Toyota Sora - gotowa na igrzyska

Przeznaczony na japoński rynek i stworzony z myślą o Igrzyskach Olimpijskich w Tokio bezemisyjny, miejski autobus Toyota Sora został doposażony w szereg systemów, które będą troszczyć się o bezpieczeństwo i komfort pasażerów, a możliwość łączenia pojazdów w konwoje skróci czas podróży.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Toyota Sora to miejski autobus zasilany ogniwami paliwowymi. Nazwa SORA to skrót od słów sky, ocean, river, air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), które odzwierciedlają obieg wody w przyrodzie. Autobus został wyposażony w przyjazny dla środowiska napęd Toyota Fuel Cell System (TFCS) na wodorowe ogniwa paliwowe. Design i funkcjonalność autobusu są zorientowane na pasażerów o różnych potrzebach, aby środki transportu publicznego nie stanowiły przeszkody dla swobodnego poruszania się ludzi.

Autobus, który trafił na  japoński rynek w 2018 roku, zyskał dodatkowe wyposażenie w systemy, które jeszcze bardziej zatroszczą się o bezpieczeństwo pasażerów oraz poprawią komfort podróżowania. Przy projektowaniu nowych rozwiązań wzięto pod uwagę to, że część pasażerów podróżuje na stojąco, a osoby siedzące nie mają zapiętych pasów.

Bezpieczeństwo pasażerów priorytetem

Toyota Sora wyposażona została w szereg systemów DSS (Driving Stop System), które mają zwiększać bezpieczeństwo i zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom. Autobus ma funkcję, który pozwala uniknąć kolizji przy skręcaniu w prawo. System aktywuje specjalne ostrzeżenie, gdy wykryje potencjalne zagrożenie jak np. nadjeżdżający inny pojazd czy przechodniów na drodze. Pojazd ostrzeże też kierowcę o zbliżaniu się do czerwonego światła, jeśli ten nie zdejmie nogi z gazu. System umożliwia też łagodne hamowanie, gdy autobus zbliża się do skrzyżowania oraz pozwala uniknąć opóźnień podczas ruszania, wyświetlając na monitorze, ile czasu pozostało do zmiany światła z czerwonego.

Z kolei system EDSS (Emergency Driving Stop System) pozwala w sytuacji zagrożenia pasażerom na reakcję i zatrzymanie pojazdu, gdyby np. kierowca zasłabł. Gdy Sora zacznie zwalniać, pasażerowie we wnętrzu zostaną ostrzeżeni sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Na zewnątrz o sytuacji awaryjnej poinformują migające światła stop i kierunkowskazy oraz klakson.

Autobus będzie wyposażony również w system ostrzegania o kolizji. Umieszczony z przodu radar skanuje drogę i jeśli wykryje przeszkodę, system ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym oraz obrazem na ekranie.

Punktualność, wygoda, łatwość dostępu

Dzięki podłączeniu do infrastruktury ITS Connect (Intelligent Transport Systems), autobusy Toyoty wymieniają się z innymi pojazdami informacjami o ruchu, przechodniach, zmianach świateł. Ma to ułatwić pracę kierowcy, a także pozytywnie wpływa na komfort podróżowania i punktualność. Nowością w modelach Sora jest możliwość łączenia pojazdów w konwoje, która wraz z systemem ITS pozwala na lepszą kontrolę nad ruchem autobusów i sprawia, że jazda kilku pojazdów w grupie jest efektywniejsza. Sora może też komunikować się z systemem świateł na skrzyżowaniach. Autobus jadący na czele konwoju wysyła sygnał, by poprosić o zmianę świateł na zielone. Pozwoli to ograniczyć czas postoju na czerwonym świetle i usprawni czas przejazdów.

System kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu nabieraniu prędkości, zapewniając płynną jazdę i zwiększając komfort i bezpieczeństwo stojących pasażerów. Autobus jest napędzany silnikiem elektrycznym bez pośrednictwa skrzyni biegów, co dodatkowo redukuje szarpnięcia w porównaniu do konwencjonalnych autobusów spalinowych. Sora wykorzystuje też aktywny tempomat, co pozwala na łagodne przyspieszanie i hamowanie. Pojazdy przemieszczające się w grupie komunikują się ze sobą, by jak najszybciej reagować na zwiększanie lub redukowanie prędkości przez poprzedzający pojazd, a także utrzymywać odpowiednie odległości między sobą.

Model Sora ma też system monitorujący pasażerów wsiadających i wysiadających, co pozwala na opuszczenie przystanków przez cały konwój w tym samym czasie, a opcjonalnie będzie wyposażony w system, który pomoże zatrzymać pojazd jak najbliżej krawędzi przystanka, by ułatwić wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach inwalidzkich oraz rodzicom prowadzącym wózki dziecięce.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas