Elektrykiem po Alpach? Czy to możliwe? Sprawdziliśmy
Samochód elektryczny nie musi się już kojarzyć wyłącznie z miastem, użytkowaniem na krótkich trasach, ograniczoną funkcjonalnością i nieustannym, pełnym obaw zerkaniem na wskaźnik zasięgu. Przekonaliśmy się o tym, uczestnicząc w zimowej wyprawie przez Alpy za kierownicą audi e-tron.
![Audi E-tron w Alpach](https://i.iplsc.com/0009U9K19IRCEYPO-C322-F4.webp)
Pierwszy etap miał około 370 kilometrów długości i wiódł z Zurichu do szwajcarskiej miejscowości Arosa, z przystankiem na przełęczy Fernpass. To tam znajduje się jedna z pięciu istniejących na tej trasie stacji z ultraszybkimi ładowarkami sieci Ionity. Podobne mają pojawić się również w Polsce (w sumie 11 - przy autostradach A1,A2 i A4). Jeszcze ich nie ma, ale jest już ogłoszony przez operatora Ionity cennik. Wzbudził wiele komentarzy i zasługuje na kilka zdań wyjaśnienia.
![](https://i.iplsc.com/0009U9K4VLBRYIOV-C322-F4.webp)
3,50 zł za 1 kWh to cena, która faktycznie może przyprawić o zawrót głowy. Oznacza bowiem, że pokonanie każdych 100 km elektrycznym SUV-em byłoby ponaddwukrotnie droższe niż przejazd na tej samej trasie podobnej klasy dieslem. Trzeba jednak pamiętać, że taka zainstalowana przy autostradzie czy górskiej serpentynie superładowarka to wykwintny stek z argentyńskiej polędwicy.
Na co dzień użytkownik e-auta żywi się kotletami mielonymi - czerpie energię do swojego samochodu w przydomowym garażu, na parkingu biurowca, w którym pracuje itp. Tak jest o wiele taniej, poza tym fachowcy zalecają, by dla zdrowia baterii doładowywać ją właśnie niespiesznie, z pomocą urządzeń o mniejszej mocy. A gdy przyjdzie nam skorzystać w podróży z komercyjnych, przydrożnych ładowarek, też nie jesteśmy skazani na głęboki drenaż portfela. Wspomniane 3,50 za 1 kWh jest bowiem ceną maksymalną, dla przygodnego klienta. Tym stałym Ionity oferuje rabaty, abonamenty i specjalne pakiety.
![](https://i.iplsc.com/0009U9K7EH8ORRKJ-C322-F4.webp)
Właściciele audi e-trona i mercedesa EQC przy zakupie samochodów otrzymują karty, uprawniające do tańszego "tankowania" na stacjach Ionity - za 1,49 zł/kWh. W pierwszym roku karta jest darmowa. Potem w przypadku Audi będzie kosztować 77 zł miesięcznie. Zresztą kto ma głowę na karku ten także podczas dalekiej podróży będzie mógł podpiąć auto do taniego lub wręcz darmowego gniazdka - na przykład w hotelu, w którym zatrzyma się na nocleg...
Audi e-tron po Alpach. Zdjęcia
Samochód elektryczny nie musi się już kojarzyć wyłącznie z miastem, użytkowaniem na krótkich trasach, ograniczoną funkcjonalnością i nieustannym, pełnym obaw zerkaniem na wskaźnik zasięgu. Przekonaliśmy się o tym, uczestnicząc w zimowej wyprawie przez Alpy za kierownicą audi e-tron.
![](https://i.iplsc.com/0009U9IM0JPYQSRH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9II2ET0KR5H-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9ILCT4336NP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9IFO0UB04JF-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9IDI1LXY2CL-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9IED966B4KI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9IBLPSSP4FU-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9ICMNE4B9D1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9I9QJHRG0NC-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9I83NYVK543-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9I4QLUFN003-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9IA5MQU3STR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9I3PPCN869Q-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9I5F0T57J7F-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9I2K8HRCE10-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9I18WVR6MJX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HWG9XVOQO6-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HZ60LWUK8H-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HYK67I0II4-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HXC6TMM9FC-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HUXJX2HB3G-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HVGV2PBJR8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HTELTB2DRP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HSKMD26Q7S-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HRHYGB88FG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HQRTSKEEQI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HNKTHX9IQ8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HPG6HV1JMI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HMK66AY2CI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HLE1YRWANI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HOREPCM5TQ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HJRKJ0E0T7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0009U9HKHQBBL3MV-C322-F4.webp)
Uzupełnienie energii z ładowarki o mocy 150 kW (to maksymalna możliwa w przypadku tego modelu Audi) na przełęczy Fernpass zajęło nam 20 minut. Akurat, by rozprostować kości, skorzystać z toalety czy napić się kawy.
Dzięki trybowi boost audi e-tron 55 quattro przez osiem sekund dysponuje 664 niutonometrów momentu obrotowego, dostępnego natychmiast po naciśnięciu pedału przyspieszenia. Przez 60 sekund utrzymuje moc systemową o wartości 408 KM. Liczba 100 pojawia się na prędkościomierzu po niespełna 6 sekundach od startu. Takie parametry i osiągi dają pełne prawo, by kierowca poczuł się królem niemieckiej autostrady. Jednak także na krętych, górskich, w wyższych partiach pokrytych śniegiem drogach, elektryczne audi, dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i napędowi 4x4 spisywało się świetnie.
![](https://i.iplsc.com/0009U9KED392JJ51-C322-F4.webp)
Wrażenia z jazdy w takich warunkach można streścić w dwóch słowach: dynamika i bezpieczeństwo. Właściwie należałoby dodać jeszcze trzecie: komfort. W kabinie jest niewiarygodnie cicho (wiadomo - elektryk), a zasób energii pozwala w pełni korzystać z jej odbiorników. Co w końcu ważne przy panującej wokół iście zimowej aurze...
![](https://i.iplsc.com/0009U9KGXBQTV0DS-C322-F4.webp)
Po nocy spędzonej w Arosie ruszyliśmy w dalszą drogę, do Monachium. W sumie przejechaliśmy audi e-tronem około 550 km. Były to dwa dni i pół tysiąca kilometrów prawdziwej przyjemności. Dodajmy, że przyjemności zeroemisyjnej. Jechaliśmy elektrykiem, korzystaliśmy z ładowarek zasilanych wyłącznie zieloną energią, spaliśmy w hotelach neutralnych dla środowiska naturalnego. Ba, nawet jako pasażerowie samolotu uczestniczyliśmy w akcji, kompensującej emisję dwutlenku węgla. Jeżeli tak ma wyglądać przyszłość, to jesteśmy za.