Citroen C8
Czwartek, 9 lutego 2023 (09:30)
Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (13:07)
Citroën C8 to przedstawiciel drugiej generacji wspólnego projektu koncernów Fiat oraz PSA, realizowanego pod nazwą „Eurovan”. C8 było produkowane na równi z bliźniaczymi konstrukcjami, w tym Peugeotem 807, Fiatem Ulysse i Lancią Phedrą, w latach 2002 - 2014. Model C8 osiągnął spory sukces ze względu na dużą wygodę, obszerną kabinę oraz niezawodne i dopracowane jednostki napędowe.
Citroen C8 - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
2002
-
Zakończenie produkcji:
2014
Citroën C8 – historia
Historia Citroëna C8 zaczęła się tak naprawdę w 1994 roku, gdy koncern Fiat oraz PSA połączyły siły w celu wyprodukowania samochodu typu minivan – niezwykle popularnego wówczas nadwozia. Konstrukcje powstałe w wyniku współpracy były bliźniacze, zatem różnice pomiędzy nimi obejmowały dość kosmetyczne zmiany – przeważnie w obrębie karoserii, wyposażenia wnętrza oraz samego logotypu.
Pierwsza generacja projektu Eurovan była produkowana od 1994 do 1998 roku, wtedy też powstał Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Peugeot 806 i Lancia Zeta.
Druga generacja, produkowana od 2002 do 2014 roku, przyniosła duże zmiany wobec poprzednika. Baza uległa wydłużeniu o 27 cm, a samochody powstałe dzięki niej uzyskały maksymalną ocenę w testach Euro NCAP – 5/5 gwiazdek. W ramach współpracy powstał Fiat Ulysse, Peugeot 308 oraz tytułowy Citroën C8.
Citroën C8 to ciekawa konstrukcja. Karoseria zaprojektowana przez Donato Coco – podobnie jak Ferrari 458 czy Ferrari California – cechowała się dynamiką i nietuzinkową estetyką, przez co osiągnęła na europejskim rynku dość duży sukces sprzedażowy. W samochodzie przeważała nowoczesna technologia. Producent zastosował w zasadzie wszystko to, co miał na podorędziu, w tym ABS, ESP, system klimatyzacji, komputer pokładowy, a nawet w pełni elektrycznie sterowane szyby i lusterka. We wnętrzu wszyscy pasażerowie mogli czuć się w pełni komfortowo, gdyż każdy miał do dyspozycji osobny fotel.
Citroën C8 – generacje
Pierwsza generacja Citroën C8 (2002-2014). Citroën C8 powstał w jednej tylko generacji, będąc jednocześnie następcą Citroëna Evasion – pierwszej generacji projektu Eurovan.
W przeciwieństwie do pierwowzoru poprawie uległo w zasadzie wszystko – od liczby elementów standardowego wyposażenia, poprzez zaawansowane systemy bezpieczeństwa, aż na komforcie kończąc.
Citroën C8 w 2008 roku został poddany faceliftingowi, który zmodernizował nieco auto w stosunku do konkurencji. Dużej modyfikacji poddano pas przedni, powiększono grill oraz logotyp, przeprojektowano chromowane listwy, a także przyciemniono szyby tylne w nieco kosztowniejszych wersjach wyposażenia.
Podobnie daleko idące zmiany zaszły we wnętrzu. Klienci mogli liczyć na nowsze, lepsze i mocniejsze materiały, jak i na kilka dodatkowych jednostek napędowych. Model cieszył się dobrą opinią, co miało odzwierciedlenie w liczbach.
Przez 12-letni czas produkcji sprzedano ponad 150 000 egzemplarzy z zupełnie różnymi jednostkami napędowymi. Część samochodów w dalszym ciągu jeździ także po drogach. Ich trwałość wynika przede wszystkim z połączenia sił dwójki największych koncernów motoryzacyjnych we Francji – Fiat oraz PSA.
Co ciekawe, ich drogi połączyły się w 2021 roku już na zawsze wraz z pojawieniem się spółki Stellantis. W jej portfolio wchodzi wiele firm, w tym: Abarth, Fiat, Citroën, DS, Lancia, Maserati oraz Peugeot.
Citroën C8 – dane techniczne
- Pojemność silników: 2,0-3,0 l;
- Moc silników: 109-208 KM;
- Napęd na przednie koła;
- Skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 4b i 6b.
Citroën C8 – ciekawostki
Citroën C8 to samochód stricte rodzinny. Dlatego też, niezależnie od mocy wybranego silnika i rodzaju paliwa, nie można liczyć na duże przyspieszenie. Najmocniejszy wariant osiąga 100 km/h po 10,8 s (2.2 HDi 170 FAP Biturbo), a najsłabszy – po 14,6 s (2.0 HDi 110 FAP).
Priorytetowym zagadnieniem dla koncernów PSA oraz Fiat, w trakcie produkcji Citroëna C8, jak i innych samochodów wchodzących w skład projektu Eurovan, było bezpieczeństwo pasażerów. Podejście to łatwo zauważyć już na pierwszy rzut oka.
Samochód miał aż 6 poduszek powietrznych w standardzie, nad bezpieczeństwem hamowania czuwał system ABS, a nad zachowaniem prawidłowego toru jazdy – system ESP. Na ochronę zdrowia i życia miały także pośredni wpływ czujniki ciśnienia w oponach, jak i włączane automatycznie światła awaryjne, które informowały innych kierowców o nagłym hamowaniu.
Drugim, równie istotnym zagadnieniem, był komfort pasażerów. W całym samochodzie znajduje się ogromna liczba schowków – niektóre w miejscach zupełnie nietypowych. Na wygodę podczas każdej podróży wpływają także rozwiązania techniczne. Należało do nich np. umieszczenie dźwigni zmiany biegów nie na tunelu środkowym, a na desce rozdzielczej oraz płaski profil podłogi dla pasażerów jadących w drugim rzędzie siedzeń.
Citroën C8 – opinie kierowców
Kierowcy doceniają Citroëna C8 za wiele zalet wynikających z konstrukcji dopracowanej przez dwa, ogromne koncerny motoryzacyjne. Na uwagę zasługuje duża liczba wersji silnikowych, dzięki którym każdy zmotoryzowany może wybrać wariant idealny dla siebie, przestronne wnętrze oraz równie duży bagażnik.
Użytkownicy zwracają także uwagę na zawsze dobre wyposażenie standardowe i opcjonalne, lecz także na niską jakość elektryki, która bywa zawodna mimo częstych przeglądów eksploatacyjnych. Za wadę można także uznać miękkie zawieszenie, które po pełnym obciążeniu nie zachwycało pewnością prowadzenia.
Citroen C8 - Wiadomości
-
Cztery auta z jednej konstrukcji
Poniedziałek, 4 marca 2002 (10:07)Niedawno pisaliśmy o przedłużonej do 2017 roku współpracy Fiata z francuską grupą PSA (Peugeot, Citroen). Na mocy tego układu powstał niedawno kolejny pojazd segmentu MPV. Jako pierwsze...