Caterham
Wtorek, 2 stycznia 2024 (16:39)
Aktualizacja Czwartek, 11 stycznia 2024 (14:04)
Caterham specjalizuje się w produkcji lekkich samochodów sportowych. Są pozbawione dachu. Mają widoczne elementy zawieszenia oraz niewielką, ledwo osłaniającą głowy pasażerów szybą czołową. Firma kieruje swoje pojazdy głównie do wielbicieli dynamicznej, choć niezbyt częstej jazdy. Spartańsko wyposażone i ciasne wnętrze raczej nie zachęca do ich wykorzystania w roli daily driver.
Caterham - najważniejsze informacje
-
Data powstania:
1973
-
Kraj:
Wielka Brytania
Jakie samochody produkuje Caterham?
Samochody Caterham od początku istnienia firmy charakteryzują się minimalizmem w kwestii wyposażenia i brakiem zbędnych akcesoriów. Dzięki temu projektanci skupiają się na redukcji wagi oraz zwiększeniu przyjemności prowadzenia oraz maksymalizacji przyczepności do podłoża. Pojazdy mają otwartą konstrukcję oraz mocne jednostki napędowe, co dodatkowo podkreśla ich sportowy charakter. Dynamiczne silniki w połączeniu z minimalną wagą zapewniają iście sportowe odczucia z jazdy. Niezwykła zwinność oraz precyzyjne prowadzenie pojazdów Caterham są rezultatem starannej konstrukcji podwozia i dopracowanego do perfekcji układu zawieszenia.
Caterham utrzymuje wysoką pozycję w świecie samochodów sportowych poprzez konsekwentne doskonalenie konstrukcji. Nie mają one w zasadzie żadnej konkurencji w swojej kategorii cenowej. Są to w końcu niewielkie gokarty, auta skrajnie lekkie i wymagające dużych umiejętności prowadzenia.
Historia marki Caterham
Historia firmy Caterham sięga lat 50. XX wieku, kiedy to Colin Chapman, założyciel Lotus Cars, stworzył Lotus Seven – pierwowzór wielu późniejszych modeli Caterham.
Pierwszy Lotus Seven pojawił się w 1957 roku jako pojazd, który miał dostarczać niezrównane wrażenia z jazdy, łącząc prostotę z doskonałym prowadzeniem. Tak też się stało – auto cieszyło się ogromną popularnością i doczekało się kilku kolejnych generacji.
Wszystko zmieniło się w 1973 roku, kiedy Graham Nearn, brytyjski przedsiębiorca motoryzacyjny, nabył prawa do produkcji i sprzedaży modelu Lotus Seven od Lotus Cars. Wskutek tego działania przedsiębiorca założył firmę Caterham Cars Limited.
W ciągu kolejnych lat firma Caterham kontynuowała produkcję modelu Seven, stopniowo doskonaląc konstrukcję pojazdu i dopasowując ją do ówczesnych trendów motoryzacyjnych. Projektanci, kładąc nacisk na lekkość, zwrotność i wydajność, przyciągali klientów, dla których liczyło się jak najlepsze i precyzyjne prowadzenie. Modele Caterham zdobyły popularność wśród miłośników samochodów sportowych. Ich wyjątkowe cechy, takie jak otwarta konstrukcja, niska masa i doskonałe właściwości jezdne, przyciągnęły uwagę entuzjastów na całym świecie.
Samochody Caterham w Polsce
Dla wielbicieli aut sportowych mamy dobrą wiadomość – samochody Caterham można kupić w Polsce, podobnie jak pojazdy równie niszowych marek Ariel czy Morgan Motors.
Wybrany egzemplarz można skonfigurować pod własne oczekiwania: wybrać kolor, poziom wyposażenia i dostosować prowadzenie, sposób zmiany biegów czy nawet przełożenia. Wszystko po to, aby każdy Caterham można było z łatwością dopasować do siebie, osiągając w ten sposób największą możliwą przyjemność z prowadzenia.
Wybrany egzemplarz można skonfigurować pod własne oczekiwania: wybrać kolor, poziom wyposażenia i dostosować prowadzenie, sposób zmiany biegów czy nawet przełożenia. Wszystko po to, aby każdy Caterham można było z łatwością dopasować do siebie, osiągając w ten sposób największą możliwą przyjemność z prowadzenia.
Lotus 7 - popularny samochód marki Caterham
Firma Caterham polega wyłącznie na konstrukcji Lotus 7. Z tego względu wszelkie różnice pomiędzy dostępnymi modelami wynikają przede wszystkim z ich mocy oraz wymiarów zewnętrznych.
Dostępny jest szeroki wybór jednostek napędowych – klienci mogą wybrać np. silnik Suzuki o pojemności 660 cm3 montowany w modelu Seven 170. To niewielka jednostka, której moc jest jednak optymalna dla tak lekkiej konstrukcji i mimo niedużej mocy „na papierze” (84 KM) zapewnia sportowe doznania z jazdy. Na drugim biegunie znajduje się model Seven 620, w którym zamontowano jednostkę doładowaną o pojemności 2,0 l, generującą moc aż 315 KM.
Poszczególne auta można doposażyć w wiele interesujących opcji. Poza dodatkami stricte stylistycznymi, jak karbonowe błotniki czy owiewki, można także sięgnąć po elementy mechaniczne. To np. specjalny pałąk za głowami pasażerów, wzmocnione pompy hamulcowe oraz obniżenie podłogi, które znacznie poprawia odczucia płynące z jazdy. Wymagający klienci mogą również uzupełnić swoje auto o materiałowy dach.
Caterham – prawdziwy składak
Aby uniknąć nowego podatku od samochodów w Wielkiej Brytanii, Lotus Seven firmy Caterham można kupić także jako zestaw montażowy. Ta opcja cieszy się notabene dużą popularnością. Entuzjaści motoryzacji chętnie samodzielnie „budują” swoje auta, poznając od podszewki ich konstrukcję oraz wszystkie elementy i podzespoły mechaniczne.
Wszystkie modele Caterham Seven, z wyjątkiem CSR (Seria 6), są nadal dostępne jako kompletne zestawy montażowe dla klientów z Wielkiej Brytanii. Zawierają one wszystkie niezbędne elementy w formie gotowej do złożenia typu plug-and-play. Żadne nie wymagają ani obróbki mechanicznej, ani tym bardziej wysoce specjalistycznej wiedzy przy montażu.
Większość samochodów waży ok. 500 kg, co czyni je jednymi z najlżejszych w jakiejkolwiek klasie aut dopuszczonych do ruchu ulicznego (homologowanych). Dla porównania najnowsza Mazda MX-5, niewielki roadster produkowany w czwartej generacji od 2015 roku, waży aż 1100 kg – ponad dwukrotnie więcej niż Caterham.
Nie bez znaczenia dla kierowców jest oczywiście czysta radość z jazdy, niezmącona także najnowszymi zdobyczami technologii w dziedzinie bezpieczeństwo. Auto jest „surowe”, nie można w nim liczyć na system ABS czy kontrolę trakcji i stabilności. Tym samym jego prowadzenie wymaga od kierowcy pełnego skupienia, opanowania oraz odpowiedzialności.
Caterham - Wiadomości
-
Smutny koniec Caterhama. Wyprzedają majątek
Piątek, 6 lutego 2015 (08:57)Rywalizujący w ubiegłym sezonie w mistrzostwach świata Formuły 1 zespół Caterham wyprzedaje cały swój majątek. Z powodu problemów finansowych pod młotek pójdą nie tylko bolidy pokazowe i... -
Caterham zmienił właściciela. Nowy jest arabski
Czwartek, 3 lipca 2014 (10:29)Zespół Formuły 1 Caterham, którego kierowcami są Japończyk Kamui Kobayashi i debiutujący w tym cyklu Szwed Marcus Ericsson, został sprzedany. Nowym właścicielem zostało arabskie... -
Renault rozstaje się z Caterhamem
Poniedziałek, 31 marca 2014 (13:00)Francuzi mieli wspólnie z brytyjskim Caterhamem ożywić markę Alpine. Współpraca obu firm dobiegła końca, zanim na dobre zdążyła się rozkręcić. -
Caterham Seven 160 - naga przyjemność
Czwartek, 24 października 2013 (16:15)Ma 81 KM, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,9 s i nie jest motocyklem - w brytyjskiej ofercie Caterhama debiutuje nowy bazowy model o nazwie Seven 160. -
Koncepcyjny Caterham AeroSeven
Piątek, 20 września 2013 (16:45)Nowy design, ten sam styl - prototyp AeroSeven zapowiada nową pozycję w gamie modelowej brytyjskiej marki. -
Kejteram, wokshol i fluąs
Sobota, 15 czerwca 2013 (14:00)Czy nazwy aut trzeba wymawiać w języku tego kraju, z którego dana marka pochodzi? -
Caterham Supersport R - 180 KM vs 535 kg
Poniedziałek, 12 listopada 2012 (17:00)Gama modelowa kultowej "siódemki" wzbogaciła się właśnie o nową odmianę - Supersport R o mocy 180 KM. -
Renault i Caterham ożywią markę Alpine
Poniedziałek, 5 listopada 2012 (19:00)Koncern Renault zamierza reaktywować markę Alpine z pomocą brytyjskiej firmy Caterham. Produkcja sportowego auta Alpine może ruszyć we Francji za 3-4 lata. Według Carlosa Ghosna, szefa...