Ford Sportka czy bolid F1?
Eddie Jordan przez krótką chwilę mógł spokojnie wybierać pomiędzy bolidem Formuły 1, a "cywilną" wersją Forda Sportka. Ten niewielki pojazd był gościem specjalnym zespołu Jordan-Ford, podczas rozegranego w ostatni weekend wyścigu Formuły 1 o GP Wielkiej Brytanii na torze Silverstone.
Okazało się, że Sportka przyciągał uwagę nie tylko kibiców samochodowych wyścigów, ale również ludzi na co dzień związanych z najszybszym sportem świata.
- To jest bardzo apetyczne auto i nie mam co do tego żadnych wątpliwości. Przyznam nawet, że widziałem, jak wielu członków mojego zespołu z pragnieniem w oczach przyglądało się Sportka podczas ostatnich dni. Wcale się im nie dziwię - powiedział szef zespołu F1, Eddie Jordan.
Dla porównania zdradzimy tylko, że bolid Jordan F1 jest osiem razy szybszy od małego forda i dysponuje mocą ponad 800 KM, podczas gdy "cywilne" auto ma ich zaledwie 95. Delikatną różnicę można odczuć również w cenach obu pojazdów - Ford Sportka, który właśnie wchodzi do sprzedaży kosztować będzie w Wielkiej Brytanii 9 995 funtów, natomiast sam silnik bolidu F1 kosztuje bagatela 200 000 funtów! Na korzyść małego pojazdu wypada jednak jego żywotność. Pokonać nim można bez obawy ponad 200 tysięcy kilometrów, podczas gdy silnik bolidu Jordana zmieniany jest po pokonaniu dystansu około 400 km. Dodatkowo do kosztów eksploatacyjnych pojazdu Formuły 1 na tym dystansie doliczyć należy cztery komplety nowych opon i jedną wymianę oleju za łączną kwotę 14 400 funtów! W Sportka pierwsza zmiana opon lub oleju nastąpić może po 20 000 km.
Porównanie Forda Sportka i bolidu Jordan F1: Pojazdy: Sportka Jordan F1 Wyprodukowanych egz.: ~1700 5 Przyspieszenie: 0-100 km/h 9,7 2,7 0-100 mph - 3,9 100-0 km/h - 1,5 Prędkość maksymalna: 174 km/h 355 km/h Waga z kierowcą: 1000 kg 600 kg Cena: 9 995 funtów > 1 000 000 funtów Poduszki powietrzne: 1 0 System audio: stereo radio/CD radio do boksów 2 głośniki słuchawki w kasku Koła z przodu: 6x16 aluminium 12.5x15 magnez Koła z tyłu: 6x16 aluminium 13.7x15 magnez Czas zmiany opon: 40 minut 3 sekundy Żywotność opon: 20-25 tys. km 130 km Pojemność baku: 40 litrów 150 litrów Czas napełnienia baku: ok. 3 minut 12 sekund Skrzynia biegów: 5, ręczna 7, sekwencyjna Czas okrążenia na na torze Silverstone: 4 minuty 1 min 20 s. Silniki: Typ: 1.6L Duratec Ford Cosworth RS1 Pojemność: 1597 ccm 3000 ccm Układ: 4 cylindry V10 Zawory: 8 40 Wyprodukowanych egz.: 7762 15 Moc: 95 KM > 800 KM Maksymalne obroty: 5 500 18 300 Waga: 98,8 kg 96 kg Żywotność silnika: 240 tys. km 400 km