Toyota ma już 80 lat!

Mija właśnie równie 80 lat od debiutu pierwszego samochodu Toyoty. Pierwszy pojazd - prototypowy model o nazwie A1 - zaprezentowany został w połowie 1935 roku.

Mało kto pamięta, że założyciel japońskiego koncernu - Sakichi Toyoda - zapisał się w historii, jako wynalazca automatycznego krosna. Dzięki uzyskanemu patentowi w 1918 roku zarejestrował on firmę Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd. (Przędzalnictwo i Tkactwo), co szybko przyniosło mu fortunę.

W dwanaście lat później przedsiębiorstwo było już lokalnym potentatem, a syn założyciela - Kiichiro - rozmyślał nad kolejnymi inwestycjami. Młody Japończyk zafascynowany był automobilizmem i pozycją, jaką w krótkim czasie osiągnął Henry Ford. Naturalnym jest więc, że w jego głowie zrodził się pomysł produkcji samochodów.

Reklama

W 1933 roku - z polecenia Kiichiro - w zakładach Toyody ruszył dział zajmujący się opracowaniem pojazdów. Na efekty prac japońskich inżynierów trzeba było poczekać dwa lata. W 1935 roku światło dzienne ujrzały dwa prototypy. Pierwszym był osobowy model o nazwie A1. Drugim - stworzona w oparciu o niego ciężarówka (podwozie do zabudowy) - G1. Pierwszy egzemplarz miał zamontowaną za kabiną, otwartą, drewnianą, pakę.

Już w lipcu 1936 roku zakłady Toyody rozpoczęły produkcję seryjną. Zmodyfikowane modele otrzymały nazwy AA (sedan) i AB (phaeton) oraz G1 (ciężarówka). Podstawowy AA wyceniony został wówczas na 3 350 jenów. 

Pierwsze produkcyjne auto japońskiej marki - Toyoda AA - wpisuje się w dzisiejsze standardy segmentu D. Pojazd o masie 1,5 tony mierzył 4,78 m długości, 1,73 m szerokości i 1,73 m wysokości. Rozstaw osi to typowe dla dzisiejszych aut tej klasy 2,85 m.

Chociaż sam samochód był w dużej mierze był kopią amerykańskiego Chryslera Airflow silnik już wówczas mógł robić wrażenie. Osobowy AA napędzany był sześciocylindrowym motorem o pojemności 3,4 l. Chłodzona wodą, rzędowa jednostka z rozrządem w układzie OHV legitymowała się mocą 65 KM osiąganą przy 3 tys. obr./min. Podobne osiągi miały w owym czasie budowane przez Forda jednostki V8.

Aut przetrwało w ofercie do 1942 roku. Łącznie wyprodukowano 1404 egzemplarze modelu AA. W kilka miesięcy od zbudowania pierwszych pojazdów - w 1937 roku - z inicjatywy Kiichiro Toyody zarejestrowano w Japonii firmę Toyota Motor Co., Ltd. Tak właśnie rodziła się potęga największego obecnie producenta samochodów na świecie.

Paweł Rygas

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Toyota
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy