Mitsubishi Lancer
Wtorek, 5 września 2023 (10:44)
Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (15:40)
Mitsubishi Lancer to kompaktowy samochód osobowy (segment C) japońskiego producenta. Pojawił się na rynku w 1973 r. i produkowany jest do tej pory, choć producent nie oferuje go już w Polsce. Był to jednak pierwszy kompaktowy samochód tego producenta dostępny na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych modeli Mitsubishi na rynku, sprzedany w niemal 6 milionach egzemplarzy.
Mitsubishi Lancer - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1973
Mitsubishi Lancer – historia
Mitsubishi Lancer początkowo występował jedynie jako 4-drzwiowa wersja Mitsubishi Colt. Miał tym samym wypełniać lukę między innymi popularnymi modelami japońskiej marki – Minicą i Galantem.
Lancer szybko zyskał uznanie jako niezawodne auto. Dzięki swojej kompaktowej konstrukcji był uniwersalny. W latach 70. i 80. przeszedł kilka modernizacji, dzięki czemu zyskał na mocy i wydajności. W 1980 r. na rynku pojawiła się usportowiona wersja Lancer EX, a w 1992 r. pojawił się model Lancer Evolution, zaprojektowany specjalnie do sportowej jazdy. Stosował on najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, dzięki czemu był szeroko stosowany i bardzo ceniony w świecie motorsportu.
Lancer szybko zyskał uznanie jako niezawodne auto. Dzięki swojej kompaktowej konstrukcji był uniwersalny. W latach 70. i 80. przeszedł kilka modernizacji, dzięki czemu zyskał na mocy i wydajności. W 1980 r. na rynku pojawiła się usportowiona wersja Lancer EX, a w 1992 r. pojawił się model Lancer Evolution, zaprojektowany specjalnie do sportowej jazdy. Stosował on najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, dzięki czemu był szeroko stosowany i bardzo ceniony w świecie motorsportu.
Podstawowy model był natomiast oferowany w wielu wersjach nadwozia i z różnorodnymi napędami. Lancer był również jednym z pierwszych samochodów Mitsubishi, w którym wprowadzono system All-Wheel Control (AWC), czyli zaawansowany napęd na cztery koła.
Przez lata Lancer zachował swój charakter i zyskał bardzo szerokie grono odbiorców. W 2015 r. marka Mitsubishi zapowiedziała jednak zakończenie jego produkcji, powołując się na zmianę taktyki rozwoju skupiającą się przede wszystkim na modelach typu crossover. W 2017 r. pojawiła się jednak kolejna generacja Lancera – ale tylko w Chinach i na Tajwanie. Tam pojazd jest dostępny do dziś.
Mitsubishi Lancer – generacje
Pierwsza generacja Mitsubishi Lancera (1973-1981) została zaprezentowana na Tokyo Motor Show. Kompaktowy i zgrabny samochód został zaliczony do segmentu C. Charakteryzował się stylową sylwetką i był dostępny jako 4-drzwiowy sedan, a następnie także jako 2-drzwiowe coupe oraz 5-drzwiowe kombi. Samochód był znany także pod nazwami Chrysler Lancer, Mitsubishi Colt Lancer, Dodge Colt, oraz Plymouth Colt.
Druga generacja Mitsubishi Lancera (1979-1987) zadebiutowała podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1979 roku. Oferowana była wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. Oferowany był również w wersjach usportowionych: Lancer EX 1800GSR, Lancer GT Turbo oraz Lancer EX 2000 Turbo.
Trzecią generację Mitsubishi Lancera (1983-1991) zaprezentowano po raz pierwszy w Melbourne w 1982 roku. Powstała na bazie modelu Mirage i początkowo była dostępna jako Mitsubishi Lancer Fiore. Na rynku amerykańskim sprzedawano go natomiast jako Dodge Colt.
Czwarta generacja Mitsubishi Lancera (1988-1991) stylistyką nawiązywała do modelu Galant. Samochód był dostępny na różnych rynkach pod nazwami takimi jak: Dodge Lancer, Mitsubishi Mirage, Eagle Summit. Produkowano go nie tylko w Japonii, ale również na Filipinach i w Stanach Zjednoczonych.
Piąta generacja Mitsubishi Lancera (1992-1996) była podobna do innego modelu z oferty marki – Carisma. W USA samochód był sprzedawany jako Eagle Summit, a w Malezji jako Proton Wira.
Szósta generacja Mitsubishi Lancera (1996-2005) otrzymała unowocześniony wygląd i wyposażenie. Zastąpiła Mitsubishi Carisma na niektórych europejskich rynkach. Nie była jednak dostępna w Polsce w oficjalnej dystrybucji. Model był dystrybuowany niemal na całym świecie i produkowany w Japonii, USA, Wenezueli, Indiach oraz Tajlandii.
Siódma generacja Mitsubishi Lancera (2003-2011) zadebiutowała na Frankfurt Motor Show. Model kontynuował tradycje zapoczątkowane przez poprzednie wersje i był zbudowany na bazie Carismy. W USA po praz pierwszy był sprzedawany pod marką Mitsubishi.
Ósma generacja Mitsubishi Lancera (2007-2017) była zaprezentowana w Genewie. Powstała na płycie podłogowej "Project Global", wykorzystanej też do stworzenia modeli takich jak ASX, Outlander czy Lancer Evolution. Zastosowano w niej też charakterystyczną atrapę chłodnicy typu Jet Fighter, nawiązującą do myśliwców produkowanych przez Mitsubishi Heavy Industries. Ósma generacja była ostatnią dostępną globalnie.
Dziewiąta generacja Mitsubishi Lancera (2017-ob.) jest dostępna tylko w Chinach (jako Lancer EX) oraz na Tajwanie (jako Grand Lancer). Występuje tylko jako 4-drzwiowy sedan i kontynuuje trendy wytyczone przez poprzednie wcielenia modelu.
Mitsubishi Lancer – dane techniczne
Mitsubishi Lancer pierwszej generacji miał napęd na tylną oś i silniki benzynowe o pojemności od 1,2 do 1,6 l. Osiągały one moc do 125 KM.
Mitsubishi Lancer drugiej generacji otrzymał silniki o pojemności 1,2-2 l i mocy 55-170 KM. Wszystkie wersja miały napęd na tył. Przekładnie były natomiast manualne (4- lub 5-biegowe) lub automatyczne (3-biegowe).
Mitsubishi Lancer trzeciej generacji był wyposażony w benzynowe jednostki napędowe o pojemności 1,2-1,8 l i mocy od 55 do 105 KM. Po raz pierwszy model był także dostępny z silnikami Diesla o pojemności 1,8 l i mocy 58-60 KM. W tej generacji zastosowano napęd na przód. Dostępne były także wersje z napędem na 4 koła – All-Wheel Control.
Mitsubishi Lancer czwartej generacji posiadał silniki benzynowe o pojemności 1,2-1,5 l o mocy 55-75 KM oraz wysokoprężne o pojemności 1,8 l i mocy 58-60 KM. Model był dostępny z napędem na przód lub obie osie i w wersji z manualną lub automatyczną przekładnią.
Mitsubishi Lancer piątej generacji otrzymał silniki benzynowe o pojemności 1,3-1,8 l i mocy 75-160 KM. Dostępny był też wariant z silnikiem Diesla (1.8/60KM).
Mitsubishi Lancer szóstej generacji miał silniki benzynowe o pojemności 1,3-1,6 i mocy 75-113 KM. Dostępny był także silnik Diesla o pojemności 2 litrów i mocy 68 KM. Przekładnie były manualne (5b) lub automatyczne (4b).
Mitsubishi Lancer siódmej generacji posiadał silniki benzynowe o pojemności 1,3-1,8 l i mocy 75-205 KM, które napędzały przednią oś. Nabywca miał możliwość wyboru skrzyni manualnej lub automatycznej.
Mitsubishi Lancer ósmej generacji została wyposażona w jednostki napędowe o pojemności 1,3-2,4 l i mocy 82-162 KM. Była dostępna w wersji z napędem na przód lub cztery koła.
Mitsubishi Lancer dziewiątej generacji jest dostępna tylko na Tajwanie i w Chinach. Ma napęd na przód i silnik benzynowy o pojemności 1,8l oraz wyłącznie automatyczna przekładnię.
Mitsubishi Lancer w sportach motorowych
Mitsubishi Lancer to jeden z największych sukcesów japońskiej marki. Samochód uszczęśliwił miliony kierowców na całym świecie. Był i nadal jest ceniony za stosunek jakości do ceny, sportowe zacięcie i przestrzeń dla kierowcy oraz pasażerów. Zawsze oferował też nowoczesne systemy wspierające kierowcę i zapewniające komfort podróży. Model jest ponadto uważany za mało awaryjny. Niektórzy kierowcy zgłaszają jednak problemy z korozją i wyciszeniem kabiny. Niektóre jednostki napędowe charakteryzują się też wysokim spalaniem, przez co Mitsubishi Lancer może nie być najtańszy w utrzymaniu. Świetnie sprawdza się jednak jako auto codzienne – zarówno w mieście, jak i w dalszych trasach.
Lancer jest bardzo ważnym elementem historii motoryzacji poprzez wielokrotny udział w rajdach i zdobyte mistrzostwa WRC. Za ciekawostkę można ponadto uznać fakt, że Mitsubishi Lancer Evo X z silnikiem o mocy aż 296 KM znalazł się na wyposażeniu polskiej policji. Sportowe wersje modelu znalazły uznanie wielu miłośników wyczynowej jazdy i są cenione do dziś.
Temat Mitsubishi Lancer znajdziesz również w serwisie:
Więcej na temat Mitsubishi Lancer
Mitsubishi Lancer - Wiadomości
-
Ścigali się dla uczczenia pamięci Kuliga i Bublewicza
Poniedziałek, 12 marca 2012 (09:09)Rafał Grzesiński, którego pilotem był Mateusz Tutaj - jadąc Mitsubishi Lancer EVO IX został zwycięzcą szóstego Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza. -
Hołowczyc trzeci. Ken Block najszybszy
Niedziela, 26 lutego 2012 (22:20)Krzysztof Hołowczyc z pilotem Maciejem Wisławskim (Mitsubishi Lancer Evo IX) zajęli trzecie miejsce w amerykańskim Rally in the 100 Acre Wood, drugiej rundzie mistrzostw USA. -
80. Rajd Monte Carlo - Polak szykuje się do startu
Czwartek, 29 grudnia 2011 (09:01)W 80. Rajdzie Monte Carlo, który zostanie rozegrany w dniach 18-22 stycznia, wystartuje jedna polska załoga Michał Kościuszko z pilotem Maciejem Szczepaniakiem (Mitsubishi Lancer Evo... -
Rajd Polski: Hołek stracił prowadzenie na superoesie!
Sobota, 24 września 2011 (20:53)Michał Bębenek jadący Mitsubishi Lancerem Evo X prowadzi po sobotnim etapie w 68. Rajdzie Polski, dziewiątej rundzie mistrzostw Europy. -
Najlepszy wynik w karierze Michała Kościuszki
Niedziela, 11 września 2011 (12:00)Fin Mikko Hirvonen (Ford Fiesta RS) wygrał Rajd Australii, dziesiątą eliminację samochodowych mistrzostw świata. Michał Kościuszko (Mitsubishi Lancer) zajął siódme miejsce i zdobył... -
Świetna jazda Kościuszki w Rajdzie Australii
Piątek, 9 września 2011 (15:09)Michał Kościuszko z pilotem Maciejem Szczepaniakiem (Mitsubishi Lancer) zajmuje ósme miejsce w klasyfikacji generalnej po pierwszym etapie Rajdu Australii, dziesiątej eliminacji... -
Pamięci Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga
Poniedziałek, 7 marca 2011 (08:35)Mariusz Stec, którego pilotem była Joanna Madej - jadąc Mitsubishi Lancerem - został zwycięzcą piątego Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza. -
To jednak nie koniec mitsubishi evo?!
Piątek, 4 marca 2011 (08:59)Wczoraj podaliśmy informację, że obecnie produkowana generacja mitsubishi lancera evo będzie ostatnią.