Jeep z izraelskiej firmy będzie montowany w Lublinie?

O samochodzie tym pisaliśmy już w lipcu 2015 roku. Przypomnijmy więc tylko, że słynący z produkcji maszyn rolniczych Ursus, który - po wykupieniu marki przez Polmot Warfama - kojarzony jest dziś raczej z Lublinem, niż Warszawą, planuje montaż samochodu wojskowego.

Ursus J8East News

Storm 3, bo tak nazwano ten pojazd,  nie jest nowym samochodem - auto powstało w oparciu podzespoły Jeepa Wranglera. Jej producentem jest od 2008 roku izraelska firma Automotive Industries Ltd.

Ursus J8East News

Ursus  nie rozważa możliwości sprzedaży tych pojazdów klientom indywidualnym. Ze względu na ich specyfikę pod uwagę brane jest wyłącznie wojsko.

Ursus J8East News

Storm 3 dostępny ma być w kilku wersjach, m.in. jako pojazd dowódczy i patrolowy.

Ursus J8East News

Auto napędzane jest wysokoprężnym, turbodoładowanym silnikiem 2,8 l dostarczanym przez, należące do Fiata, włoskie VM Motori. W układzie przeniesienia napędu pracuje pięciostopniową, automatyczna skrzynia biegów.

Ursus J8East News
Ursus J8East News

Na zdjęciach stoisko firmy Ursus z Lublina na XXIV Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego  i  terenowy Ursus typ J8 zmontowany  w lubelskiej fabryce.   Zdjęcia:  Paweł Małecki / East News

Pojazd opancerzony THALES HAWKEIFot. Andrzej ZbranieckiEast News

Kolejną propozycją dla polskich sił zbrojnych jest wielozadaniowy samochód opancerzony Hawkei, obecnie produkowany w Australii.

"Wóz to odpowiedź na potrzeby programu Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych Pegaz. W szczególności przeznaczony jest dla sił specjalnych, lądowych oraz żandarmerii" - podkreślił Marcin Czępiński.

Siedmiotonowy Hawkei w wersji bojowej waży ponad 10 ton. Zapewnia ochronę przeciwminową i balistyczną dla sześcioosobowej załogi.

Jak zaznaczył Marcin Czępiński to zapewnia załodze bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa.

"Dwóch żołnierzy w ciągu 10 minut jest w stanie dozbroić albo rozbroić ten pojazd. Posiada również możliwość przetransportowania go na zawiesiu śmigłowca" - poinformował Czępiński. Uczestnicy targów poznali bliżej jedną z kilku wersji Hawkei z tzw. "miękkim tyłem". Oprócz niej Thales oferuje m.in. model logistyczny lub z zabudową całkowitą. "Ukłonem w stronę polskiego przemysłu jest moduł strzelecki produkowany przez Zakłady Mechaniczne Tarnów, część PGZ" - mówił Marcin Czępiński.

Prezentowana wersja pojazdu to przykład najnowszej technologii i architektury elektronicznej. Aktualnie toczą się rozmowy na temat jego produkcji dla Polski oraz o polonizacji znacznej części technologii. Hawkei produkowany w Polsce może być również eksportowany na zagraniczne rynki, co wpisuje się w długofalową strategię rozwoju polskiej branży zbrojeniowej. (PAP

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas