Rekordowy przejazd Hyundaia ix35 Fuel Cell
Hyundai ix35 Fuel Cell odnotował rekord przejazdu samochodu zasilanego ogniwami paliwowymi, pokonując 700 km na jednym zbiorniku wodoru. Trasa prowadziła przez trzy kraje skandynawskie, a pokonali ją dwaj kierowcy, pionierzy ekologicznej jazdy: Marius Bornstein i Arnt G. Hartvig.
Model ix35 Fuel Cell, pierwszy na świecie samochód napędzany energią elektryczną uzyskiwaną z wodoru, który trafił do seryjnej produkcji, przejechał z Oslo do Malmö przez Geteborg i Kopenhagę. Podróż trwała 10 godzin, a średnia prędkość jazdy wyniosła 76 km/h.
Zgodnie z założeniem producenta zasięg samochodu na jednym tankowaniu wynosi 594 km, tymczasem test udowodnił, że możliwe jest uzyskanie jeszcze lepszego wyniku. Co więcej, po osiągnięciu celu komputer samochodu wskazywał, że może on przejechać kolejnych 10 km.
"Nasz plan zakładał zakończenie podróży w Kopenhadze, ale po dotarciu na miejsce okazało się, że w zbiorniku nadal jest wodór, co umożliwiło nam kontynuowanie jazdy. Kiedy dojechaliśmy na stację w Malmö mieliśmy jeszcze zasięg na kolejnych, kilka kilometrów. Wynik, jaki udało nam się osiągnąć, pokazuje możliwości modelu ix35 Fuel Cell oraz potencjał tej technologii. Jestem zdania, że to był światowy rekord" - powiedział Marius Bornstein.
Obydwaj kierowcy mają już za sobą długodystansowy test modelu ix35 Fuel Cell. W kwietniu 2012 roku pokonali odległość 2 260 km, podróżując z Oslo do Monako i promując tym samym wodorowe systemy paliwowe oraz rozwijającą się infrastrukturę stacji tankowania.
W czerwcu tego roku powstała w Malmö kolejna stacja wodorowa, w efekcie europejskiego projektu HyFIVE (Hydrogen for Innovative Vehicles). W ramach tej inicjatywy 110 samochodów wodorowych dostarczonych przez 5 producentów pojawi się na ulicach wybranych europejskich miast - wśród nich będzie 75 samochodów marki Hyundai.
Hyundai ix35 Fuel Cell jest najnowszym modelem, który powstał w ramach programu prowadzonego od 1998 r. w centrum badawczym nad ogniwami paliwowymi w Instytucie Rozwoju Technologii Ekologicznej Hyundaia w Korei. W styczniu 2013 roku firma została pierwszym na świecie producentem motoryzacyjnym, który rozpoczął masową produkcję bezemisyjnego, napędzanego wodorem modelu, podkreślając tym samym pozycję lidera w rozwoju technologii ogniw paliwowych.