"Miśki" z ropniakami
Wciąż rosnąca popularność silników typu diesel zmusza kolejnych producentów do montowania tej jednostki napędowej pod maskami produkowanych przez siebie modeli. Ostatnio uczyniło to także japońskie Mitsubishi. W tak popularnych i lubianych przez nabywców modelach jak carisma i space star już wkrótce (początek 2001 roku) pojawi się nowy silnik diesla z systemem common rail (bezpośredni wtrysk paliwa). Producentem tej jednostki napędowej będzie firma Renault.
W obu przypadkach, a więc zarówno carsimy, jak i space stara nie ulegną zmianie karoserie oraz wyposażenie tych pojazdów. Będą to wciąż te same, cieszące się zaufaniem klientów samochody, tyle że z nowymi dieslami pod maską. Dotychczas stosowany przez Mitsubishi silnik diesla o pojemności 1.9 TD zostanie zastąpiony przez silnik common rail o mocy 102 lub (do wyboru) 115 mechanicznych koni. Silnik ten oferuje nie tylko większą niż dotychczas moc maksymalną, ale także, a może przede wszystkim znacznie większą kulturę pracy, wyższy moment obrotowy, mniejsze średnie zużycie paliwa oraz mniejszą emisję trujących spalin do atmosfery. Przy okazji silniki typu common rail niewiele już różnią się pod względem walorów jezdnych od silników napędzanych benzyną. Dają bardzo zbliżone wrażenia i nie są tak uciążliwe w codziennej eksploatacji.
Jak więc już wcześniej wspomniano, produkowane w holenderskim Born carismy otrzymają do dyspozycji silnik diesla o mocy 102 lub 115 mechanicznych koni. Potencjalny nabywca dowie się o tym dzięki nowemu oznaczeniu modelu (DI-D). Słabszy silnik oprócz mocy 102 mechanicznych koni wykazywać będzie maksymalny, osiągany już przy 1700 obr./min moment obrotowy. Rewelacyjne będzie średnie zużycie paliwa. Wyniesie ono zaledwie 5,5 litrów na sto, choć producent zapewnia, że przy ekonomicznej jeździe możliwy jest nawet wynik równy 5 litrom! Carisma DI-D ze 102-konnym silnikiem pod maską rozwinie prędkość maksymalną 190 km/godz.
Jednostka napędowa w wersji 115-konnej to w zasadzie ten sam silnik tyle, że z nieco inaczej skonstruowanymi tłokami i turbosprężarką o zmiennej geomatrii. Różnice te zapewniają nieco większą moc (115 KM) oraz większy, wynoszący 265 Nm maksymalny moment obrotowy. W przypadku tego silnika średnie zużycie paliwa wyniesie 5,5 litra na sto, zaś szybkość maksymalna 195 km/godz.
Te same silniki, które pojawią się pod maską carismy bedą montowane także w modelu space star. W ten sposób nowe diesle otrzyma limuzyna klasy średniej oraz minivan. Jakie będą ceny obu pojazdów jeszcze nie wiadomo. Podobno mają kształtować się na poziomie aut z silnikami benzynowymi typu GDI.