Ma już 50 lat i wciąż kusi facetów!

Mężczyźni zdają się mieć wrodzoną słabość do określania ideałów numerami. W przypadku płci pięknej szczyt marzeń można zawrzeć w trzech liczbach - 90-60-90. Jeśli chodzi o motoryzację sen z powiek spędza jedna - 911.

W tym roku mija dokładnie pół wieku do debiutu auta, którego kształty wpływają na potencję lepiej niż Viagra. Jak ikona samochodowego stylu zmieniała się na przestrzeni pięciu dekad?

Mało kto wie, że wywołująca szybsze bicie serca nazwa modelu to zasługa firmy... Peugeot. Gdy niemiecka marka po raz pierwszy zaprezentowała swój samochód na salonie we Frankfurcie (we wrześniu 1963 roku) auto - oprócz powszechnego zachwytu - wywołało też oburzenie.

Porsche oznaczyło nowy model numerem 901, co - w oficjalnym piśmie - oprotestował zarząd Peugeota. Firma zastrzegła bowiem wszystkie trzycyfrowe oznaczenia z zerem w środku. Niemcy postawieni zostali w trudnej sytuacji - musieli zmienić nazwę modelu już po jego publicznym debiucie. Ostateczny wybór padł na liczbę 911. Tak - z kłopotami - rodziła się legenda...

Reklama

Pierwsza generacja przetarła szlak, którym Porsche podąża do dzisiaj. Dwudrzwiowe coupe, którego kształt przypominał nieco "rozdeptanego Garbusa" wyposażono w zawieszony nad tylną osią sześciocylindrowy silnik typu boxer.

Co ciekawe, jednostka napędowa rozwijała stosunkowo skromną moc - 128 KM. W połączeniu z niewielką masą własną pozwalało to jednak na osiągnięcie prędkości maksymalnej oscylującej w okolicach 210 km/h.

W 1966 roku w ofercie marki pojawiło się 911 S. Moc silnika podniesiono do 158 KM, auto, jako pierwsze, wyposażono w kultowe dziś, kute felgi aluminiowe Fuchs. W tym samym czasie zadebiutowała też otwarta wersja Targa z charakterystycznym, wykonanym ze stali nierdzewnej, pałąkiem przeciwkapotażowym.

W 1969 roku silnik "rozwiercono" z początkowych dwóch litrów (1991 cm3) do 2,2 l. Dwa lata później pojawiła się też jednostka o pojemności 2,4 l. W 1972 zadebiutowała jedna z najbardziej pożądanych przez fanów marki wersja - model 911 Carrera RS z silnikiem 2,7 l o mocy 207 KM. Charakterystyczne tylne skrzydło - tzw. "ductail" - było pierwszym na świecie tylnym spoilerem montowanym w aucie seryjnym. Masa gotowego do jazdy auta nie przekraczała 1000 kg.

Druga generacja modelu 911 - seria G - pojawiła się w 1973 roku i przetrwała w ofercie niemieckiego producenta najdłużej ze wszystkich wcieleń auta - aż do 1989 roku. W samochodzie zastosowano charakterystyczne "harmonijkowe" zderzaki - taki zabieg wymusiły na producencie rygorystyczne testy zderzeniowe w Stanach Zjednoczonych. By poprawić bezpieczeństwo pasażerów, w aucie zastosowano też trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i fotele ze zintegrowanymi zagłówkami.

W 1974 roku zadebiutowało pierwsze 911 z przydomkiem Turbo. Samochód napędzany był trzylitrowym, doładowanym silnikiem o mocy 256 KM. Trzy lata później ofertę uzupełnił model z doładowanym silnikiem 3,3 l wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego. Dzięki niej, auto mogło poszczycić się mocą aż 296 KM.

W 1983 roku wolnossące 911 Carrera zastąpił model SC uzbrojony w 3,2-litrowy silnik o mocy 228 KM. Ten model jest dziś szczególnie cenny dla kolekcjonerów.

Kolejna generacja - typoszereg 964 - pojawił się na rynku w 1988 roku. Samochód korzystał z rozwiązań technicznych poprzednika, ale aż 85 proc. części zaprojektowano od nowa. Największą nowością było niezależne zawieszenie wykorzystujące aluminiowe wahacze. Zamiast drążków skrętnych zastosowano sprężyny.

Ponadto samochód wyposażony był już w system ABS, poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy i skrzynię Tiptronic. Charakterystyczną cechą był otwierany automatycznie tylny spoiler. Podstawowa wersja z chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 3,6 l rozwijała moc 247 KM.

Po raz pierwszy w rodzinie modelu 911 pojawiło się auto z napędem na cztery koła - 911 Carrera 4.

Ostatnia seria 911 z silnikami chłodzonymi powietrzem - typoszereg 933 - pojawiła się na rynku w 1993 roku. Styliści rezygnowali z klasycznych, okrągłych reflektorów na rzecz lamp o półeliptycznym kształcie (ten zabieg pozwolił obniżyć linię przodu). Auto zbudowano w oparciu o nową, w całości wykonaną z aluminium, płytę podłogową.

Prawdziwa rewolucja nastąpiła w 1997 roku wraz z debiutem Porsche 911 typoszeregu 996. Po raz pierwszy w historii 911-tki zrezygnowano z jednostek napędowych chłodzonych powietrzem. W ich miejsce zastosowano wyposażone w cztery zawory na cylinder boxery chłodzone cieczą. Podstawowy model dysponował mocą 296 KM.

W przypadku typoszeregu 996 styliści Porsche zastosowali zabieg, który wielu ortodoksyjnych fanów marki uznało za swego rodzaju faux pas. Samochód wyposażono w zintegrowane z migaczami reflektory przednie, które upodobniły go do mniejszego - i zdecydowanie mniej "prestiżowego" - modelu Boxster.

Do klasycznych, owalnych, reflektorów znanych z poprzednich generacji powrócono dopiero w lipcu 2004 roku, gdy na rynku pojawiła się kolejna seria - typoszereg 997. Podstawowy model - z silnikiem boxer o pojemności 3,6 litra - osiągał moc 321 KM. Model Carrera S wyposażono w większy motor o pojemności 3,8 l, który rozwijał aż 350 KM. Model ten standardowo wyposażony był w aktywne zawieszenie PASM. W 2006 roku firma wprowadziła na rynek odmianę 911 Turbo - pierwszy produkowany seryjnie samochód z silnikiem benzynowym wyposażonym w turbosprężarkę o zmiennej geometrii.

Obecną generację Porsche 911 - typoszereg 991 - wprowadzono do oferty w 2011 roku. W stosunku do poprzednika całkowicie przeprojektowano zawieszenie - auto ma dłuższy rozstaw osi i szerszy rozstaw kół. Poczyniono tez pierwsze kroki w kierunku downsizingu - 911 Carrera ma teraz silnik o pojemności 3,4 l. Inne nowości to Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) i pierwsza na świecie siedmiobiegowa, ręczna skrzynia biegów.

Którą z generacji Porsche 911 uważasz za najlepszą?

PS.

Niemiecka firma dokłada wszelkich starań, by każda kolejna generacja 911 zapewniała kierowcom jeszcze więcej wrażeń. Nowe 911 testowane są także na lodzie... Niebawem nasza relacja z jazd testowych po kole podbiegunowym!

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy