Vettel triumfuje, dublet Red Bulla w Turcji!
Broniący tytułu mistrza świata Niemiec Sebastian Vettel wygrał wyścig Formuły 1 o Grand Prix Turcji, czwartą tegoroczną eliminację.
23-letni Niemiec, najmłodszy mistrz świata w historii F1, wyprzedził na Istanbul Park kolegę z zespołu Australijczyka Marka Webbera oraz Hiszpana Fernando Alonso z Ferrari. Czwarty był Brytyjczyk Lewis Hamilton z McLaren-Mercedes, piąty Niemiec Nico Rosberg z Mercedes GP, a szósty Brytyjczyk Jenson Button z McLaren-Mercedes.
Na siódmym i ósmym miejscu zostali sklasyfikowani kierowcy teamu Renault Rosjanin Witalij Pietrow i Niemiec Nick Heidfeld, który zastępuje Roberta Kubicę, przechodzącego rehabilitację po wypadku na trasie rajdu.
Tuż po zapaleniu zielonego światła do przodu ruszył Vettel, który po raz 19. w karierze - a czwarty w tym sezonie - rozpoczął wyścig z pole position. Szybko zaczął budować też przewagę nad resztą stawki, a jego prowadzenie nawet na chwilę nie było zagrożone.
Tuż za nim znalazł się Rosberg z Mercedes GP po tym, jak od razu po starcie wyprzedził Webbera. Australijczyk nie pierwszy raz już wyraźnie zbyt wolno zareagował na sygnalizację świetlną. Za to potem skutecznie bronił się przed atakami rywali.
Za jego plecami doszło do kilku przetasowań, a najlepiej na pierwszych metrach zachował się Alonso. Dwukrotny mistrz świata (2005-06) w trakcie pierwszego okrążenia przesunął się z piątej na czwartą pozycję, przeskakując Hamiltona.
Chwilę później Brytyjczyk został też wyprzedzony przez kolegę z teamu Buttona, więc był już szósty, ale zrewanżował się rodakowi odważnym atakiem już na siódmej rundzie. Chwilę później Webber bez większych problemów uporał się z Rosbergiem i odzyskał pozycję wicelidera rywalizacji, jaką utracił na starcie.
Te manewry były zaledwie zapowiedzią licznych prób wyprzedzania do jakich dochodziło za plecami rozpędzonego Vettela, który był kompletnie poza zasięgiem konkurencji.
Słabo w walce o wysokie lokaty spisywali się kierowcy Mercedesa. Szczególnie Rosberg nie potrafił w niedzielę stawić większego oporu takim doświadczonym zawodnikom jak Webber, Alonso, Hamilton czy Button. Natomiast o sporym pechu może mówić jego kolega z zespołu i rodak Michael Schumacher.
Siedmiokrotny mistrz świata już na początku uszkodził skrzydło w rywalizacji z Pietrowem i szybko musiał zjechać do alei serwisowej by usunąć usterkę. Gdy wrócił na tor dzielnie przebijał się do przodu, ale cały czas był ostro atakowany - i to najczęściej skutecznie - przez młodszych, mniej doświadczonych rywali. Kilku z nich wyprzedzało go na tyle bezpardonowo, że w powietrze leciały kolejne elementy jego nadwozia.
Ostatecznie Schumacher finiszował na Istanbul Park na 12. miejscu, tuż za Brazylijczykiem Felipe Massą z Ferrari. Ten ostatni długi czas zajmował punktowane miejsca, ale w wyniku kłopotów z oponami i niezbyt dobrej ich zmianie w boksie stracił szanse na dobry wynik.
Częste próby wyprzedzania i chwilami bardzo zacięta walka na torze potwierdziły skuteczność nowinki technologicznej, jaką jest ruchome skrzydło, dające na wybranym szybkim odcinku toru pewną przewagę nad atakowanym rywalem. Najmocniejsze ekipy z sukcesem korzystały też z dodatkowej mocy oferowanej przez KERS, system odzyskiwania energii kinetycznej.
GP Turcji rozpoczęła europejską część sezonu, choć zdaniem niektórych rolę tę pełni GP Hiszpanii, która 22 maja odbędzie się na torze Catalunya pod Barceloną.
Po czterech tegorocznych startach w MŚ kierowców zdecydowanie prowadzi Vettel - 93 punkty. Drugi jest Hamilton - 59 pkt, a trzeci Webber - 55. Za nimi plasują się Button - 46, Alonso - 41 i Massa - 24. Natomiast ex aequo siódmą pozycję zajmują Heidfeld i Pietrow - po 21 pkt.
Liderem wśród konstruktorów jest Red Bull-Renault - 148 pkt, przed McLaren-Mercedes - 105, Ferrari - 65 i Renault - 42.
Wyniki GP Turcji:
1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) 1:30.17,558
2. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault) strata 8,807 s
3. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 10,075
4. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 40,232
5. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP) 47,539
6. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 59,431
7. Nick Heidfeld (Niemcy/Renault) 1.00,857
8. Witalij Pietrow (Rosja/Renault) 1.08,168
9. Sebastien Buemi (Szwajcaria/Toro Rosso-Ferrari) 1.09,394
10. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari) 1.18,021
11. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 1.19,823
12. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP) 1.25,444
13. Adrian Sutil (Niemcy/Force India-Mercedes) 1 okr.
14. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari) 1 okr.
15. Rubens Barrichello (Brazylia/Williams-Cosworth) 1 okr.
16. Jaime Alguersuari (Hiszpania/Toro Rosso-Ferrari) 1 okr.
17. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Cosworth) 1 okr.
18. Jarno Trulli (Włochy/Lotus-Renault) 1 okr.
19. Heikki Kovalainen (Finlandia/Lotus-Renault) 2 okr.
20. Jerome d'Ambrosio (Belgia/Virgin-Cosworth) 2 okr.
21. Narain Karthikeyan (Indie/Hispania RT-Cosworth) 3 okr.
22. Vitantonio Liuzzi (Włochy/Hispania RT-Cosworth) 5 okr.
Klasyfikacja MŚ kierowców (po 4 z 19 eliminacji):
1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) 93 pkt
2. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 59
3. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault) 55
4. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 46
5. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 41
6. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 24
7. Nick Heidfeld (Niemcy/Renault) 21
. Witalij Pietrow (Rosja/Renault) 21
9. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP) 20
10. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari) 8
11. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP) 6
. Sebastien Buemi (Szwajcaria/Toro Rosso-Ferrari) 6
13. Adrian Sutil (Niemcy/Force India-Mercedes) 2
. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes) 2
Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 4 z 19 eliminacji):
1. Red Bull-Renault 148 pkt
2. McLaren-Mercedes 105
3. Ferrari 65
4. Renault 42
5. Mercedes GP 26
6. Sauber-Ferrari 8
7. Toro Rosso-Ferrari 6
8. Force India-Mercedes 4