Tajemnicze pojazdy na polskich drogach. Też je widziałeś?
Wydawać by się mogło, że światowi potentaci z branży motoryzacyjnej dostrzegają w Polsce wyłącznie niewyczerpane źródło taniej siły roboczej.
Mało kto wie, że w naszym kraju istnieją też specjalistyczne ośrodki badawcze, a wiedza i doświadczenie zatrudnionych w nich inżynierów cenione są na całym świecie.
Jednym z nich jest działający przy fabryce Fiata w Bielsku-Białej Ośrodek Badawczo-Rozwojowy BOSMAL. Historia instytutu sięga 1972 roku - pierwotnie miał być zapleczem konstrukcyjnym i badawczo-rozwojowym Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. To właśnie tutaj narodziły się legendarne modele koncepcyjne, jak chociażby Beskid czy Bombel. Wśród fanów "malucha" ośrodek znany jest głównie z niskoseryjnej produkcji Fiata 126p Cabrio.
W listopadzie 1990 roku Fabryka Samochodów Małolitrażowych została przekształcona w spółkę skarbu państwa, ale BOSMAL pozostał poza strukturą FSM S.A. i od tego czasu jest w pełni samodzielną, certyfikowaną jednostką badawczo-rozwojową.
Obecnie firma zatrudnia 345 pracowników, w tym 15 z tytułami profesorskimi lub doktorskimi, i ponad 200 inżynierów. Czym zajmują się zatrudnieni w Bielsku-Białej konstruktorzy?
Trzonem działalności pozostają prace badawcze i konstrukcyjne z zakresu motoryzacji. Te obejmują nie tylko badania pojazdów, ale też projektowanie poszczególnych podzespołów, a nawet stanowisk produkcyjnych.
Jednym z filarów działalności są też zaawansowane testy prototypów nowych modeli. W Bielsku testowane są np. najnowsze pojazdy Fiat Chrysler Automobiles. Na okolicznych drogach często zobaczyć można m.in zamaskowane prototypy nowych fiatów i alf romeo.
Ostatnio nieopodal Bielska-Białej sfotografowane zostały tajemnicze modele z zakamuflowanym nadwoziem przypominającym kształtem Maserati Ghibli. Ponieważ w podobnym kamuflażu zobaczyć można było niegdyś nową Alfę Romeo Giulia, wszystko wskazuje na to, że w Polsce testowana jest właśnie - długo zapowiadana - Alfetta, czyli większa, celująca w segment E, siostra najnowszej Alfy Romeo.
O ile jednak nałożone na płytę podłogową Giulii nadwozie Ghibli musiało zostać odpowiednio skrócone, o tyle na płycie podłogowej Alfetty (?) musiało zostać wydłużone. Podobny pojazd jak na zdjęciu z Polski udało się zaobserwować również we Włoszech, na Sycylii.
Nowa Alfa Romeo Alfetta (nazwa nie została jeszcze potwierdzona) stanowić ma konkurencję dla takich pojazdów, jak BMW serii 5 czy Mercedes-Benz klasy E. Zgodnie z założeniami, samochód ten powinien trafić na rynek w 2017 roku.
Na polskich drogach testowane są również oklejone maskowaniem Alfy Romeo Giulia (prawdopodobnie "zwykłe" wersje, do tej pory pokazano tylko topową wersję QV), a także nowe fiaty - sedan Aegea.
A może komuś udało się "upolować" zamaskowany kabriolet? To będzie nowy, zbudowany na bazie Mazdy MX-5 pojazd, prawdopodobnie sprzedawany jako Fiat 124 Spider.