Szok. 272 KM z 3 cylindrów i litra pojemności!

Na 36. Międzynarodowym Sympozjum Silnikowym w Wiedniu przedstawiciele Volkswagena nakreślili najnowsze plany koncernu dotyczące rozwoju jednostek napędowych.

Jakich nowych silników można się wkrótce spodziewać w kolejnych generacjach pojazdów niemieckiego koncernu?

Jeśli zastanawiacie się np., jak daleko inżynierowie mogą się jeszcze posunąć w ramach tzw. downsizingu znamy odpowiedź. Niemcy pracują właśnie nad silnikiem dla nowego Polo WRC. Jednostka wywodząca z serii EA211 rozwijać ma moc 272 KM i dysponować maksymalnym momentem obrotowym 270 Nm. Osiągi nie robiłyby może większego wrażenia, gdyby nie fakt, że motor ma trzy cylindry, dwanaście zaworów i ledwie jeden litr pojemności skokowej!

Reklama

W układzie dolotowym zastosowano prostą sprężarkę typu mono-scroll wspomaganą przez sprężarkę elektryczną. Takie połączenie pozwala na wyeliminowanie zjawiska turbodziury i zapewnia bardzo korzystny przebieg momentu obrotowego dostępnego w szerokim zakresie obrotów.

Inżynierowie Volkswagena pracują też nad nowym, benzynowym W12 o pojemności 6,0 l. Jednostka z rodziny TSI, którą spotkać można będzie m.in. w nowych Bentleyach, w topowej wersji rozwijać ma moc 608 KM. Dla zoptymalizowania tarcia gładzie cylindrowe pokryto specjalna powłoką APS, od nowa zaprojektowano też magistralę olejową (z dodatkowym obwodem i pompą zapewniającą większe ciśnienie przy wysokim obciążeniu - np. w czasie jazdy w terenie).

Za doładowanie odpowiadają dwie sprężarki typu twin-scroll, jednostka wyposażona jest ponadto w system dezaktywacji cylindrów i aktywne zawieszenie wykorzystujące poduszki hydrauliczne i elektromagnetyczne siłowniki.

Przedstawiciele Volkswagena twierdzą, że nowy W12 będzie najbardziej ekonomicznym dwunastocylindrowcem w segmencie aut luksusowych. Motor emitować ma średnio poniżej 250 gramów CO2/km, co odpowiada średniemu zużyciu paliwa na poziomie 10,7 l/100 km. Jednostka legitymować ma się mocą 608 KM (przy 6000 obr./min) i dysponować maksymalnym momentem obrotowym aż 900 Nm oferowanym w zakresie 1500-4500 obr./min.

Część z napędzanych nowym silnikiem modeli będzie w stanie przyspieszać do 100 km/h w mniej niż 4 sekundy i osiągać prędkość maksymalną ponad 300 km/h.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama