Toyota Sora - gotowa na igrzyska

Przeznaczony na japoński rynek i stworzony z myślą o Igrzyskach Olimpijskich w Tokio bezemisyjny, miejski autobus Toyota Sora został doposażony w szereg systemów, które będą troszczyć się o bezpieczeństwo i komfort pasażerów, a możliwość łączenia pojazdów w konwoje skróci czas podróży.

Toyota Sora to miejski autobus zasilany ogniwami paliwowymi. Nazwa SORA to skrót od słów sky, ocean, river, air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), które odzwierciedlają obieg wody w przyrodzie. Autobus został wyposażony w przyjazny dla środowiska napęd Toyota Fuel Cell System (TFCS) na wodorowe ogniwa paliwowe. Design i funkcjonalność autobusu są zorientowane na pasażerów o różnych potrzebach, aby środki transportu publicznego nie stanowiły przeszkody dla swobodnego poruszania się ludzi.

Autobus, który trafił na  japoński rynek w 2018 roku, zyskał dodatkowe wyposażenie w systemy, które jeszcze bardziej zatroszczą się o bezpieczeństwo pasażerów oraz poprawią komfort podróżowania. Przy projektowaniu nowych rozwiązań wzięto pod uwagę to, że część pasażerów podróżuje na stojąco, a osoby siedzące nie mają zapiętych pasów.

Reklama

Bezpieczeństwo pasażerów priorytetem

Toyota Sora wyposażona została w szereg systemów DSS (Driving Stop System), które mają zwiększać bezpieczeństwo i zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom. Autobus ma funkcję, który pozwala uniknąć kolizji przy skręcaniu w prawo. System aktywuje specjalne ostrzeżenie, gdy wykryje potencjalne zagrożenie jak np. nadjeżdżający inny pojazd czy przechodniów na drodze. Pojazd ostrzeże też kierowcę o zbliżaniu się do czerwonego światła, jeśli ten nie zdejmie nogi z gazu. System umożliwia też łagodne hamowanie, gdy autobus zbliża się do skrzyżowania oraz pozwala uniknąć opóźnień podczas ruszania, wyświetlając na monitorze, ile czasu pozostało do zmiany światła z czerwonego.

Z kolei system EDSS (Emergency Driving Stop System) pozwala w sytuacji zagrożenia pasażerom na reakcję i zatrzymanie pojazdu, gdyby np. kierowca zasłabł. Gdy Sora zacznie zwalniać, pasażerowie we wnętrzu zostaną ostrzeżeni sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Na zewnątrz o sytuacji awaryjnej poinformują migające światła stop i kierunkowskazy oraz klakson.

Autobus będzie wyposażony również w system ostrzegania o kolizji. Umieszczony z przodu radar skanuje drogę i jeśli wykryje przeszkodę, system ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym oraz obrazem na ekranie.

Punktualność, wygoda, łatwość dostępu

Dzięki podłączeniu do infrastruktury ITS Connect (Intelligent Transport Systems), autobusy Toyoty wymieniają się z innymi pojazdami informacjami o ruchu, przechodniach, zmianach świateł. Ma to ułatwić pracę kierowcy, a także pozytywnie wpływa na komfort podróżowania i punktualność. Nowością w modelach Sora jest możliwość łączenia pojazdów w konwoje, która wraz z systemem ITS pozwala na lepszą kontrolę nad ruchem autobusów i sprawia, że jazda kilku pojazdów w grupie jest efektywniejsza. Sora może też komunikować się z systemem świateł na skrzyżowaniach. Autobus jadący na czele konwoju wysyła sygnał, by poprosić o zmianę świateł na zielone. Pozwoli to ograniczyć czas postoju na czerwonym świetle i usprawni czas przejazdów.

System kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu nabieraniu prędkości, zapewniając płynną jazdę i zwiększając komfort i bezpieczeństwo stojących pasażerów. Autobus jest napędzany silnikiem elektrycznym bez pośrednictwa skrzyni biegów, co dodatkowo redukuje szarpnięcia w porównaniu do konwencjonalnych autobusów spalinowych. Sora wykorzystuje też aktywny tempomat, co pozwala na łagodne przyspieszanie i hamowanie. Pojazdy przemieszczające się w grupie komunikują się ze sobą, by jak najszybciej reagować na zwiększanie lub redukowanie prędkości przez poprzedzający pojazd, a także utrzymywać odpowiednie odległości między sobą.

Model Sora ma też system monitorujący pasażerów wsiadających i wysiadających, co pozwala na opuszczenie przystanków przez cały konwój w tym samym czasie, a opcjonalnie będzie wyposażony w system, który pomoże zatrzymać pojazd jak najbliżej krawędzi przystanka, by ułatwić wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach inwalidzkich oraz rodzicom prowadzącym wózki dziecięce.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama