Wielki test 30 samochodów elektrycznych. Chińskie marki upokorzyły Europę

Zasięg samochodów elektrycznych podawany przez producentów bardzo często mija się z prawdą. To, ile kilometrów uda nam się przejechać na jednym ładowaniu, jest uzależnione od wielu czynników takich jak pogoda, prędkość czy ukształtowanie terenu. Norweska Federacja Samochodowa za jednym zamachem przetestowała na wybranym odcinku ponad 30 pojazdów. Sprawdzamy, które modele zaskoczyły, a które mocno rozczarowały?

W letnim teście “El Prix 2023" Norweskiej Federacji Samochodowej (NEF) i redakcji Motor.no wzięło udział 32 kierowców i 32 elektryczne samochody. Autami naładowanymi “pod korek" kierowcy ruszyli tą samą trasą - najpierw pętla przez Oslo, później w górę autostradą nr 4 przez Lygnasæter w kierunku Gjøvik, następnie wjechały na trasę E6 w Mjøsbrua, a potem auta podążały drogą E6 aż do Dombås i Hjerkinn. Następnie odbiły na wschód w kierunku Folldal, później na południe przez Venabygdsfjellet i ponownie na trasę E6 w Ringebu. Samochody, które miały jeszcze zapas energii, wykonały kolejne okrążenie wokół góry, aż do całkowitego zatrzymania.

Reklama

Test 32 samochodów elektrycznych. Które modele uzyskały największy zasięg?

Wśród zawodników znalazły się modele amerykańskie, europejskie, japońskie, koreańskie i chińskie. Spośród 32 aut biorących udział w teście, zaledwie 14 osiągnęło zasięg podawany w testach WLTP. Najdalej zajechał reprezentant USA - Tesla Model S Long Range (4WD), drugie miejsce wywalczył Polestar 2 (RWD), s ostatnie miejsce na podium należało do chińskiego Nio ET7 (4WD).

Test samochodów elektrycznych - zasady

Samochody, które wzięły udział w wielkim teście poruszały z maksymalnie dozwoloną prędkością, dopóki nie skończył im się prąd. Od doświadczonych kierowców wymagano sprawnego korzystania z układu rekuperacji energii elektrycznej. Wszystkie samochody jechały w normalnym trybie i jeśli było to możliwe, unikano korzystania z systemów wspomagania kierowcy, autopilota czy adaptacyjnego tempomatu. Poziom naładowania baterii, średnie zużycie energii elektrycznej oraz dostępny zasięg testerzy spisywali co 50 kilometrów.

El Prix 2023 - najlepsza dziesiątka

 MiejsceModelZasięg WLTPZasięg w teścieRóżnicaZużycie WLTPZużycie w teście
1Tesla Model S Long Range (4WD)634 km672 km+38 km (6%)18,7 kWh/100 km14,4 kWh/100 km
2Polestar 2 RWD615 km601.7 km-13,3 km (-2,2%)15,4 kWh/100 km13,9 kWh/100 km
3Nio ET7 (4WD)580 km589 km+9 km (1,6%)19 kWh/100 km19,5 kWh/100 km
4Xpeng G9 (4WD)520 km587.8 km+67,8 km (13%)21,3 kWh/100 km18,9 kWh/100 km
5Nissan Ariya (2WD)533 km580.8 km+47,8 km (9%)18,3 kWh/100 km13,4 kWh/100 km
6BMW i7 (4WD)594 km580.7 km-13,3 km (-2,2%)19,5 kWh/100 km18,1 kWh/100 km
7Mercedes EQE 350 4MATIC579 km578 km-1 km (-0,2%)17,6 kWh/100 km16,3 kWh/100 km
8Mercedes EQS SUV 580 4MATIC577 km577 km0 km (0%)21,3 kWh/100 km18,7 kWh/100 km
9Hyundai Ioniq 6 (RWD)614 km566.9 km-47,1 km (-7,7%)14,3 kWh/100 km13,5 kWh/100 km
10Xpeng P7 (4WD)505 km557 kkm.+52 km (10,3%)19,2 kWh/100 km13,7 kWh/100 km

Test samochodów elektrycznych. Subaru wypadło najgorzej

Jak wyglądał drugi koniec tabeli? Tu nie brakowało rozczarowań. Na końcu zestawienia dominowały kompaktowe crossovery i SUV-y segmentu B. Najgorzej w teście NEF wypadło Subaru Solterra (360,5 km), czyli bliźniak Toyoty BZ4x, która wypadła w teście o niebo lepiej. Odmiana 4WD przejechała 443,5 km (459 km w pomiarze WLTP), zaś wersja z napędem na jedną oś pokonała 434,2 km (503 km w pomiarze WLTP). Subaru, obiecujące do 416 km zasięgu, zdołało przejechać zaledwie 360 km (-13,3%).

El Prix 2023 - najgorsza dziesiątka

 MiejsceModelZasięg WLTPZasięg w teścieRóżnicaZużycie WLTPZużycie w teście
23Kia EV6 GT (4WD)424 km424,3 km+0,3 km (+0,1%)20,6 kWh/100 km18,3 kWh/100 km
24BMW iX1 xDrive30 (4WD)428 km419,6  km-8,4 km (-2%)17,3 kWh/100 km15,7 kWh/100 km
25JAC E-JS4 (FWD)433 km400 km-33 km (-7,6%)--
26MG Marvel (RWD)402 km397 km-5 km (-1,2%)19,4 kWh/100 km16,7 kWh/100 km
27MG 5 (FWD)380 km396 km+16 km (+4,2%)17,9 kWh/100 km15,8 kWh/100 km
28Volkswagen ID.Buzz (RWD)408 km396 km-12 km (-2,9%)21,4 kWh/100 km19,1 kWh/100 km
29DS 3 E-Tense (FWD)403 km383 km-20 km (-5%)15,5 kWh/100 km13,4 kWh/100 km
30BYD Atto 3 (FWD)420 km364 km-56 km (-13,3%)15,6 kWh/100 km19,4 kWh/100 km
31Jeep Avenger (FWD)395 km363 km-32 km (-8,1%)15,7 kWh/100 km14,1 kWh/100 km
32Subaru Solterra (AWD)416 km360.5 km-55,5 km (-13,3%)18 kWh/100 km17,1 kWh/100 km

Test elektryków odbył się w korzystnych warunkach atmosferycznych

Wielki test NEF pozwolił sprawdzić możliwości ponad 30 elektryków w korzystnych warunkach pogodowych. W trakcie egzaminu niebo było bezchmurne, a temperatura przez większość czasu sięgała ok. 20 stopni Celsjusza. Dopiero podczas przejazdu w górach pojawił się lekki wiatr, a temperatura spadła do 15 stopni Celsjusza.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama