Największy reflektor na świecie

Dla najnowszego superluksusowego okrętu flagowego Mercedesa - Maybacha - Hella opracowała największy do tej pory reflektor. Rzucającą się w oczy cechą szczególną jest monogram Maybacha umieszczony na soczewce projektora modułu bi-ksenonowego. Przebieg strumienia światła został tak wyliczony, że wyraźnie widoczne na soczewce podwójne M nie jest widoczne na oświetlanej drodze. Oświetlenie wnętrza to już prawdziwe dzieło sztuki - łączy w sobie szlachetne materiały z nowoczesną techniką, dzięki czemu luksusowa kabina przypomina w ciemnościach prawdziwą scenę.

Pod przezroczystą szybą o powierzchni całkowitej 1430 centymetrów kwadratowych zintegrowano w systemie reflektorów głównych Maybacha wszystkie funkcje oświetleniowe. System składa się z czterech różnych modułów, które w dwóch podwójnych, lekko skośnie wobec siebie ustawionych owalnych formach połączone są z powierzchniami o wielkich zdolnościach odblaskowych. Wraz z tytanowymi i matowosrebrnymi elementami sprawiają one, że cały reflektor zyskuje bardzo szlachetny i stylistycznie doskonały wygląd. Cechą szczególną i wyróżniającą projektorowy moduł bi-ksenonowy jest monogram Maybacha, umieszczony na sferycznej szklanej soczewce o śrenicy 70 mm. Jedna żarówka ksenonowa wytwarza zarówno światło mijania, jak i drogowe. Przełączanie odbywa się na drodze szybko funkcjonującego mechatronicznego urządzenia: dla światła mijania unoszona jest ruchoma przesłona, dla światła drogowego opuszcza się ją, przez co strumień światła nie natrafia na żadne przeszkody.

Reklama

Dynamiczny system regulacji poziomowania reflektorów i wysokowydajny układ oczyszczania szyb lamp gwarantują prawidłowe ustawienie w każdej chwili oraz idealną widoczność dzięki nieskazitelnie czystej szybie. Podczas mgły, deszczu lub śnieżycy moduł biksenonowy jest wspierany przez umieszczone obok światło przeciwmgłowe. Wyposażone jest ono w największą zastosowaną dotąd w tej funkcji 70-milimetrowej średnicy soczewkę oraz najwydajniejszy reflektor w swoim rodzaju. Specjalne wyprofilowanie soczewki zapewnia szeroki dywan światła przed samochodem dla lepszego rozpoznawania oznaczeń szosy w warunkach złej widoczności. Powyżej światła przeciwmgłowego umieszczony jest dodatkowy reflektor dalekosiężny z odbłyśnikiem typu FF i żarówką H7. Przejmuje on przede wszystkim funkcję sygnałową ("mruganie", sygnał świetlny) i w swej obudowie obejmuje także światło pozycyjne. W jego roli po raz pierwszy zastosowano lekko zabarwioną na niebiesko żarówkę halogenową "Blue Vision", doskonale pasującą do lampy ksenonowej, której światło ma barwę zbliżoną do słonecznego. Jeśli chodzi o światło kierunkowskazu, umieszczone powyżej modułu bi-ksenonowego, dodatkowe elementy optyczne dbają o to, by szczególnie wyraźnie widoczny sygnał migacza wysyłany był w kierunku jazdy. Dla optymalnego oznakowania boków pojazdu w ciemnościach zintegrowano w lampę zespoloną także markery - żółte światła obrysowe.

W kabinie Maybacha stworzono świat doznań oświetleniowych dzięki zastosowaniu szlachetnych materiałow - jak drewno, chrom i polerowane aluminium - których najwyższa jakość jest wyczuwalna w każdym aspekcie. Centralna konsolka podsufitowa, kompleksowa centralka sterownicza, obramowana jest elegancko połyskującymi trójwymiarowo pleksiglasowymi światłowodami z poziomo wkomponowanymi elementami laserowymi. Źródłami światła są białe diody świetlne LED. W cieniutkich i płaskich lamkach do makijażu przy lusterkach w osłonach przeciwsłonecznych mikrożarówki zapewniają optymalne oświetlenie i barwę światła. W mechanizmie zawieszenia przesłony zastosowano innowacyjny, dwuprzegubowy system, który daje oszczędność miejsca i redukuje kompletną grubość elementów montażowych do zaledwie 15 mm. Dwie diody świetlne zapewniają źródło światła dla reflektorów ułatwiających orientację w konsoli środkowej, ale oświetlających również podłogę. Światło do bocznych lampek do czytania doprowadzane jest do maleńkich reflektorków za pomocą światłowodów w taki sposób, by czytanie np. mapy było najłatwiejsze i pozbawione przeszkadzających odblasków.

W systemie oświetlenia tylnej części kabiny - obok funkcji pełnego oświetlenia - zastosowano centralne lampki do czytania, zapewniające bezodbłyskowe i bezcieniowe oświetlenie do czytania. Podobnie jak w przypadku bocznych lampek do czytania, także i tu doprowadzenie światła i jego rozdział odbywają się dzięki światłowodom. Po bokach, w środkowych i tylnych słupkach, zastosowano podświetlenie sufitowe wzorowane na dekoracyjnych, architektonicznych lampach kinkietowych. Zintegrowane w nim diody świetlne LED wytwarzają nakładające się na siebie strumienie światła, tworząc jedyny w swoim rodzaju wzorzec świetlny na elementach wykończenia wnętrza.

Współgranie wszystkich funkcji oświetleniowych tworzy w Maybachu absolutnie niezrównany nocny design świetlny, idealnie dostosowany do szlachetnego charakteru wnętrza i zapewniający wymagającemu klientowi także podczas jazdy nocą wyjątkowo luksusową atmosferę.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: reflektory | oświetlenie | światło | światła
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy