Szczecin liderem elektromobilności. W urzędach

Cztery samochody elektryczne, w tym jeden przeznaczony dla prezydenta miasta, kupił szczeciński magistrat. Urzędnicy dysponują dwunastoma takimi pojazdami.

article cover
Tomasz KawkaEast News

"Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które już dziś - choć mamy na to jeszcze osiem miesięcy - spełnia warunki stawiane przez polskie przepisy dotyczące elektromobilności urzędów" - powiedział w czwartek dziennikarzom prezydent Szczecina Piotr Krzystek, prezentując samochód elektryczny, którym sam będzie się poruszał. Samorządy od 1 stycznia 2020 r. będą miały obowiązek przekroczyć 10 proc. udziału pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów.

Dwa z czterech nowych samochodów przekazano do Miejskiej Jednostki Obsługi Gospodarczej, która odpowiada za obsługę floty Urzędu Miasta i prezydenta Szczecina. Pozostałe dwa trafiły do Zespołu Szkół nr 2 oraz Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Jak poinformowano, miasto planuje leasing kolejnych czterech aut z opcją wykupu; w tym przypadku rozważany jest leasing aut z napędem hybrydowym.

"Niestety, ładowanie i zasięg tych samochodów (elektrycznych - PAP) nie pozwala pokonywać dłuższych tras, więc na te dłuższe odcinki, powyżej 100 km od Szczecina musimy wykorzystywać auta albo z napędem spalinowym, albo hybrydowym" - mówił prezydent miasta. Podkreślił, że auto prowadzi się "doskonale".

Nowe auta zostały zakupione z blisko 50-proc. dofinansowaniem z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Koszt ich zakupu to blisko 544 tys. zł, z czego dofinansowanie wyniosło 250 tys. zł.

"Koszty eksploatacji są bardzo, bardzo niskie, ponieważ na dziś korzystamy z systemu ładowania (miejskiej stacji - PAP), który dla wszystkich użytkowników póki co jest systemem ładowania bezpłatnego" - tłumaczył Krzystek.

Jak poinformował Łukasz Kosmala z Wydziału Zarządzania Projektami Urzędu Miasta, w Szczecinie znajduje się obecnie ok. 40 miejskich i prywatnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Miejskie stacje szybkiego ładowania o mocy szczytowej 50 kW stanęły w trzech punktach miasta w ubiegłym roku. Według planów, do końca 2020 r. w mieście powinno się znaleźć około stu stacji ładowania.

Szczecińscy urzędnicy miejscy korzystają obecnie z dwunastu samochodów elektrycznych; dysponują nimi m.in. pracownicy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego czy Domów Pomocy Społecznej. Program Rozwoju Elektromobilności miasto realizuje od 2017 r.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas