Mitsubishi Pajero
Wtorek, 5 września 2023 (10:47)
Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (15:45)
Mitsubishi Pajero to osobowy samochód terenowy od japońskiego producenta. Był to jeden z popularniejszych modeli tej marki, zaliczany do legend wśród samochodów terenowych. Był produkowany w Japonii do 2019 r. W 2021 r. wycofano go natomiast z pozostałych rynków. Łącznie powstały cztery generacje Mitsubishi Pajero.
Mitsubishi Pajero - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1982
-
Zakończenie produkcji:
2021
Mitsubishi Pajero – historia
Prace nad Mitsubishi Pajero rozpoczęły się już 3 lata przed jego premierą. Prototyp pierwszej generacji powstał natomiast niemal o dekadę wcześniej – w 1973 r. Jego koncepcja bazowała m.in. na studyjnych modelach Mitsubishi PX33 z 1934 roku i Minica Jeep z 1969 roku. Ostatecznie model po raz pierwszy zaprezentowano i wdrożono do produkcji w 1982 r. W roku 1991 wprowadzono do sprzedaży drugą generację Pajero, w 1999 r. trzecią, a w 2006 r. czwartą. Produkcję ostatecznie zakończono w 2021 r.
Przez cały okres jego dostępności Mitsubishi Pajero sprzedał się w ponad 3 milionach egzemplarzy. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki, uważany dziś za kultowy.
Ciekawostką jest, że Pajero aż 12-krotnie wygrywał Rajd Dakar, w tym aż 7 razy z rzędu (w latach 2001-2007). Z całą pewnością przyczyniło się to do reputacji i sławy modelu.
Mitsubishi Pajero – generacje
Mitsubishi Pajero pierwszej generacji (1982-1991) został zaprezentowany na targach Tokyo Motor Show w 1981 r., a w sprzedaży pojawił się rok później. Nazwa modelu jest nawiązaniem do łacińskiej nazwy kotowatego z Ameryki Południowej (Leopardus pajeros). Ze względu jednak na slangowe znaczenie słowa pajero w krajach hiszpańskojęzycznych model był dostępny jako Mitsubishi Montero.
Początkowo samochód był dostępny jedynie w wersji 3-drzwiowej, ale już w 1983 r. wprowadzono wersję 5-drzwiową z dłuższym rozstawem osi. Wnętrze w obu wariantach było przystosowane do przewozu 4 osób razem z kierowcą.
Mitsubishi Pajero drugiej generacji (1991-2012) był nieco większy w stosunku do poprzedniej, co pozwoliło na uzyskanie przestronniejszego wnętrza. Znalazło się w nim 5, a w niektórych wersjach nawet 7 miejsc. Ponadto dostępne były 3 konfiguracje nadwozia – 3-drzwiowa w wersji klasycznej (Junior) i Soft Top z materiałowym zwijanym dachem oraz 5-drzwiowa nazwana Standard. W drugiej generacji Pajero wyposażono w napęd 4WD Super Select, którego można było używać także na nawierzchniach o dobrej przyczepności.
Samochód umożliwiał przełączanie się pomiędzy napędem na tylną oraz obie osie nawet przy prędkości do 100 km/h. Wyposażono go także w ABS, a w niektórych egzemplarzach w elektronicznie sterowane amortyzatory. W 1998 r. przeprowadzono face lifting Pajero, czego wynikiem był nowy wygląd m.in. przedniego zderzaka, atrapy chłodnicy czy świateł. Ciekawostką jest to, że drugą generację produkowano aż do 2012 r., mimo iż w 1999 r. rozpoczęto także sprzedaż trzeciej generacji.
Mitsubishi Pajero trzeciej generacji został zaprezentowany w roku 1999. W ofercie znajdował się wariant 3-drzwiowy i 5-drzwiowy. W tej odsłonie model zyskał nieco nowocześniejszą, modniejszą sylwetkę. Zmodyfikowano napęd na 4 koła, powiększono wnętrze, dopracowano wyposażenie i dobrano lepsze materiały wykończeniowe. Zwiększeniu uległa też pojemność bagażnika, który teraz miał aż 1000 litrów. W 2003 roku przeprowadzono drobny lifting nadwozia.
Warto nadmienić, że w 1999 r. rozpoczęto też produkcję modelu Pajero Pinin, który był miniaturową wersją tego modelu o zupełnie innym projekcie nadwozia.
Mitsubishi Pajero czwartej generacji została zaprezentowana w 2006 r. w Paryżu. Ponownie była dostępna z nadwoziem 3- i 5-drzwiowym oraz z wnętrzem przystosowanym do przewozu 5 lub 7 osób. W tej odsłonie zmieniono zarówno wygląd nadwozia, jak i wnętrze. Podniesiono linię dachu i zmieniono błotniki oraz zderzaki. Wnętrze zyskało natomiast bogatsze wyposażenie (m.in. system łączący funkcje stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji, dopracowane poduszki powietrzne) i luksusowe wykończenia. W 2015 r. przeprowadzono face lifting modelu, który nadał mu bardziej „muskularny: wygląd. Produkcję na japoński rynek zakończono w 2019 roku, a z pozostałych rynków Mitsubishi Pajero został wycofany w roku 2021.
Mitsubishi Pajero – dane techniczne
Mitsubishi Pajero pierwszej generacji był napędzany silnikami benzynowymi o pojemności 2,6 lub 3l, które generowały moc 103 i 141 KM. Dostępne były też silniki turbodiesel o pojemności 2,3 i 2,6 l oraz mocy 84 i 95 KM. Samochód, jak na „terenówkę” przystało, otrzymał napęd na cztery koła.
Mitsubishi Pajero drugiej generacji miał udoskonalony napęd na obie osie. Montowano w nim silniki benzynowe (2,4-3,5 l, 150-245 KM), turbodiesel (2,5-2,8l i 99-125 KM). Nabywcy mieli do wyboru 4-biegową skrzynię automatyczną lub 5-biegową manualną.
Mitsubishi Pajero trzeciej generacji ponownie miał montowane różne wersje silników. W zależności o rynku dostępne były jednostki benzynowe (3,-3,8 l, 177-260 KM) oraz wysokoprężne (2,5-3,2 l, 115-165 KM). Przekładnie były manualne (5b) lub automatyczne (4b lub 5b).
Mitsubishi Pajero czwartej generacji miał silniki benzynowe o pojemności od 2,4 do 3,8 l (w Europie 3-3,8 l, co przekładało się na 200-250 KM mocy) oraz wysokoprężne o pojemności 3,2 l i mocy 170-200 KM. Dostępne były 5-biegowe skrzynie manualne i automatyczne.
Mitsubishi Pajero – opinie i ciekawostki o modelu
Mitsubishi Pajero to klasyczny samochód terenowy, porównywany przede wszystkim z pojazdami marki Jeep. Dla miłośników tego typu pojazdów jest to model kultowy, a jazda nim często stanowi spełnienie marzeń. Świetnie nadaje się na trudny teren i prowadzi się znakomicie. Jednocześnie jest bardzo przestronny – zapewnia dużą przestrzeń dla kierowcy i pasażerów oraz bagaży, dzięki czemu jest wręcz wymarzonym autem na dłuższe podróże. Kierowcy wskazują, że sprawdza się także na autostradzie oraz w mieście. Dzięki temu jest wszechstronny.
Do wad Mitsubishi Pajero można zaliczyć dość wysokie spalanie, co przekłada się na koszty utrzymania. Wyciszenie kabiny również nie jest najlepsze. Jest to dość specyficzny model, idealny dla kierowców, którzy poszukują auta terenowego, niekoniecznie najbardziej ekonomicznego czy też sportowego. Oferuje wystarczający komfort, wysoki poziom bezpieczeństwa i mnóstwo frajdy dla miłośników jazdy w trudnym terenie.
Więcej na temat Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero - Wiadomości
-
Mitsubishi Pajero 3.2 DID Instyle – test
Piątek, 4 września 2015 (13:20)Pajero to jeden z ostatnich przedstawicieli wymierającego segmentu aut terenowych. -
Tajemniczy "powrót legendy" Mitsubishi
Piątek, 23 stycznia 2015 (10:40)Ta niepozorna grafika, którą prezentujemy poniżej wywoła w motoryzacyjnym światku niemałe zamieszane. Projekt, uzupełniony datą i godziną konferencji prasowej Mitsubishi na... -
Ten samochód to legenda. Wyprodukowano już 3 mln sztuk!
Czwartek, 11 grudnia 2014 (12:38)Mitsubishi obchodzi właśnie ważny jubileusz. Z taśmy montażowej japońskiej fabryki Pajero Manufacturing Co. zjechał trzymilionowy egzemplarz Mitsubishi Pajero. -
Pajero tańsze o 52 900 zł!
Środa, 11 grudnia 2013 (15:30)W polskich salonach Mitsubishi debiutuje Pajero z roku modelowego 2014. Model zyskał na komforcie: został lepiej wyciszony, a w lusterku wstecznym zamontowano wyświetlacz kamery cofania.... -
Mitsubishi GC-PHEV. Zapowiedź nowego Pajero
Środa, 27 listopada 2013 (15:14)Stoisko Mitsubishi na salonie motoryzacyjnym w Tokio to nie tylko koncepcyjny model XR-PHEV, który traktować można, jako zapowiedź kolejnej generacji popularnego ASX. -
Używane Mitsubishi Pajero Pinin (2000-2004)
Czwartek, 1 sierpnia 2013 (10:00)To nie jest miejski SUV, a prawdziwa mała terenówka. Mimo niewielkich rozmiarów Pinin ma wyjątkowe zdolności terenowe. -
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-D - test
Czwartek, 18 lipca 2013 (10:15)W pełni funkcjonalna osobowa wersja pick-upa L200 to doskonały pomysł na prawdziwą terenówkę. Szkoda tylko, że liczba aut jest bardzo ograniczona. -
Nowe Mitsubishi Pajero dopiero za 2-3 lata
Poniedziałek, 11 marca 2013 (16:30)Produkowana od 2006 roku czwarta generacja Mitsubishi Pajero nie doczeka się następcy wcześniej niż w 2014 roku - ujawnił w wywiadzie szef działu produkcji japońskiej firmy, Ryugo Nakao.