Najciekawsze koncepty Lexusa z ostatnich lat
Najciekawsze koncepty Lexusa z ostatnich lat
Lexus poinformował, że na rozpoczynającej się pod koniec miesiąca wystawie Tokyo Motor Show pokaże nowy samochód koncepcyjny. Na konkretne informacje musimy jednak poczekać do rozpoczęcia targów. Tymczasem przypominamy samochody koncepcyjne zaprezentowane przez Lexusa na najbardziej prestiżowych salonach samochodowych od 2003 roku.
W 2012 roku Lexus LF-LC (Lexus Future Luxury Coupe) zrobił ogromną furorę na North American International Motor Show w Detroit, a potem w Australii. W koncepcyjnym LF-LC wykorzystano znane z LFA technologie kompozytów zbrojonych włóknami węglowymi połączonych z elementami z aluminium, by zapewnić niską masę nadwozia i optymalne własności jezdne. Zastosowano także zaawansowany napęd Lexus Hybrid Drive o łącznej mocy 438 KM. Projekt samochodu został uhonorowany nagrodą EyesOn Design.
Wizjonerski Lexus LF-FC (Lexus Future Flagship Car / Fuel Cell) został zaprezentowany w 2015 roku na Tokyo Motor Show, ukazując design i technologie, których można się spodziewać we flagowych limuzynach przyszłości. LF-FC został wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe, które dostarczają prądu silnikom elektrycznym napędzającym wszystkie cztery koła. W kabinie zastosowano zaawansowane interfejsy człowiek-maszyna, wykorzystujące holograficzne obrazowanie i sterowanie gestami. Samochód zaopatrzono też w system zautomatyzowanego prowadzenia pojazdu, zwiększający komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Inspirowany projektami LFA i LF-LC koncepcyjny Lexus LF-CC (Lexus Future Compact Coupe) z oszczędnym napędem hybrydowym, wykorzystującym czterocylindrowy silnik 2.5 został zaprezentowany w 2012 roku w Paryżu. Sportowe coupe, odznaczające się niską emisją niepożądanych substancji, zapowiadało rozwiązania stylistyczne, które pojawiły się potem w Lexusie IS trzeciej generacji. Dalsza ewolucja stylistyki L-finesse przyniosła powiększony charakterystyczny grill w kształcie klepsydry z potrójnymi, superjasnymi reflektorami LED po bokach.
Przedstawiony w 2014 roku na wystawie w Los Angeles Lexus LF-C2 był koncepcją stylowego grand tourera z otwartą kabiną 2+2. Designerzy ułożyli płaszczyzny, krawędzie i łuki w sposób pozwalający uzyskać niezwykłą grę świateł na powierzchni nadwozia pokrytej specjalnym lakierem. Kabina Lexusa LF-C2 imponowała przestronnością i luksusem, podkreślonym przez starannie zaprojektowane i wykonane elementy wykończenia.
Drugi koncepcyjny Lexus LF-A z roku 2007 miał bardziej aerodynamiczne nadwozie, wnętrze bliskie wersji seryjnej i oznakowanie linii F. Jeszcze w tym samym roku okazało się, że widlasty silnik będzie miał dziesięć cylindrów i że prowadzone są prace nad wersją hybrydową. Na torach trwały próby samochodów testowych, w tym wczesnych wersji z dużymi, stałymi tylnymi spojlerami. W grudniu 2007 roku pojawiła się informacja, że prototyp LF-A ustanowił nieoficjalny rekord okrążenia Nürburgring Nordschleife w czasie 7 minut i 24 sekund. Seryjny Lexus LFA zadebiutował na rynku w 2010 roku, zaś do grudnia 2012 roku wyprodukowano jego ostatni, pięćsetny egzemplarz. Dziś te samochody osiągają zawrotne ceny, kilkakrotnie większe od cen katalogowych.
Lexus UX (Urban Crossover), kolejny samochód koncepcyjny zaprojektowany przez europejskie studio ED2, zadebiutował w 2016 roku na wystawie w Paryżu. Auto o futurystycznych kształtach wyposażono w szereg nowatorskich rozwiązań, w tym fotele Lexus Kinetic Seat wykonane z użyciem przędzy z syntetycznych nici pajęczych QMONOS, kamery z wyświetlaczami zamiast lusterek wstecznych czy elektrochromatyczne szyby o regulowanym przyciemnieniu. Wiosną 2017 roku Lexus oficjalnie potwierdził, że powstanie seryjna wersja modelu UX.
Lexus LF-Xh (Lexus Future Crossover hybrid), imponujący wyrazistym designem opartym na ewoluującej stylistyce L-finesse, przyciągnął uwagę gości Tokyo Motor Show 2007. Wrażenie robił też dynamiczny napęd Lexus Hybrid Drive, który trafił później do Lexusa RX 400h, zapewniając mu znakomite osiągi połączone z płynnością jazdy i niewielką emisją niepożądanych substancji.
Lexus LF-X (Lexus Future Crossover), którego również zaprezentowano w roku 2003 w Tokio, miał wypełnić lukę między pionierskim SUV-em RX i sprzedawanym w Ameryce dużym SUV-em GX. Auto oparte na platformie Lexusa GS 430 zaopatrzono 300-konny silnik V8, trzy rzędy foteli i elektroniczną tablicę przyrządów.
Zaprezentowany na Tokyo Motor Show pod koniec 2005 roku elegancki Lexus LF-Sh (Lexus Future Sedan hybrid) przedstawiał jedynie koncepcję nadwozia – szczegóły wnętrza pokazano w następnym roku na North American Motor Show. LF-Sh, który wyglądem był bardzo zbliżony do wprowadzonego wkrótce potem Lexusa LS czwartej generacji, wyposażony był w reflektory LED, wyloty rur wydechowych zintegrowane z tylnym zderzakiem oraz hybrydowy napęd na cztery koła – wszystkie te nowości trafiły również do samochodów seryjnych.
Zaprojektowany we francuskim studiu ED2 – europejskim ośrodku projektowym Lexusa – koncepcyjny model LF-SA (Lexus Future Small Adventurer) miał na celu przedstawienie pomysłów firmy w segmencie dotąd przez nią nieeksplorowanym. Inspirowany duchem weekendowej przygody LF-SA pokazuje korzyści z nowoczesnych rozwiązań w zakresie łączności, pokładowej rozrywki i bezpieczeństwa, zapewniające komfort korzystania z samochodu zarówno w codziennej miejskiej jeździe, jak i wypadów za miasto.
Pierwszym koncepcyjnym samochodem Lexusa był pokazany na Tokyo Motor Show 2003 model LF-S (Lexus Future Sedan). Zapowiadał on wprowadzenie marki, którą stworzono z myślą o podbiciu rynku amerykańskiego, a do sprzedaży w Japonii. Auto o opływowych kształtach wyposażono w sześć kamer zastępujących lusterka wsteczne, dysze sprężonego powietrza pełniące rolę wycieraczek, przejrzysty panoramiczny dach z podświetleniem i zbliżeniowe zamki. Linie nadwozia LF-S znalazły potem odzwierciedlenie w Lexusie GS trzeciej generacji. Napęd samochodu stanowiła mocna jednostka hybrydowa z silnikiem V8, zapowiadająca rozwój technologii hybrydowej Lexusa – dziś z napędem hybrydowym dostępne są wszystkie modele marki z wyjątkiem największych aut terenowych, a hybrydy stanowią ponad 90 procent wszystkich Lexusów sprzedawanych w Europie Zachodniej.
Zaprezentowany w roku 2011 na wystawie w Nowym Jorku Lexus LF-Gh (Lexus Future Grand-touring hybrid) powstał, by ustanowić nowe standardy w segmencie sportowych sedanów klasy premium. Jego twórcy pokazali, że da się połączyć sportową formę z funkcjonalnością i pogodzić sprzeczne wymagania wynikające np. z aerodynamiki i konieczności odpowiedniego chłodzenia. Elementy designu LF-Gh trafiły do czwartej generacji Lexusa GS.
Zgrabny Lexus LF-Ch (Lexus Future Compact hybrid) zadebiutował w 2009 na wystawie we Frankfurcie, będąc odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na niewielkie, ekologiczne auta luksusowe. Pełne harmonii, opływowe nadwozie było efektem dalszej ewolucji stylistyki Lexus L-finesse, zaś hybrydowy napęd zapewniał dobre osiągi przy małym zużyciu paliwa i niskiej emisji niepożądanych substancji.
Przedstawiony w 2004 roku podczas New York Auto Show Lexus LF-C (Lexus Future Convertible) miał chowany, sztywny dach, który w zależności od ustawienia nadawał samochodowi charakter coupe, kabrioletu, targi lub speedstera. W LF-C zastosowano przycisk Start-Stop, tylne lampy zespolone z diodami LED, kubełkowe fotele z zamszową tapicerką, tablicę przyrządów 3D, elektroniczny pedał przyspieszenia oraz chowane kamery zamiast bocznych lusterek. Elementy designu LF-C pojawiły się w Lexusie IS drugiej generacji.
Pokazany na wystawie w Detroit w 2008 roku Lexus LF-AR (Lexus Future Advance Roadster) był trzecią i ostatnią przed rozpoczęciem produkcji seryjnej koncepcyjną wersją LF-A. Podobnie jak drugi LF-A, samochód miał mocne i lekkie nadwozie z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym z elementami z aluminium oraz wysokoobrotowy silnik V10, zapewniając niesamowite wrażenia z dynamicznej jazdy w otwartej kabinie.
Koncepcyjny Lexus LF-A (Lexus Future Advance) zadebiutował w 2005 roku na wystawie motoryzacyjnej w Detroit. Choć zapowiedzi seryjnej produkcji modelu stały pod znakiem zapytania, ujawniono garść informacji – w tym, że widlasty silnik o pojemności poniżej pięciu litrów i mocy około 500 KM będzie zapewniać prędkość maksymalną rzędu 320 km/h. Dziennikarze z całego świata byli zachwyceni supersamochodem Lexusa i bombardowali głównego inżyniera Haruhiko Tanahashi pytaniami o ten ambitny projekt.
Przyciągający wzrok Lexus LF-NX (Lexus Future Nimble Crossover) zadebiutował w 2013 roku na wystawie we Frankfurcie, wyposażony w nową hybrydową jednostkę napędową, zoptymalizowaną pod kątem wykorzystania w crossoverze. Przód auta zdominowany był przez jeszcze bardziej wyrazisty niż dotąd grill w kształcie klepsydry, zaś muskularne linie kreśliły atletyczną sylwetkę, dopasowaną do stylu miejskiego crossovera. Projekt stanowił zapowiedź niezwykle popularnego Lexusa NX.