Wielki test 30 samochodów elektrycznych. Chińskie marki upokorzyły Europę

Zasięg samochodów elektrycznych podawany przez producentów bardzo często mija się z prawdą. To, ile kilometrów uda nam się przejechać na jednym ładowaniu, jest uzależnione od wielu czynników takich jak pogoda, prędkość czy ukształtowanie terenu. Norweska Federacja Samochodowa za jednym zamachem przetestowała na wybranym odcinku ponad 30 pojazdów. Sprawdzamy, które modele zaskoczyły, a które mocno rozczarowały?

Norweska Federacja Samochodowa przetestowała zasięg 32 aut eletkrycznych
Norweska Federacja Samochodowa przetestowała zasięg 32 aut eletkrycznychMercedesmateriały prasowe

W letnim teście “El Prix 2023" Norweskiej Federacji Samochodowej (NEF) i redakcji Motor.no wzięło udział 32 kierowców i 32 elektryczne samochody. Autami naładowanymi “pod korek" kierowcy ruszyli tą samą trasą - najpierw pętla przez Oslo, później w górę autostradą nr 4 przez Lygnasæter w kierunku Gjøvik, następnie wjechały na trasę E6 w Mjøsbrua, a potem auta podążały drogą E6 aż do Dombås i Hjerkinn. Następnie odbiły na wschód w kierunku Folldal, później na południe przez Venabygdsfjellet i ponownie na trasę E6 w Ringebu. Samochody, które miały jeszcze zapas energii, wykonały kolejne okrążenie wokół góry, aż do całkowitego zatrzymania.

Test 32 samochodów elektrycznych. Które modele uzyskały największy zasięg?

Wśród zawodników znalazły się modele amerykańskie, europejskie, japońskie, koreańskie i chińskie. Spośród 32 aut biorących udział w teście, zaledwie 14 osiągnęło zasięg podawany w testach WLTP. Najdalej zajechał reprezentant USA - Tesla Model S Long Range (4WD), drugie miejsce wywalczył Polestar 2 (RWD), s ostatnie miejsce na podium należało do chińskiego Nio ET7 (4WD).

Test samochodów elektrycznych - zasady

Samochody, które wzięły udział w wielkim teście poruszały z maksymalnie dozwoloną prędkością, dopóki nie skończył im się prąd. Od doświadczonych kierowców wymagano sprawnego korzystania z układu rekuperacji energii elektrycznej. Wszystkie samochody jechały w normalnym trybie i jeśli było to możliwe, unikano korzystania z systemów wspomagania kierowcy, autopilota czy adaptacyjnego tempomatu. Poziom naładowania baterii, średnie zużycie energii elektrycznej oraz dostępny zasięg testerzy spisywali co 50 kilometrów.

 Miejsce
Model
Zasięg WLTP
Zasięg w teście
Różnica
Zużycie WLTP
Zużycie w teście
1
Tesla Model S Long Range (4WD)
634 km
672 km
+38 km (6%)
18,7 kWh/100 km
14,4 kWh/100 km
2
Polestar 2 RWD
615 km
601.7 km
-13,3 km (-2,2%)
15,4 kWh/100 km
13,9 kWh/100 km
3
Nio ET7 (4WD)
580 km
589 km
+9 km (1,6%)
19 kWh/100 km
19,5 kWh/100 km
4
Xpeng G9 (4WD)
520 km
587.8 km
+67,8 km (13%)
21,3 kWh/100 km
18,9 kWh/100 km
5
Nissan Ariya (2WD)
533 km
580.8 km
+47,8 km (9%)
18,3 kWh/100 km
13,4 kWh/100 km
6
BMW i7 (4WD)
594 km
580.7 km
-13,3 km (-2,2%)
19,5 kWh/100 km
18,1 kWh/100 km
7
Mercedes EQE 350 4MATIC
579 km
578 km
-1 km (-0,2%)
17,6 kWh/100 km
16,3 kWh/100 km
8
Mercedes EQS SUV 580 4MATIC
577 km
577 km
0 km (0%)
21,3 kWh/100 km
18,7 kWh/100 km
9
Hyundai Ioniq 6 (RWD)
614 km
566.9 km
-47,1 km (-7,7%)
14,3 kWh/100 km
13,5 kWh/100 km
10
Xpeng P7 (4WD)
505 km
557 kkm.
+52 km (10,3%)
19,2 kWh/100 km
13,7 kWh/100 km

Test samochodów elektrycznych. Subaru wypadło najgorzej

Jak wyglądał drugi koniec tabeli? Tu nie brakowało rozczarowań. Na końcu zestawienia dominowały kompaktowe crossovery i SUV-y segmentu B. Najgorzej w teście NEF wypadło Subaru Solterra (360,5 km), czyli bliźniak Toyoty BZ4x, która wypadła w teście o niebo lepiej. Odmiana 4WD przejechała 443,5 km (459 km w pomiarze WLTP), zaś wersja z napędem na jedną oś pokonała 434,2 km (503 km w pomiarze WLTP). Subaru, obiecujące do 416 km zasięgu, zdołało przejechać zaledwie 360 km (-13,3%).

 Miejsce
Model
Zasięg WLTP
Zasięg w teście
Różnica
Zużycie WLTP
Zużycie w teście
23
Kia EV6 GT (4WD)
424 km
424,3 km
+0,3 km (+0,1%)
20,6 kWh/100 km
18,3 kWh/100 km
24
BMW iX1 xDrive30 (4WD)
428 km
419,6  km
-8,4 km (-2%)
17,3 kWh/100 km
15,7 kWh/100 km
25
JAC E-JS4 (FWD)
433 km
400 km
-33 km (-7,6%)
-
-
26
MG Marvel (RWD)
402 km
397 km
-5 km (-1,2%)
19,4 kWh/100 km
16,7 kWh/100 km
27
MG 5 (FWD)
380 km
396 km
+16 km (+4,2%)
17,9 kWh/100 km
15,8 kWh/100 km
28
Volkswagen ID.Buzz (RWD)
408 km
396 km
-12 km (-2,9%)
21,4 kWh/100 km
19,1 kWh/100 km
29
DS 3 E-Tense (FWD)
403 km
383 km
-20 km (-5%)
15,5 kWh/100 km
13,4 kWh/100 km
30
BYD Atto 3 (FWD)
420 km
364 km
-56 km (-13,3%)
15,6 kWh/100 km
19,4 kWh/100 km
31
Jeep Avenger (FWD)
395 km
363 km
-32 km (-8,1%)
15,7 kWh/100 km
14,1 kWh/100 km
32
Subaru Solterra (AWD)
416 km
360.5 km
-55,5 km (-13,3%)
18 kWh/100 km
17,1 kWh/100 km

Test elektryków odbył się w korzystnych warunkach atmosferycznych

Wielki test NEF pozwolił sprawdzić możliwości ponad 30 elektryków w korzystnych warunkach pogodowych. W trakcie egzaminu niebo było bezchmurne, a temperatura przez większość czasu sięgała ok. 20 stopni Celsjusza. Dopiero podczas przejazdu w górach pojawił się lekki wiatr, a temperatura spadła do 15 stopni Celsjusza.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas