prześwit (mm)155 mm
Lampa przedniaLED
Masa własna pojazdu (kg)191 kg
Wysokość siedzenia (mm)790 mm
Wyprzedzenie (mm)108 mm
Promień skrętu2,7 m
Rozstaw osi (mm)1484 mm
SprzęgłoMokre wielotarczowe, wspomagane sprzęgło antypoślizgowe
Przełożenie końcoweŁańcuch
Typ skrzyni biegów6-biegowa manualna skrzynia biegów

Jakub Olkowski

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Honda
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy