Mazda 121

Czwartek, 9 lutego 2023 (10:25) Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (16:33)
Mazda 121 to nazwa używana przez markę Mazda wobec kilku różnych samochodów pomiędzy 1975 a 2003 rokiem, przede wszystkim na rynku europejskim. Produkowano pod nią przeznaczone na Stary Kontynent wersje różnych modeli tego koncernu. W polskich salonach auto było dostępne przez pięć lat, ale na drogach pojawiło się też sporo egzemplarzy z importu.
Mazda 121 - najważniejsze informacje
Mazda 121. /Vauxford / CC BY-SA 4.0 /Wikimedia

Mazda 121 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1975

  • Zakończenie produkcji:

    2003

Mazda 121 – historia

Pierwsza Mazda 121 pojawiła się na niektórych rynkach eksportowych w 1975 r. Była to alternatywna nazwa Mazdy Cosmo II generacji. Pojazd był dostępny na rynku do 1981 r. 

W 1987 r. zadebiutowała zupełnie nowa Mazda 121, która była wspólnym projektem Mazdy z koncernami Ford i Kia. W związku z tym samochód wyglądał niemal identycznie jak modele Kia Pride i Ford Festiva. Mazda 121 była kompaktowa, praktyczna i relatywnie tania.

Druga generacja była wyprodukowana już wyłącznie przez Mazdę i nabrała bardziej obłych kształtów. Natomiast trzecia, dostępna od 1996 roku, powstała ponownie we współpracy z Fordem i była bardzo podobna do ówczesnej Fiesty. Przez lata auto zachowało swój miejski, kompaktowy charakter, a w 2003 roku zostało zastąpione przez model Mazda 2.

Mazda 121 – generacje

Pierwsza generacja Mazdy 121 (1987-1991) stanowiła odpowiedź na potrzeby europejskiego rynku. Mazda zaproponowała samochód kompaktowy i niedrogi. Zaprojektowano go tak, by do maksimum zredukować koszty produkcji. Samochód był dostępny jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, a także w limitowanej wersji cabrio.

Druga generacja Mazdy 121 (1991-1996) była dostępna jako miejski sedan. Był to model o zaokrąglonej sylwetce, z wysokim sufitem i niskim zawieszeniem. Mimo jego niewielkich rozmiarów wnętrze było dość przestronne. Ciekawostką jest fakt, że samochód nie miał wspomagania kierownicy. Ta wersja była dostępna w polskich salonach.

W trzeciej generacji (1996-2003) Mazda ponownie postawiła na współpracę z Fordem. W związku z tym model 121 był bliźniaczo podobny do Forda Fiesty IV generacji. Był to hatchback z 3 lub 5 drzwiami, dostępny z kilkoma wersjami silnika.

Mazda 121 – dane techniczne

W pierwszej generacji Mazda 121 była dostępna z silnikami benzynowymi o pojemności 1,1-1,3l i mocy 55-60 KM. Skrzynie biegów były manualne lub automatyczne, a wykończenie wnętrza można było zamówić w kilku wersjach.

W drugiej generacji nabywcom zaproponowano kilka wersji silnika benzynowego o pojemności 1,3l i mocy 40-53 KM. W zależności od silnika i kraju model był dostępny z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów lub 5-biegową manualną.

Trzecia generacja była dostępna z silnikami benzynowymi o pojemności 1,2-1,3l i mocy 50-75 KM, a także z silnikami Diesla o pojemności 1,8l i mocy 60-75 KM. Przekładnie ponownie były manualne lub automatyczne.

Mazda 121 – opinie

Mazda 121 przez lata zyskała sobie opinię praktycznego, ekonomicznego auta do miasta. Był to dość popularny model postrzegany przede wszystkim jako auto dla kobiet. Właściciele cenili wytrzymałość silników i przekładni, chociaż narzekali na wyciszenie kabiny i przestrzeń dla kierowcy oraz pasażerów.