Honower: Cebit i samochody

Cebit to najważniejsza światowa impreza branży teleinformatycznej. Odbywa się co roku na wiosnę w Hanowerze. Na wielu stoiskach pojawiają się samochody. Nie dlatego, by robić konkurencję IAA we Frankfurcie nad Menem, lecz z powodu coraz większego zazębiania się przemysłu samochodowego i teleinformatycznego.

Już dziś elementy wszechobecnej informatyzacji wielu gałęzi naszego codziennego życia "wgryzły" się we wnętrza naszych aut. Trudno obecnie wyobrazić sobie samochód bez zaawansowanych systemów wspomagających opartych na elektronice. Wiele pojazdów posiada komputery pokładowe integrujące pracę wszystkich podzespołów, wbudowane systemy nawigacyjne, telefony komórkowe czy nawet najzwyklejsze pecety znane z naszych biurek, w mobilnej wersji wbudowanej w samochody tuningowane przez specjalistyczne firmy.

Najczęściej widzi się monitory LCD wbudowane w oparcia przednich siedzeń, umożliwiające osobom siedzącym z tyłu wygodną pracę przy pomocy dołączonej, bezprzewodowej klawiatury.

Jak nietrudno się domyślić rozwiązania takie nie należą do najtańszych i na razie przeznaczone są raczej dla tej najbardziej zamożnej części klienteli, potrzebującej dostępu do komputera nawet w czasie podróży.

Reklama

Do naszych aut coraz odważniej wkraczają także systemy nawigacji satelitarnej. Przy ich pomocy podróżowanie staje się dużo łatwiejsze. Po prostu wprowadzamy dane miejsca docelowego, do którego się udajemy, a GPS poprowadzi nas prosto do celu pokazując najkrótszą, najodpowiedniejszą drogę.

Bardziej zaawansowane z nich pozwalają nawet na uniknięcie korków ulicznych. Na bieżąco aktualizowane dane o natężeniu ruch drogowego w danym mieście przetwarzane są przez system GPS sprzężony z komputerem i prowadzą nas po umieszczonej na ekranie mapie omijając te najbardziej zakorkowane w danym momencie punkty. Na Cebicie nie zabrakło przykładów bardzo wielu tego typu rozwiązań.

Wielu fanów motoryzacji zarówno tych zainteresowanych stroną wizualną samochodu czy też bardziej techniczną, na pewno wie, że wszystkie początkowe etapy projektu przebiegają przy udziale bardzo zaawansowanych systemów komputerowych i specjalistycznego, niejednokrotnie tworzonego na potrzeby konkretnego producenta oprogramowania.

Jeden z działów Cebitu poświęcony był między innymi takim właśnie systemom i oprogramowaniu działającym na potrzeby CAD (angielskie Computer-Aided Design) czyli projektowania wspomaganego komputerowo. Poza samym projektowaniem, oprogramowanie to pozwala na przeprowadzanie symulacji np. zachowania się pojazdu w określonych warunkach. Systemy CAD zmieniły zupełnie warsztat i metody pracy współczesnego projektanta. Jacek Marzęda (AutoRok)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: W.E. | samochody
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy