Produkcja Fiata Panda może wrócić do Polski

1 czerwca ogłoszony zostanie nowy plan dotyczący przyszłości Fiata. Z nieoficjalnych informacji wynika, że jedną z kluczowych ról odgrywa w nim polska fabryka w Tychach.

Produkcja Fiata Panda kolejnej generacji ma zostać przeniesiona do Tychów
Produkcja Fiata Panda kolejnej generacji ma zostać przeniesiona do TychówInformacja prasowa (moto)

Wszystko wskazuje na to, że Fiat planuje przeistoczyć się w światowego potentata w dziedzinie produkcji samochodów segmentu... premium. Chociaż może to brzmieć niezbyt poważnie chodzi o to, by ograniczyć ofertę "budżetowych" pojazdów na rzecz nowych modeli Alfy Romeo, Jeepa i Maserati. W ich przypadku marże sprzedażowe są zdecydowanie wyższe, a koszty pracy mają mniejszy wpływ na ostateczną cenę modelu.

Z oferty Fiat Chrysler Automobiles zniknąć mają np. przestarzałe Alfa Romeo MiTo i Fiat Punto, a zwolnione w ten sposób moce produkcyjne wykorzystane zostaną do produkcji nowych suvów.

Ważnym elementem opracowanego przez Sergio Marchionne planu ma być Polska. Wg źródeł zbliżonych do Fiata, polski zakład w Tychach na powrót zająć ma się produkcją Fiata Pandy.

Produkowane w latach 2003-2012 drugie wcielenie Pandy wytwarzane było wyłącznie w Polsce. Produkcję trzeciej generacji powierzono włoskiemu zakładowi w Pomigliano d’Arco. Decyzja miała na celu uchronienie podupadającego włoskiego zakładu przed znaczną redukcją zatrudnienia. Od tego czasu polska fabryka w Tychach skupia się głównie na budowaniu podstarzałego, acz wciąż cieszącego się dużym powodzeniem, modelu 500. W sumie w Polsce powstało 2,16 mln egzemplarzy Fiata Pandy. Aż 2,03 mln z nich trafiło na rynki zagraniczne.

Obecnie w Tychach produkowany jest głównie Fiat 500Informacja prasowa (moto)

Ponowne przeniesienie produkcji Pandy nad Wisłę mogłoby nastąpić na przełomie lat 2019-2020, gdy obecny model doczeka się rynkowego następcy. Na takiej decyzji zaważyć miały względu ekonomiczne. Koszty pracy we Włoszech wciąż są zdecydowanie niższe niż w naszym kraju. Włosi zamierzają też nadać swoim samochodom większej ekskluzywności za sprawą promowania ich znaczkiem "made in Italy".

Zgodnie z takim założeniem w ojczyźnie marki powstawać mają np. wszystkie modele Alfy Romeo. Ulokowanie produkcji nowych Alf w zakładzie nieopodal Neapolu ma też silne uwarunkowania historyczne. Pierwszym samochodem budowanym w Pomigliano był słynny Alfasud. W zakładzie powstawały też Alfy Romeo: 33, 145, 146, 155, 56, 147, GT oraz 159.

Już w marcu ubiegłego roku pytany o przyszłość włoskiej fabryki w Pomigliano d'Arco Serghio Marchionne przyznał, że "następna Panda nie będzie produkowana nie tylko w Pomigliano, ale w ogóle we Włoszech"...

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas