Mazda 121
Czwartek, 9 lutego 2023 (10:25)
Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (16:33)
Mazda 121 to nazwa używana przez markę Mazda wobec kilku różnych samochodów pomiędzy 1975 a 2003 rokiem, przede wszystkim na rynku europejskim. Produkowano pod nią przeznaczone na Stary Kontynent wersje różnych modeli tego koncernu. W polskich salonach auto było dostępne przez pięć lat, ale na drogach pojawiło się też sporo egzemplarzy z importu.
Mazda 121 - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1975
-
Zakończenie produkcji:
2003
Mazda 121 – historia
Pierwsza Mazda 121 pojawiła się na niektórych rynkach eksportowych w 1975 r. Była to alternatywna nazwa Mazdy Cosmo II generacji. Pojazd był dostępny na rynku do 1981 r.
W 1987 r. zadebiutowała zupełnie nowa Mazda 121, która była wspólnym projektem Mazdy z koncernami Ford i Kia. W związku z tym samochód wyglądał niemal identycznie jak modele Kia Pride i Ford Festiva. Mazda 121 była kompaktowa, praktyczna i relatywnie tania.
Druga generacja była wyprodukowana już wyłącznie przez Mazdę i nabrała bardziej obłych kształtów. Natomiast trzecia, dostępna od 1996 roku, powstała ponownie we współpracy z Fordem i była bardzo podobna do ówczesnej Fiesty. Przez lata auto zachowało swój miejski, kompaktowy charakter, a w 2003 roku zostało zastąpione przez model Mazda 2.
Mazda 121 – generacje
Pierwsza generacja Mazdy 121 (1987-1991) stanowiła odpowiedź na potrzeby europejskiego rynku. Mazda zaproponowała samochód kompaktowy i niedrogi. Zaprojektowano go tak, by do maksimum zredukować koszty produkcji. Samochód był dostępny jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, a także w limitowanej wersji cabrio.
Druga generacja Mazdy 121 (1991-1996) była dostępna jako miejski sedan. Był to model o zaokrąglonej sylwetce, z wysokim sufitem i niskim zawieszeniem. Mimo jego niewielkich rozmiarów wnętrze było dość przestronne. Ciekawostką jest fakt, że samochód nie miał wspomagania kierownicy. Ta wersja była dostępna w polskich salonach.
W trzeciej generacji (1996-2003) Mazda ponownie postawiła na współpracę z Fordem. W związku z tym model 121 był bliźniaczo podobny do Forda Fiesty IV generacji. Był to hatchback z 3 lub 5 drzwiami, dostępny z kilkoma wersjami silnika.
Mazda 121 – dane techniczne
W pierwszej generacji Mazda 121 była dostępna z silnikami benzynowymi o pojemności 1,1-1,3l i mocy 55-60 KM. Skrzynie biegów były manualne lub automatyczne, a wykończenie wnętrza można było zamówić w kilku wersjach.
W drugiej generacji nabywcom zaproponowano kilka wersji silnika benzynowego o pojemności 1,3l i mocy 40-53 KM. W zależności od silnika i kraju model był dostępny z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów lub 5-biegową manualną.
Trzecia generacja była dostępna z silnikami benzynowymi o pojemności 1,2-1,3l i mocy 50-75 KM, a także z silnikami Diesla o pojemności 1,8l i mocy 60-75 KM. Przekładnie ponownie były manualne lub automatyczne.
Mazda 121 – opinie
Mazda 121 przez lata zyskała sobie opinię praktycznego, ekonomicznego auta do miasta. Był to dość popularny model postrzegany przede wszystkim jako auto dla kobiet. Właściciele cenili wytrzymałość silników i przekładni, chociaż narzekali na wyciszenie kabiny i przestrzeń dla kierowcy oraz pasażerów.
Mazda 121 - Wiadomości
-
Używane Mazdy - poradnik kupującego
Piątek, 15 listopada 2013 (08:30)Dobra wiadomość dla miłośników Mazdy: z roku na rok egzemplarzy używanych jest coraz więcej. Poprawiło się także zaopatrzenie w części.